Käveleminen on helppo ja tehokas tapa pitää huolta terveydestä.

Kävely antaa kestävyyttä

Kävely on paitsi ihmisen luontainen tapa liikkua myös erinomainen kuntoilumuoto. Se on aerobista liikuntaa, joka saa sydämen pumppaamaan tehokkaasti ja kohentaa kestävyyskuntoa.

"Jos ei ole harrastanut liikuntaa pitkiin aikoihin, reipas kävely on hyvä tapa aloittaa kuntoilu", kertoo erikoistutkija Marjo Rinne UKK-instituutista.

Kun kunto sitten kohoaa, jossain vaiheessa tasamaalla kävely ei enää riitä nostamaan sykettä. Silloin on aika kääntää lenkkarit kohti mäkiä ja portaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

"Ylämäki- ja porraskävely on todella rankkaa. Se on tehokas tapa nostaa kuntoa ja vahvistaa jalkalihaksia", Marjo Rinne sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Verenkierto vilkastuu

Kun sydän takoo, verenkierto vilkastuu. Verta kiertää aivoihin ja joka puolelle kroppaa, ja taas kunto kohenee. Useimmilta kävely myös laskee verenpainetta, niin kuin kaikki kestävyysliikunta.

Kävellen voi jopa mitata oman kuntonsa.

"Olemme UKK-instituutissa testanneet kuuden minuutin kävelytestiä. Kunto on aika hyvä, jos pystyy kävelemään tasaisella alustalla kuudessa minuutissa reilut 650 metriä", Marjo Rinne sanoo.

Lihakset lämpiävät

Kävely lämmittää ja rentouttaa lihaksia. Siksi se on oiva liikuntamuoto monelle selkäongelmaiselle, jonka selkä ei kestä rajua kuntoilua.

Kävely tehostuu, jos otat matkaan sauvat.

"Lihasvoima ei pelkästä kävelystä lisäänny, ellei siirry portaisiin tai ylämäkiin. Niissä joutuu jo käyttämään enemmän pakara-, reisi- ja pohjelihaksia", Marjo Rinne kertoo.

Samoin kävely tehostuu, jos otat matkaan sauvat. Ne antavat liikettä ja treeniä myös ylävartalolle.

Rasva palaa

Rasvaa polttaakseen ei tarvitse treenata kovaa. Oleellista on, että liikkuu, ja mieluiten pitkäkestoisesti. Ja kävellähän jaksaa kauemmin kuin juosta.

"Kun liike jatkuu pitkään, elimistö alkaa ottaa energiaa rasvasta, jota on varastoitunut lihaksiin ja sisäelimiin. Tunnin tai puolentoista kävelylenkki vaikka koiran kanssa kuluttaa jo mukavasti rasvavarastoja", Marjo Rinne sanoo.

"Sen verran reippaasti pitää kävellä, että tulee lämmin olo."

Tosin rasvanpoltto ei käynnisty pelkällä näyteikkunakävelyllä tai pienten lasten kanssa pihalla jaloitellessa.

"Sen verran reippaasti pitää kävellä, että tulee lämmin olo."

Työmatkakävelykin kannattaa. Jo pari kilometriä edestakaisin on leijonanosa päivän askelannoksesta.
Työmatkakävelykin kannattaa. Jo pari kilometriä edestakaisin on leijonanosa päivän askelannoksesta.

Energiaa kuluu

Kävelijän paino pysyy helpommin hallinnassa, koska jokainen askel kuluttaa energiaa.

Jos haluaa myös laihtua, on varauduttava useampiin tai pidempiin lenkkeihin. Painon pudottaminen vaatii 18 000 askelta eli noin 10 kilometriä kävelyä päivässä.

"Kävelijä kuluttaa energiaa koko ajan."

"Askeleet voi jakaa useampaan kertaan. Jos vaikka kävelee töihin 3–4 kilometriä ja saman takaisin, siitä kertyy jo suurin osa päivän askeleista", Marjo Rinne sanoo.

"Ja terveysliikuntaanhan riittää 10 000 askelta päivässä."

Kävely auttaa painonhallinnassa juuri sen ansiosta, että sitä jaksaa tehdä kauan yhtäjaksoisesti.

"Kuntosalilla harjoitteleva tekee sarjan ja huilaa sitten. Kävelijä kuluttaa energiaa koko ajan."

Mieli ja muisti kohenevat

Kävellessä mieli rauhoittuu ja moni mielessä pyörinyt ongelma ratkeaa. Se johtuu siitä, että aivot toimivat liikkuessa monipuolisemmin: ihminen joutuu käyttämään laajempaa aluetta aivoissa kuin paikallaan ollessaan.

Kävelyyn liittyy paljon muutakin mielenrauhaa ja -terveyttä kohentavaa.

"Jos muisti alkaa tökkiä, liikkeelle vaan!"

"Kävely voi olla sosiaalinen tapahtuma, kun lähtee lenkille kaverin kanssa. Myös kävely luonnossa tai vaikka koiran kanssa tuottavat henkistä tasapainoa", Marjo Rinne kertoo.

Muistikin paranee. On tutkittu, että kävelyliikuntaa harrastaneilla ikäihmisillä muisti, oppiminen ja muut kognitiiviset taidot säilyvät paremmin kuin liikuntaa harrastamattomilla.

"Jos siis muisti alkaa tökkiä, liikkeelle vain!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla