Suomalaisista 40 prosenttia kärsii talvella D-vitamiinin puutteesta. Kärsitkö sinä?

Mistä sitä saa?

Syynä D-vitamiinin puutteeseen ovat auringonvalon vähäisyys ja ruokavalio. Kesällä auringosta nauttiessa kehon D-vitamiinivarastot täyttyvät, mutta varastoilla ei kuitenkaan pärjätä koko talvea. Kalaa kannattaisi syödä joka viikko, jotta D-vitamiinia saisi riittävästi. Onneksi D-vitamiinia saa myös purkista. Tabletteja kannattaa napsia ainakin lokakuusta huhtikuuhun. Myös vanha kunnon kalanmaksaöljy toimii edelleen.

Miksi sitä pitää syödä?

D-vitamiinilla on lukuisia terveysvaikutuksia, joista tärkein on sen merkitys luuston ja hampaiden hyvinvoinnille. Se edistää kalsiumin imeytymistä sekä lisää jaksamista ja pirteyttä kaamosaikaan. D-vitamiini näyttää myös parantavan vastustuskykyä ja ehkäisevän influenssaa. Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat D-vitamiinin käytön vähentävän sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kaunistaako se myös?

Muiden vitamiinien ohella D-vitamiini on tärkeä aine hiusten pysymiselle vahvoina ja hyväkuntoisina.

Tärkeä myös lapsille!

Muistathan myös lasten D-vitamiinitarpeen. Alle kolmevuotiaille lapsillle suositellaan päivittäistä D-vitamiinilisää ympäri vuoden.

Lue D-vitamiinista ja sen suositusmääristä Duodecimin Terveyskirjastosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla