Tämä ei ole laiskottelua. Tässä hoidetaan jalkaterveyttä.
Tämä ei ole laiskottelua. Tässä hoidetaan jalkaterveyttä.

Jalat ansaitsevat ikiomat lepohetkensä niin illalla töiden jälkeen kuin keskellä päivääkin.

1 Nosta jalat ylös.

Makoile sängyllä tai lattialla ja nosta jalat tyynypinon päälle tai seinälle. Tärkeintä on, että ne nousevat sydämen tason yläpuolelle: silloin jalkoihin kertynyt neste pääsee virtaamaan takaisin sydämeen päin. Pysy asennossa 10–15 minuuttia.

2 Kulje kotona ilman kenkiä.

Tassuta sukkasillaan tai paljain jaloin, kumpi vain paremmalta tuntuu. Se on jaloille virkistävää vastapainoa, jos olet joutunut olemaan koko työpäivän kengät jalassa.

3 Lähde liikkeelle.

Kaikki jalkoja kuormittava liikunta käy: kävely, jumppa, uinti, jalkavoimistelu. Jos istut työpöydän ääressä koko päivän, jalkojen nestekierto häiriintyy ja ne tuntuvat illalla raskailta, väsyneiltä ja turvonneilta. Jo puolen tunnin kävelylenkki ulkona saa nesteet taas liikkeelle ja vilkastuttaa verenkiertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

4 Vaihtele asentoa.

Jos vain mahdollista, tee välillä töitä seisten, välillä istuen. Jalat piristyvät, kun niiden ei tarvitse pysyä paikoillaan koko päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

5 Seiso pehmusteella.

Jos teet töitä seisten, hanki jalkojen alle esimerkiksi silikonista valmistettu geelityyny ja seiso sen päällä ilman kenkiä. Jos haluat lisää haastetta, seiso kokoon taiteltavalla jumppamatolla: siinä saavat jalkojen lisäksi liikettä myös vatsalihakset.

Vinkit antoi dosentti, jalkaterapeutti Minna Stolt Turun yliopiston hoitotieteen laitokselta.
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla