Elämäntapamuutos on tehtävä pienin askelin, sanotaan. Minä aloitin salasanoista.

Kuntoremontti2014. Liikulisää2014. Muistajumppa2014.

Salasanani ovat jo vanhentuneet. Koko vuoden töihin tullessani olen naputtanut niistä jonkin tietokoneelle ja muistanut: Lisää liikuntaa, vaikka väkisin. Lisää liikuntaa, ennen kuin selkä on lopullisesti jumissa. Lisää liikuntaa, että kilo lisää vuodessa -tahti loppuu.

Salasanat eivät ole toimineet. Kone on kyllä auennut, mutta kuntoa ne eivät ole kohentaneet yhtään.

”Suusi on käynyt useammin kuin jalat”, totesi tuttavani. Ikävä kyllä liikunnanohjaajana ja ravintoterapeuttina hän tietää, mistä puhuu.

Alkaneena vuonna lähestyn asiaa toista kautta, suun kautta. Kun kerran en ole koukussa päivittäiseen liikuntaan, en halua olla koukussa myöskään jokapäiväiseen ja -iltaiseen herkutteluun. Huhu kertoo, että työpöydällä voisi pitää iltapäivän nuukahtamishetkien varalle mandariineja. Olen kokeillut vain työpöydän laatikossa olevaa suklaalevyä.

Uudenvuodenlupausta en tehnyt. Vihreitä kuulia ja Budapestejä oli silloin vielä jäljellä. Tärkeintä on edetä pienin askelin. Tehdä jokin yksittäinen muutos kerrallaan.

Saattaa olla, että aloitan elämänmuutoksen salasanoista.

Pullatpois2015? Sokerilakko2015? Suukiinni&jalatalle?

Mitä elämäntapamuutosta sinä suunnittelet? Kerro alla kommenttikentässä!

Lue myös:

Näin monta askelta tarvitset pysyäksesi kunnossa

Hiit-treeni nostaa kuntoa tehokkaasti

Putkirullaus on tehokasta rentoutusta - katso video

Irti sokeririippuvuudesta

Näin teet itsestäsi Facebookin täydellisimmän naisen: Täydellisen elämän Facebook-päivitykset arki- ja juhlapäiviin

Tee itsestäsi täydellinen nainen: Täydellisen elämän Facebook-päivitykset joka kuukaudelle