Aivojumppa pitää stressin loitolla ja mielen keskittyneenä.

Keho tarvitsee liikuntaa pysyäkseen vetreänä mutta niin tarvitsevat myös aivot, tietää aivojumppakouluttaja Salme Nummela.

Aivojumppa tarkoittaa joukkoa helppoja liikkeitä, jotka kehittävät aivojen, mielen ja kehon yhteistyötä. Liikkeet kehitti amerikkalainen kasvatustieteiden tohtori Paul Dennison, ja niitä käytetään oppimisen apuna.

"Liikkeitä tehdessä aivoissa syntyy uusia hermoratayhteyksiä ja vanhat vahvistuvat. Aivojumppa rentouttaa ja auttaa oppimaan ja toimimaan", Nummela kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Salme Nummela antoi KK:n lukijoille neljän aivojumppaliikkeen ohjeet. Liikesarjaa voi tehdä vaikka kesken työpäivän. Sen avulla rentoudut, saat uutta virtaa ja ajatukset alkavat kulkea paremmin. Kun toistat sarjaa päivittäin, aivoissasi rakentuu uusia väyliä ja aivot vetreytyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

1. Pohjepumppu

Ota tukea tuolista tai seinästä. Aseta toinen jalka eteen polvi koukussa. Vie toinen jalka taakse, polvi suorana ja kantapää ilmassa.

Paina takana olevan jalan kantapäätä lattiaa kohti ja hengitä samalla ulos. Nosta kantapää ylös sisäänhengityksen aikana. Toista kummallakin jalalla muutaman kerran.

Liike rentouttaa ja poistaa stressiä.

Vinkki! Tee pohjepumppua juuri ennen tärkeää työhaastattelua tai kokousta.

2. Aivonappi

Aseta peukalo toisen solisluun alle ja saman käden etu- ja keskisormi toisen solisluun alle. Aseta toinen kätesi kevyesti navan päälle.

Hiero solisluiden alla olevia kuoppia kevyesti noin 30 sekuntia. Vaihda käsien paikkaa ja toista.

Liike vahvistaa aivojen verenkiertoa sekä kehon ja aivojen yhteistyötä.

3. Ristikäynti

Nosta polvia vuorotellen ylös rauhalliseen tahtiin. Kosketa polvea aina vastakkaisella kädellä. Anna vapaan käden heilahtaa rennosti kyljen ohi.

Toista, kunnes olo tuntuu hyvältä.

Liikkeen voi tehdä istuen tai seisten. Liike kehittää oikean ja vasemman aivopuoliskon yhteistyötä.

4. Energiakahdeksikko

Istu ja aseta nilkat ristikkäin. Ojenna käsivarret suorina eteesi kämmenselät vastakkain ja peukalot alaspäin. Nosta ranne toisen yli ja aseta kämmenet vastakkain, sormet ristiin.

Vie ristissä olevat kätesi alakautta lepäämään rinnan päälle. Nosta kieli kitalakeen, kun hengität sisään. Rentouta kieli ulos hengittäessäsi.

Hengittele näin. Avaa nilkat ja kädet ja aseta sormenpäät vastakkain. Hengitä syvään ja rentoudu.

Liike rentouttaa, poistaa ahdistusta ja vahvistaa aivopuoliskojen yhteistyötä.

Tee näin

Aloita aivojumppa aina juomalla vettä. Se on polttoainetta aivoille ja keholle.

Aivojumpata voi missä vain.

Pidentävät liikkeet kohdistuvat lihaksiin ja jänteisiin. Ne poistavat stressiä ja pelkoja.

Energiaharjoitukset vahvistavat aivojen verenkiertoa. Liikkeet vaikuttavat tunteisiin, itseilmaisuun ja muistiin.

Keskilinjan liikkeet harjaannuttavat silmien, korvien, raajojen ja aivopuoliskojen yhteistyötä. Ne helpottavat lukemista ja kirjoittamista.

Artikkeli on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 16/2016.

Kriittinen ote kirjoitti:
Vesi ei ole polttoainetta millekään! Vesi on palamisen lopputuote eikä siis enää pala. Vedessä ei ole pisaraakaan energiaa. Vettä tarvitaan, ettei keho kuivu eikä väkevöidy.

Totta, nimimerkki Kriittinen ote - veden tarpeellisuus liittyykin juuri noihin mainitsemiisi asioihin. Ehkä myös johonkin muuhun?

Kriittinen ote

Vesi ei ole polttoainetta millekään! Vesi on palamisen lopputuote eikä siis enää pala. Vedessä ei ole pisaraakaan energiaa. Vettä tarvitaan, ettei keho kuivu eikä väkevöidy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla