
Gerli Toikka auttaa yrityksiä tuomaan ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Hän on tulijoita vastassa lentokentällä, hankkii asunnot ja näyttää, kuinka julkinen liikenne toimii.
Millainen on tyypillinen työpäiväsi, Gerli?
”Tehtäväni Silkkitiellä on opastaa ulkomailta tulleet työntekijät alkuun uudella kotipaikkakunnallaan: olla vastassa lentokentällä, hankkia asunnot, näyttää, kuinka julkinen liikenne toimii, neuvoa virastoasioissa.
Suurin osa työntekijöistä tulee Filippiineiltä ja työllistyy sosiaali- ja terveydenhuoltoalalle.
Vaikka kotoutus suunnitellaan aina tarkasti etukäteen, aamulla en koskaan tiedä, mitä työpäiväni pitää sisällään.
Tulijan matkalaukut saattavat kadota, ja sitten pitääkin lähteä hänen kanssaan ostamaan vaatteita.”
Mikä on työssäsi parasta?
”Rakastan tehdä töitä kansainvälisessä ympäristössä ja kehittää työperäistä maahanmuuttoa.
Vielä vuosi sitten Suomeen muuttaneilla meni 2-3 kuukautta, ennen kuin he saivat pankkitilin auki ja pystyivät saamaan ensimmäisen palkkansa. Nyt saamme pankkitilin auki 1-2 päivässä. Se on vaatinut neuvotteluja.
Työskentelin itse aiemmin lähes 10 vuotta sirkustaiteilijana Thaimaassa. Olisi helpottanut, jos joku olisi neuvonut minulle käytännön asiat – opastanut esimerkiksi juuri, miten pankkitili avataan. Ymmärrän sen vuoksi hyvin asiakkaideni lähtökohtia. On tärkeää, että joku auttaa alkuun, kun kieli, kulttuuri ja yhteiskunta ovat uusia.”
Millaisia erikoisia tilanteita olet kohdannut työssäsi?
”Pari kertaa olen joutunut järjestämään vainajan kuljetuksen takaisin kotimaahan. Joskus asiakkaitani on yritetty huijata. Eräs vuokranantaja lähetti 1000 euron laskun loppusiivouksesta, kun filippiiniläinen lähihoitaja oli muuttanut pois asunnosta. Hänen pomonsa oli ollut mukana siivoamassa, ja oli selvää, että lasku oli tekaistu.”
”Kun menen tapaamaan tulijoita parin kuukauden kuluttua, moni käy jo pitkiä keskusteluja suomeksi ja puhuu paikallista murretta.”
Mitkä ovat työsi helmihetkiä - sellaisia, jolloin ajattelet, että on tämä hienoa työtä?
”Aasialaiset ovat tottuneet hierarkiaan, ja aluksi he puhuttelevat minua madamena. Kun luottamus syntyy, he alkavat kertoa minulle perheestään ja itsestään. Se on hienoa. Rohkaisen uusia tulijoita käyttämään suomen kieltä. He ovat opiskelleet sitä 9-12 kuukautta ennen tuloaan. Kun menen tapaamaan heitä parin kuukauden kuluttua, moni käy jo pitkiä keskusteluja suomeksi ja puhuu paikallista murretta. He arvostavat täällä puhdasta ilmaa, luontoa sekä kiireen tunteen katoamista.
”Mitä paremmin ulkomaiset työntekijät kotoutuvat, siitä varmemmin he haluavat jäädä.”
On ollut hienoa kuulla, että työyhteisössä tulijat on otettu avokätisesti vastaan ja kahvipöytäkeskusteluihin on päässyt heti mukaan. Rasismia ei työssäni juurikaan tule vastaan. Pienillä paikkakunnilla ollaan vain iloisia, kun sinne muuttaa ihmisiä töihin. Kunnan asunnonvuokrauksen avaimia odotellessa kunnanjohtaja saattaa tulla tervetuloa-kassien kanssa.
Mitä paremmin ulkomaiset työntekijät kotoutuvat, siitä varmemmin he haluavat jäädä.”
Mitä muut työstäsi usein kysyvät? Mitä vastaat?
”Moni hämmästelee, että ’ai tämmöistäkin tehdään’. Kansainvälinen rekrytointi on Suomessa melko uusi asia, ja tässä mittakaavassa sitä on tehty vasta kolme vuotta.
Saan paljon kysymyksiä työni eettisyydestä. Moni kysyy, tietävätkö ulkomaiset työntekijät, mihin he tulevat ja eihän tähän liity ihmiskauppaa. Kerron, että koulutamme tulijoita. Jaamme kaikille kirjasen, jossa selitetään esimerkiksi, mikä on ammattiliitto ja työsuojeluvaltuutettu. Työntekijät ovat maksaneet vain lentonsa, muuten palvelumme ovat heille ilmaisia. Yritykset, joihin he menevät töihin, maksavat muut kulut.”
Miksi perheenyhdistäminen on Gerlin mielestä järkevää? Mitä asioita Gerli on oppinut ulkomaisilta työntekijöiltä? Mitä filippiiniläiset äidit kysyvät päiväkodissa, kun Gerli vie heidät sinne tutustumaan lapsensa hoitopaikkaan? Mitä aasialaiset ihmettelevät Gerlin mukaan ruokakaupassa? Lue koko juttu Gerlin työviikosta Kodin Kuvalehdestä 16/2025. Tilaajana voit lukea sen myös täältä. Jos et vielä ole tilaaja, kokeile Digilehdet.fi -palvelua.