Liikuntafysiologi Arto Pesola, 29, mainostaa luomuliikuntaa niin tarmokkaasti, että työkaverit Jyväskylän yliopistossa huomauttavat heti, jos näkevät hänen istuvan.
Liikuntafysiologi Arto Pesola, 29, mainostaa luomuliikuntaa niin tarmokkaasti, että työkaverit Jyväskylän yliopistossa huomauttavat heti, jos näkevät hänen istuvan.

Ankaruus pois. Arkeen mahtuu paljon lempeää luomuliikuntaa, muistuttaa luomuliikunnan lähettiläs Arto Pesola.

Ympäristö painostaa istumaan.

Yhteiskunta on tehty istumiseen. Työpäivät istutaan, kun pöytää ei saa tarpeeksi ylös. Kokouksissa ollaan tasa-arvoisesti samalla tasolla eli istuallaan. Matkat istutaan autossa, illat sohvalla, ja jos joku yrittää kammeta seisomaan kahvitauolla, toiset tarjoavat heti penkkiä alle.

Seisoskelusta ja liikkumisesta on tehty epänormaalia ja vaikeaa, jopa epäkohteliasta.

Itsekin istun puolitoista tuntia putkeen luennolla, vaikka kropassa tuntuu pahalta. On liian kiusallista pompata pystyyn keskellä luentosalia.

Istumisesta voi vapautua, jos tekee tietoisen päätöksen ja alkaa harjoittaa luomuliikuntaa. Arjessa on paljon mahdollisuuksia aktiivisuuteen, kun ne päättää huomata.

Riisu kengät. Se on hyvä alku.

Vaatetus vaikuttaa. Kun on puku päällä ja kengät lankissa, kävely työtapaamiseen ei houkuta vaan tilataan taksi.

Kuulutan töihin lenkkaripäiviä. Lenkkikengät jalassa on luontevaa tassutella toimistossa ja kiivetä rappuja.

Jo se auttaa, jos riisuu töissä kengät. Silloin voi helpommin pyöritellä nilkkoja ja kipristellä varpaita.

Lisää harjoitusta jalat saavat, kun nouset vuorotahtiin varpaillesi, nostat varpaat kohti kattoa tai vaikka liikuttelet jalkateriä sisään- ja ulospäin.

Tämäkin on koeteltu luomuliikuntakonsti: Ota työpisteelle 1,5 litran vesipullo ja tyhjennä se päivän aikana. Joudut nousemaan tuolilta monta kertaa päivässä, kun vessa kutsuu!

Kaupan päälle saat tarpeeksi nestettä.

Unikin voittaa istumisen.

Jos korvaat yhden tunnin istumista nukkumisella, sydän- ja verisuonitautien vaara putoaa 1,7 prosenttia. Riski vähenee vielä enemmän, jos teet jotain reippaampaa, mutta unen voimaa ei pidä väheksyä.

Vaikka nukkuminen on passiivisempaa kuin istuminen, unen aikana aivot lepäävät ja keho valmistautuu uuteen päivään.

Jos nukkuu huonosti tai liian vähän, päivällä on vaikeampaa irrottautua tuolista. Väsynyt napsii myös lisävoimia sokerisista ja rasvaisista herkuista.

Tahdonvoima väsyy käytössä.

Tahdonvoima on kuin lihas: se väsyy, kun sitä käytetään. Kun teet päivällä töissä kymmeniä päätöksiä, illalla pää lyö tyhjää.

Samoin käy, jos vahdit jokaista suuhun saattelemaasi kaloria tai noudatat ankaraa kunto-ohjelmaa. Ne kuluttavat niin paljon tahdonvoimaa, että väsähdät. Siksi rankat kuurit eivät toimi.

Tahdonvoima treenautuu, kun elämään kuuluu sopivasti rutiineja ja kun liikkuu sopivasti.

Tahdonvoiman ylärajoilla saa mennä, mutta rajaa ei pidä ylittää. Ole armollinen itsellesi. Älä lähde tiukan päivän jälkeen väkisin hirmulenkille, vaan käy kävelyllä perheen kanssa.

Keskity tekoihin.

Kunto ei nouse eikä paino putoa sillä, että otat tavoitteeksi nostaa kuntoa ja pudottaa painoa. Tuloksiin tuijottaminen johtaa suorittamiseen ja oikopolkuihin: alat vetää dieettiruokia, ja kun tulos on saavutettu, lihot takaisin.

Tavoittele tekoja. Mitä konkreettisempia ne ovat, sen parempi: päätä lähteä kävellen töihin joka maanantai ja torstai kello 7.30. Päätös on konkreettinen, voit vaikuttaa siihen – ja kunto nousee ja paino putoaa."