Haluaisitko syödä sekä hyvin että halvalla? Tässä 32 vinkkiä, joilla puolitat ruokalaskusi ja kokkaat entistä helpommin parempaa ruokaa.

1. Äänestä jaloillasi ja kilpailuta kauppoja.

Vertaa varsinkin sitä, mitä käytät paljon. Missä maito tai leipä on kaikkein edullisinta?

2. Nyhjää tyhjästä.

Päätä, että keksit ruokaa kaapissasi olevista aineksista ilman mitään lisähankintoja.

3. Ota kauppalappu mukaan.

Älä osta ohi listan, vaikka mieli tekisi.

4. Tutki lehtiä.

Tartu päivän tarjouksiin. Tai mitäpä jos kerrankin leikkaisit talteen kaikki etukupongit?

5. Arvioi tarjouksia kriittisesti.

Tarjoustuote ei ole aina edullisin vaihtoehto. Naudan paistijauheliha voi olla tarjouksessa, mutta kilohinnaltaan edullisempi sikanautakin saattaisi sopia suunnittelemaasi ruokaan.

6. Käy kaupassa vain kaksi kertaa viikossa.

7. Vältä heräteostoksia.

Yhden euron heräteostos kolme kertaa viikossa maksaa vuodessa 156 euroa.

8. Ota töihin välillä omat eväät.

Ruokala-lounaat ovat monipuolisia, mutta hinnat nousevat joka vuosi.

9. Pakasta, pakasta, pakasta!

Keittoja, lihapullia ja laatikoita kannattaa todella tehdä kerralla enemmän.

10. Varaa päivääsi kokkauksen kolmevarttinen.

Itse tekemällä säästät, sillä einesannosten hinta on usein suurempi kuin omatekoisten.

11. Raasta itse.

Valmiin Edam-raasteen kilohinta on tuplasti suurempi kuin saman juuston palana. Mieti siis, mitä todella tarvitset valmiina. Osaat raastaa.

12. Käytä omaa kauppakassia.

Viisi muovikassia viikossa maksaa 39 euroa vuodessa.

13. Paista pullaa.

Ja pakasta. Niin sinulla on aina vierasvara ja herkkupala käden ulottuvilla.

14. Käytä uudestaan.

Jos ostat kaupan muovikasseja, käytä niitä myöhemmin esimerkiksi roskapusseina.

15. Syö pienempiä annoksia hitaasti nautiskellen.

Terveytesikin kiittää, ja olet virkeämpi.

16. Järjestäkää naapurien tai ystävien kanssa ruokatalkoot.

Sinä teet ruokaa tänään, naapuri puolestaan kokkaa huomenna.

17. Haistele ja maistele.

Viimeinen myyntipäivä ei ole viimeinen käyttöpäivä. Esimerkiksi rahka ei vanhene kovin helposti.

18. Suosi kausituotteita ja ideoi niistä.

Appelsiinit ovat edullisimmillaan joulun alla, omenat alkusyksystä.

19. Ole nokkela.

Kaurapuurosta saat hiivalla, jauhoilla ja maidolla jatkettuna sämpylätaikinan. Eilispäivän lisäkeriisit voit muuttaa kermavaahdon ja nahistuneiden sitrushedelmien kanssa klassiseksi jälkiruuaksi, appelsiiniriisiksi. Perunankuoret voit öljytä ja paahtaa uunissa rapeiksi sipseiksi, keitetyistä kalanruodoista jatkat kerman ja valkoviinitilkan kanssa kastikkeen.

20. Kasvata yrttejä ikkunalaudalla.

21. Puolita ja pienennä.

Vähemmän riittää enempään. Puolita kirsikka-tomaatit, rypäleet ja ananaspalat. Leikkaa pitkopullasta ja leivästä tavallista ohuempia siivuja, ja lohko piirakka entistä useampaan palaan.

22. Tee ateria-aikataulu.

Älä kulje jääkaapilla napsimassa milloin mitäkin. Ruokaa ja energiaakin säästyy, kun kaapin ovi pysyy aterioiden välissä kiinni.

23. Laske, mitä päivittäiset kalorisi maksavat.

Täytätkö energiatarpeesi kalliilla mutta tyhjillä kaloreilla?

24. Karsi kalleimmista aineksista.

Kokkaatko keittokirjoista? Tuplaa halvempien täytteiden tai höysteiden määrä ja karsi kalliimmat puoleen. Valitse esimerkiksi vokkiin hieman enemmän nuudeleita ja pakastekasviksia, mutta vähän vähemmän naudanlihaa.

25. Ketjuta viikon ruokalista.

Suunnittele ateriat ennakkoon ja hyödynnä ruuanlaitossa aina eilisen tähteitä.

26. Tarkista säilykkeen tai eineksen valmistaja ja vertaa hintaa.

Valmistaja voi nimittäin olla sama, mutta brändi ja hinta eri.

27. Pidä leipää jääkaapissa.

Kun tuoreen leivän pehmeys alkaa hävitä, siirrä leipä jääkaapin alalokeroon. Siellä leipä säilyy homehtumatta hieman pidempään.

28. Salli herkuttelupäivä vain kerran viikossa.

Ai niin, pakasteessahan on kanelipullaa! Eipä tarvitse käydä kaupassa.

29. Kevätsiivoa pakastin.

Voit iloisesti yllättyä siitä, mitä kaikkea tulikaan syksyllä säilöttyä.

30. Pidä erilaisia päiviä.

Joka päivän ei tarvitse olla pihvipäivä. Puurot ovat hyvää ja huokeaa arkiruokaa.

31. Nosta yksinkertaisuus kunniaan.

Parilla raaka-aineella pärjäät pitkälle: kanaa ja riisiä, sillä selvä.

32. Hyödynnä kananmunia.

Muna pelastaa ”ei mitään syötävää”-syndroomalta. Harva näin halpa raaka-aine taipuu yhtä monipuolisesti ruuanlaittoon. Munakas on lisäksi täyttävä ateria.

Lue myös:

14 tapaa säästää asumiskuluista