Jauhoissakin tuoreus on valttia. Omalla myllyllä voi jauhaa vain kerrallaan tarvitsemansa määrän.
Jauhoissakin tuoreus on valttia. Omalla myllyllä voi jauhaa vain kerrallaan tarvitsemansa määrän.

Hirssi, tattari, kvinoa ja speltti sopivat mainiosti arkikäyttöön.

Jauhoja, suurimoita ja hiutaleita löytyy joka makuun ja käyttötarkoitukseen. Vieraampiinkin laatuihin kannattaa tutustua, sillä niillä on paljon annettavaa.

Hirssi on gluteeniton vilja. Se on hyvä magnesiumin ja kaliumin lähde, joka sisältää rautaakin neljä kertaa enemmän kuin täysjyväriisi. Hirssi sopii aterian lisukkeeksi tai piirakoiden täytteeksi.

Tattari kuuluu tatar-kasviheimoon. Myös tattari on gluteeniton. Tattarijauhot soveltuvat blinien ja leivonnaisten valmistukseen, suurimot riisin tapaan lisäkkeeksi tai laatikoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kvinoa on pinaatille sukua oleva yrtti. Kvinoasta syödään yrtin siemenet, jotka sisältävät paljon proteiinia, hyvälaatuista rasvaa, kivennäisaineita ja vitamiineja. Kvinoa sopii korvaamaan riisin, mutta myös loistavasti salaatteihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Speltin maku on pähkinäinen ja aromikas. Se sisältää runsaasti proteiinia ja täysjyväspeltti paljon kuitua. Spelttiä voi käyttää leivonnassa ja ruuanvalmistuksessa.  

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla