Jos tunnet mokanneesi, vedä henkeä ja analysoi tilanne. Keskity tunteen sijasta siihen, mitä tapahtui todella.

1. Suhteuta. Muistele odotuksiasi. Olivatko ne oikeastaan realistisia?

2. Tulkitse vähemmän. Jos tunnet mokanneesi työhaastattelussa, pohdi, mikä tunteesta on tulkintaa ja mikä totta. Oletko taipuvainen tulkitsemaan asioita itsellesi epäsuotuisasti? Mikä muu tulkinta olisi mahdollinen? Se mikä sinusta tuntui nololta jäätymiseltä saattaa vastapuolen silmin olla sympaattista.
3. Kysy itseltäsi, mitä oikeasti tarvitset ja haluat. Joskus halu ohittaa tarpeet. Esimerkiksi halusi suoriutua täydellisesti työssä saattaa ohittaa tarpeesi levätä. Mikä saa sinut haluamaan sitä, mitä tavoittelet?
4. Muista, että se unohtuu. Muut unohtavat mokasi pian. Vain sinun mieleesi se jää kuin kärpäspaperiin.
5. Turvaudu muihin. Kaikki töppäilevät joskus. Siksi kannattaa varautua siihen. Mieti, kenelle soitat, jos puoliso jättää tai ajat kolarin.

Lähde: Psykologi Antti Suvanto ja psykologi Tuija Matikka

Lue myös:

Olet tavis ja mokailet ihan niin kuin me muutkin

Kukaan ei moiti sinua niin kuin sisäinen kriitikkosi