Vetoketjun vaihto kysyy hermoja. Joskus riittää, että hankkii varaosan. ”Sen vaihto on noin kolmen minuutin homma”, ompelija Marju Karjalainen sanoo.
Vetoketjun vaihto kysyy hermoja. Joskus riittää, että hankkii varaosan. ”Sen vaihto on noin kolmen minuutin homma”, ompelija Marju Karjalainen sanoo.

Viallisen vetoketjun voi joskus korjata itse, vaikkei osaisi ommella nappiakaan.

Jumiutuiko vuorikangas vetoketjun väliin? Aukesiko takki itsestään kesken lenkin? Se ei aina tarkoita sitä, että vetoketju pitäisi vaihtaa.

Kysyimme ompelija Marju Karjalaiselta ompelimo Tuplatikistä, miten yleisimmät vetoketjupulmat ratkaistaan.

1. Ongelma: vetoketju ei pysy kiinni tai aukeaa keskeltä

Marju Karjalaisen asiakkaiden yleisin vetoketjupulma on se, että vetoketju ei pysy kiinni tai aukeaa itsekseen keskeltä. Se johtuu yleensä siitä, että kelkka eli kotelo, johon vetoketjun pää pujotetaan ennen kiinni vetämistä, on löystynyt. Se ei purista ketjua tarpeeksi tiukasti kiinni.

Jos vetoketju on muuten ehjä, ongelman voi korjata vaihtamalla kelkan ja päätystopparin eli osan, johon vetoketjun loppupää jää kiinni.

”Se on noin kolmen minuutin homma, kun tietää, mitä tekee”, Marju Karjalainen sanoo.

Tee näin: Tarvitset pihdit sekä uuden kelkan ja päätystopparin. Muista, että varaosat voivat olla merkkikohtaisia. Kaikki kelkat eivät käy kaikkiin ketjuihin.

Irrota vanha päätystoppari pihdeillä ja valuta kelkka irti ketjusta. Sujauta uusi tilalle ja kiinnitä päätystoppari pihdeillä.

Aukeilevalle ketjulle voi antaa myös pikaensiapua. Purista pihdeillä hitusen sitä päätä kelkkaa, josta vetoketju pujotetaan sisään.

”Se ei ole pitkäikäinen ratkaisu. Kun vetoketjua suljetaan satoja kertoja, se löystyy uudestaan.”

”Se on noin kolmen minuutin homma, kun tietää, mitä tekee”

2. Ongelma: vetoketju jumittuu paikalleen

Vetoketjun jumittuminen johtuu yleensä siitä, ettei vetoketjua ole kelkkaan laitettaessa vedetty aivan alas asti. Jos hammasrivistön kelkkaan menevä osa ei ole tarpeeksi syvällä, ketju kiinnittyy epätasaisesti.

”Ketju menee kiinni, mutta jumittuu johonkin kohtaan. Hampaat eivät mene ristikkäin”, Karjalainen sanoo.

Kun jumiutunutta ketjua aletaan kiskoa hiljalleen irti, vetoketjun hampaat saattavat vääntyä. Silloin ketju jumiutuu jatkossakin samaan kohtaan.

Tee näin: Jos yksikin hammas on katkennut tai vääntynyt, ketju pitää vaihtaa kokonaan.

3. Ongelma: kankaan vuori jää jumiin vetoketjun väliin

Jumiutuneeseen vuoriin ei ole ihmeratkaisua. Paras keino on hivuttaa kangasta milli milliltä irti vetoketjusta.

”Jossakin vaiheessa se irtoaa. Kangas on kuitenkin voinut jo vaurioitua”, Karjalainen sanoo.

Tee näin: Jos kangas jää usein jumiin, Karjalainen suosittelee ompelemaan vuoreen tukiompeleen tai vahvikenauhaa, ettei se pääse luiskahtamaan vetoketjun väliin.

4. Ongelma: vetoketjun alaosa ei pysy paikoillaan

Jos vetoketjun alaosa ei pysy kelkassa, hammasrivistön alareunasta on todennäköisesti irronnut se noin sentin korkuinen metallinen pää, joka työnnetään kelkan sisään, kun vetoketjua vedetään kiinni.

Tee näin: Metallista päätä ei voi ostaa varaosana. Jos pää on rikki tai irronnut, ketju pitää vaihtaa kokonaan.

”Vetoketjun ompelu vaatii pitkiä hermoja. Jos ei ole ompelutaitoinen, vähemmällä kivulla ja ärtymyksellä selviää, kun tuo vaatteen ompelijalle”, Karjalainen sanoo.