Kun työlounaan jälkeen tekee mieli pientä piristävää jälkiruokaa, kokeile tätä. Yllätyt vaikutuksesta.

Onko pää ihan jumissa lounaan jälkeen? Töitä pitäisi jatkaa, vaikka aivojen paikalla on sumua ja kaikkein mieluiten vetäisi pienet tirsat.

Siinä tilanteessa moni turvautuu suklaaseen, joka nostaa verensokerin nopeasti korkeuksiin. Se piristääkin, mutta vain hetken. Äkkimakealla nostettu verensokeri romahtaa yhtä pikaisesti alas, ja sen jälkeen olo on entistäkin nuutuneempi.

Liikuntafysiologi ja tohtorikoulutettava Arto Pesola tarjoaa vaihtoehtoehdoksi jälkiruokaa, jonka virkistävä vaikutus kestää huomattavasti kauemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

”Tee lounaan jälkeen vaikka vartin verran töitä seisten. Seisomisesta tulee suurimmat hyödyt aineenvaihdunnalle, kun verensokeri on ruokaillessa noussut”, Arto Pesola vinkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pää ja sydän virkistyvät

Miksi seisominen on niin hyödyllistä juuri ruuan jälkeen? Koska seistessä sydän joutuu tekemään enemmän töitä. Silloin verenkierto toimii kiivaammin ja aivot saavat virkeää, hapekasta verta.

”Sen ansiosta seisojan vireystaso pysyy parempana”, Arto Pesola lupaa.

Seisominen myös aktivoi alavartalon suuria lihaksia, ja aktiivisuus auttaa pitämään verensokerin tasaisempana.

”Tasaisempi verensokeri puolestaan vähentää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen ja metaboliseen oireyhtymään. Pienikin kävely tehostaa vaikutusta”, Arto Pesola kertoo.

Mutta laihduttaako se?

Eikä siinä kaikki. Seisominen lisää energiankulutusta 13-20 prosenttia, ja reisilihasten aktiivisuus kasvaa seistessä peräti 200-300 prosenttia!

No, luvut kuulostavat maallikosta komeilta, mutta tässä kohtaa Arto Pesola rauhoittelee riemua. Paikallaan seisomisella on lopulta aika pieni vaikutus kaloreitten kulumiseen.

”Seisomisella saattaa olla pientä vaikutusta painon säilyttämiseen ennallaan, mutta painoa on kyllä vaikea vähentää pelkästään seisomalla”, Arto Pesola sanoo.
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla