Kun maltat panna kännykän taskuun ja antautua olemiselle, saat luovemman mielen.

Miltä tuntuisi viettää viikko täydessä hiljaisuudessa? Ei puhelinta, ei televisiota, ei edes kirjoja.

Sellaista on hiljaisilla retriiteillä, jotka kasvattavat koko ajan suosiotaan. Suosio ei ole mikään ihme, sanoo psykologi Markus Savander.

"Ihmiset kaipaavat rauhaa, jota eivät saa arjessa."

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Savander käyttää hiljaisuutta apuna työssään ja on osallistunut useille hiljaisille retriiteille. Ensimmäinen oli miltei euforinen kokemus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

"Siellä ei tehty oikeastaan mitään, mutta silti oli hyvä olla. Tunsin voimakkaasti olevani elossa."

Kaupungin melu rasittaa, mutta luonnon äänet laskevat stressitasoa.

Kun ihminen antautuu hiljaisuudelle, hän voi tuntea kehonsa uudella tavalla ja kokea olevansa läsnä. Yhtä tärkeää kuin hiljaisuus on luonnon äänien kuunteleminen, Savander sanoo. Kaupungin melu rasittaa, mutta luonnon äänet laskevat stressitasoa.

Hiljaisuus tekee luovaksi. Rauhallinen oleskelu ja ympäristöön keskittyminen saavat mielikuvituksen laukkaamaan.

"Siksi monen olisi hyvä vähentää älypuhelimen käyttöä. Kun aiot bussissa napata puhelimen käteen, voitkin päättää vain olla. Se kuulostaa ehkä tylsältä mutta on usein kaikkea muuta."

Ärsykepaljous addiktoi

Yleensä hiljaisuus käsitetään äänettömyydeksi. Yhtä tärkeää on kuitenkin saada lepoa visuaalisista ärsykkeistä. Nykyihminen saa jatkuvasti liikaa virikkeitä, kun päivät täyttyvät kuvista ja tiedon paljoudesta.

Jatkuvat ärsykkeet saavat keskushermoston ylivirittyneeksi. Silloin muisti heikentyy, keskittyminen kärsii ja ihminen alkaa seurata sokeasti kaikkialta tulevia impulsseja.

"Netin päämäärätön selailu on hyvä esimerkki tästä. Ylistimulaatio addiktoi. Jos on tottunut elämään laitteiden keskellä, niistä irrottaminen voi ahdistaa", Savander sanoo.

Ärsykevirran keskeltä on vaikea erottaa, mikä on oikeasti merkittävää.

Ärsykevirran keskeltä on vaikea erottaa, mikä on oikeasti merkittävää. Kun turhaa pitää tärkeänä, elämästä tulee monimutkaisempaa kuin onkaan.

"Ärsyketulva myös passivoi: muutumme aivottomiksi viihteen kuluttajiksi, emmekä luo uutta itse."

Päästä aivot vapaalle

Keho tarvitsee lepoa liikunnan jälkeen. Sama pätee aivoihin ja hermostoon. Kun aivot kiireisessä arjessa joutuvat käsittelemään monimutkaista informaatiota, ne väsyvät. Hiljaisuus auttaa palautumaan.

"Rankan työpäivän päätteeksi kannattaa levätä ilman ärsykkeitä. Helposti ajatellaan, että television katsominen rentouttaa, mutta sekin ärsyttää aivoja", Savander muistuttaa.

Hiljaisuus jopa kasvattaa aivoja.

Hiljaisuus jopa kasvattaa aivoja. Meditaation ja mindfulnessin vaikutuksia tutkittaessa on selvinnyt, että niiden harjoittaminen lisää aivojen harmaata ainetta eli niiden perusmateriaalia. Samalla aivojen jo olemassa olevat yhteydet vahvistuvat.

Hiljaisuudesta on hyötyä paitsi itselle, myös muille. Kriisin keskelle joutunut ystävä voi olla liian väsynyt keskustelemaan mutta kaipaa silti läsnäoloa.

"Kokemus läheisyydestä on usein jopa voimakkaampi, kun ollaan hiljaa. Tilaa ei tarvitse aina täyttää kysymyksillä tai kannustuksella."

Älä pelkää ajatuksiasi

Jos hiljaisuus ahdistaa, taustalla voi olla pelko kohdata omat ajatukset.

"Hiljaisuudessa puolustusmekanismi laskee. Alitajunnasta saattaa nousta asioita, jotka ovat jääneet käsittelemättä. Ne voivat tuntua jopa kipuna."

Omia ajatuksia ei kuitenkaan tarvitse pelätä. Savander huomasi ensimmäisellä hiljaisella retriitillään, että kun mieltä kaivertaneet asiat joutuu käsittelemään, niistä vapautuu.

"Tajusin, että ajatukseni ovat vain ajatuksia. Minun ei tarvitse toimia niiden mukaisesti."

Toisille hiljaisuus voi olla vaikeaa siksi, että on lapsesta asti elänyt jatkuvassa hälinässä.

Toisille hiljaisuus voi olla vaikeaa siksi, että on lapsesta asti elänyt jatkuvassa hälinässä.

"Silloin kannattaa aloittaa viiden minuutin rauhoittumisesta. Hyvä keino on antautua tekemiselle. Jos on tottunut tiskaamaan radio auki, sen voi pistää kiinni ja uppoutua vain tiskaamiseen."

Artikkeli on julkaistu Kodin Kuvalehdessä 23/2016.

Sisältö jatkuu mainoksen alla