Vietätkö mielestäsi liikaa aikaa Facebookissa? Näillä vinkeillä karistat someriippuvuuden.

Seuraatko jatkuvasti kavereidesi tekemisiä Facebookissa? Huomaatko avaavasi jonkin puhelimesi somesovelluksista aina, kun tylsistyt hetkeksikin? Sinulla saattaa olla riippuvuus, eikä liika somettaminen ole hyväksi. Näillä vinkeillä pääset eroon Facebook-riippuvuudesta.

1. Päätä ensin sopiva aika, jonka haluat käyttää sosiaalisen median selailuun päivässä. Sinulla on luultavasti aikataulu töille, vapaa-ajalle ja nukkumiselle. Miksei siis somettamisellekin? Voit vaikka päättää, että tutkit somea neljästi päivässä kymmenen minuutin ajan.

2. Sovi pelisäännöt itsesi kanssa. Haluaisitko keskittyä läheisiisi enemmän? Päätä, ettet ota puhelinta ruokapöytään tai sänkyyn lainkaan. Yöksi voit laittaa puhelimen kokonaan kiinni.

3. Kun julkaiset Facebook-päivityksiä, kerro vain oikeasti tärkeistä asioista. Älä selosta jokaista menoasi tai julkaise päivittäin kuvaa ruoastasi tai koirastasi (vaikka se kuinka suloinen olisikin).

4. Käytä somea vain silloin, kun sinulla on siihen syy. Useimmat meistä selaavat Facebookia tylsyyksissään. Aseta korkeampi rima itsellesi ja mieti, onko sinulla mitään syytä kirjautua sisään. Jos ei ole, kuuntele mieluummin vaikka musiikkia, soita ystävälle tai lue kirjaa.

5. Kokeile, miltä tuntuu olla viikko ilman somea. Jos viikko tuntuu pahalta, yritä edes viikonlopun ajan. Mieti tauon jälkeen, paraniko vai huononiko elämäsi. Saatat huomata, että voit olla täysin tyytyväinen ilman sosiaalista mediaa.

6. Vaihda puhelimesi asetuksia niin, että se ei hälytä jokaisesta saamastasi Facebook-ilmoituksesta. Kun et tiedä, että kaveri on tykännyt uusimmasta kuvastasi, et käy joka välissä kurkkimassa Facebookia. Näet kyllä tykkäykset myöhemminkin.

7. Jos paussipäätöksestäsi huolimatta huomaat avaavasi puhelimesi Facebook-sovelluksen turhan usein, poista koko sovellus. Silloin et sorru houkutuksiin.

Lähde: health.com

Lue lisää:
Onko Facebook-tykkäys aitoa?

Näin teet itsestäsi Facebookin täydellisimmän naisen