Itsekuri ei tarkoita sitä, että itselleen pitäisi olla ankara. Päinvastoin se auttaa luovimaan vaatimusten viidakossa. Välillä ote lipsuu, mutta jämäkkyyttä voi oppia.

Ensin on pakko purnata vähän. Onko itsekurikin yksi velvoite lisää, jotta olisimme entistä tehokkaampia? Tarvitseeko aina suorittaa niin paljon kuin mahdollista?

Ei, itsekuri ei tarkoita sitä. Päinvastoin itsekuri voi olla jämäkkyyttä, jolla ihminen suhtautuu häneen kohdistuviin odotuksiin ja vaatimuksiin. Ajankäytön hallitseminen auttaa tasapainoilemaan työn, perheen ja harrastusten välillä, ja juuri siihen tarvitaan itsekuria.

Työterveyden ammattilaisten mielestä ”kahdeksan tuntia työtä, vapaa-aikaa ja unta” -mallista olisi hyvä pitää kiinni. Silloin ihmisillä jää aikaa asioille, joita he pitävät tärkeinä. Silloin aikaa jää myös asioille, joita pitäisi pitää tärkeämpinä, kuten itselle.

Kun hoitaa asian kerrallaan, sählääminen vähentyy. Sitä paitsi käsittelemättömät, mielessä vellovat tunteet syövät paljon energiaa. Silloin toimimme vajaalla kapasiteetilla, ja meillä on epämääräisen jännittynyt ja huono olo. Elämästämme tulee jatkuvaa varmistamista, varuillaan oloa ja puolustautumista. Hyvät mahdollisuudet menevät ohitsemme. Työtehtävistä tulee henkilökohtaisia uhkia sen sijaan, että ne olisivat vain työtehtäviä.

Sanotaan, että jopa 80 prosenttia päivittäisistä huolenaiheistamme ovat merkityksettömiä. Ne ovat tarpeetonta tietoa, jotka vievät aivoiltamme turhaa tilaa. Elämämme rauhoittuisi, jos onnistuisimme vähentämään ahdistavien asioiden kelausta. Ehkä meistä tulisi myös vähän leppoisampia ihmisiä.

Mitä tekisin tunteille?

Sinun ei tarvitse ”ostaa” kaikkia tunteita, jotka kulloinkin sattuvat putkahtamaan tajuntaasi. Tunteen torjuminen tai järkeily ei yleensä auta, vaan pikemminkin vahvistaa tunnetta.

Hyväksy kokemuksesi. Tunnustele tunnetta, kieriskele siinä. Älä syyttele tai voivottele, vaan anna tunteen voiman kiertää kehossasi ainakin 30–60 sekuntia.

Tunteen voima vähenee, kun olet hyväksynyt sen. Sitten voit tietoisemmin suhtautua tunteeseen ja päättää, mitä aiot tehdä asioille.

Kokeile myös epämukavan tunteen lisäämistä. Yllytä itseesi enemmän pelkoa, huolestumista tai arkuutta. Hetken kuluttua ehkä huomaat, miten kohtuuttomia tunteesi ovat.

Tunne sinänsä ei tapa. Siitä tehdyt  tulkinnat ovat usein pahempia kuin itse tunne.

Muista: olet parempi ja voimakkaampi ihminen kuin tunteesi yrittävät sinulle uskotella.

AIKA HALTUUN

1 Hoida tärkeät ja kiireelliset asiat ensin. Tee epäolennaiset asiat, jos niihin jää aikaa.

2 Jätä aikatauluihisi aina kaksikymmentä prosenttia pelivaraa.

3 Hoida yksi asia kerrallaan.

4 Tee päivä-, viikko- ja pidemmän tähtäimen suunnitelmia. Palkitse itsesi, kun olet saanut asiat ajallaan valmiiksi.

5 Ole jämäkkä. Jos aina tarjoudut tekemään palveluksia muille, omat työsi jäävät tekemättä.

6 Älä jaarittele puhelimessa.

7 Aina ei tarvitse olla tavoitettavissa.

8 Lopeta jatkuva sähköpostin vilkuilu. Lue sähköpostisi pari kertaa päivässä. Vastapuoli ymmärtää kyllä soittaa, jos asia on kiireellinen.

9 Ota puheeksi asiat, jotka sotkevat ajankäyttöäsi työpaikalla.

10 Älä ole liian kriittinen aikaansaannostesi suhteen. Joskus riittää vähemmänkin viimeistelty jälki.

+ tärkein: Jätä riittävästi aikaa kaikille tärkeille asioille elämässäsi. Älä rakenna minäkuvaasi pelkästään työsuoritustesi varaan.

Lue myös:

5 keinoa, joilla lopetat jatkuvan suorittamisen

Testaa, miten sinä hallitset ajankäyttöäsi

Näin vähennät kiireen tuntua

Saako tunteet näyttää aivan miten tahansa?