"Herkän on hyvä säädellä, minkä verran hän on muiden kanssa. Jos työpäivä on täynnä ihmisiä, ilta on kenties viisaampi rauhoittaa ja keskittyä lähimpiin", psykologi Heli Heiskanen sanoo.
"Herkän on hyvä säädellä, minkä verran hän on muiden kanssa. Jos työpäivä on täynnä ihmisiä, ilta on kenties viisaampi rauhoittaa ja keskittyä lähimpiin", psykologi Heli Heiskanen sanoo.

Herkkyys ja empatiakyky ovat mahtavia hyveitä, kunhan muistat pitää huolta myös itsestäsi. Onneksi muiden tunteiden omaksumista voi oppia säätelemään pieninkin keinoin.

Ystävä on surullinen. Yritän keksiä lohduttavia sanoja, mutta itku alkaa pistellä omien silmien takana ja kurkkua puristaa. Hölmöä, mutta käy niin sääliksi!

Puoliso tulee töistä kireänä. Minulla on ollut hyvä päivä. Kohta huomaan olevani itsekin ärtynyt, ilman syytä. Vaikkei puoliso edes sanonut mitään, murjotti vain itsekseen.

Joskus tuntuu, että imen toisten tunteet itseeni kuin pesusieni veden. Kaltaisiani tunneimureita on paljon, sanoo psykologi ja kouluttaja Heli Heiskanen. Alla on listattu viisi askelta terveeseen itsekkyyteen.

1. Mieti, mistä tunneherkkyys kumpuaa  

"Usein toisten tunteiden voimakas aistiminen on jo lapsuudessa omaksuttu tapa. Siihen voi liittyä myös opittu miellyttämisen suojakuori", Heli Heiskanen sanoo.

Lapsi on opetellut aistimaan perheenjäsenten mielialoja, jotta osaisi sopeuttaa oman käytöksensä toisten tunteisiin.

Miellyttämisen suojakuoresta on mahdollista vapautua.

Synnynnäisesti erityisherkällä lapsella on tavallistakin parempi kyky aistia toisten tunteita ja turvattomissa olosuhteissa kyky voi virittyä äärimmilleen.

"Tämä ei tarkoita, että lapsuudenkoti olisi välttämättä ollut erityisen turvaton. Riittää, että vanhemmat eivät osaa tukea lasta hänen tunteidensa kanssa ja aikuisten käytöksessä on ailahtelevaisuutta, jota lapsi ei voi ennakoida."

Aikuisena miellyttämisen suojakuoresta voi olla vaikea pyristellä eroon, vaikkei millään jaksaisi ottaa joka murhetta kantaakseen. Siitä vapautuminen on kuitenkin mahdollista.

2. Ymmärrä, että herkkyys sinänsä ei ole pahasta

"Herkkyys on hyve", Heli Heiskanen muistuttaa.

Kun toiset kiirehtivät eteenpäin, herkkä kuulee lehtien kahinan. Hän osaa nauttia pienten asioiden kauneudesta. Herkkä hurmioituu musiikista ja inspiroituu auringonnoususta. Moni kovapintaisempi saattaa jäädä paitsi sellaisista iloista.

Herkkyyteen liittyy myös vahva empatiakyky. Sen avulla osaa eläytyä toisten tilanteisiin ja asettua muiden asemaan. Nekin ovat hurjan hienoja taitoja.

3. Käännä katse toisista itseesi

Herkkä on usein vaarassa väsyä. Ei kukaan jaksa sitä, että muiden negatiiviset tunteet vaikuttavat omaan oloon. Siksi toisten tunteiden aistimista on säädeltävä. Heli Heiskasen mukaan se onnistuu esimerkiksi hyväksyvän ja tietoisen läsnäolon avulla.

Tämä tarkoittaa käytännössä huomion pitämistä omassa kehossa ja omissa tunteissa – ja niiden hyväksymistä sellaisina kuin ne kulloinkin ovat. Rauhallinen hengitys auttaa.

Tämä ei ole minun tunteeni eikä minun vastuullani. Annan sen pois ja päästän irti.

Jos toisen tunteet on jo imenyt itseensä, niistä voi irtautua itselleen sopivalla tavalla. Kokeile vaikka näitä:

  • Käy juoksulenkillä.
  • Käy suihkussa.
  • Huuda, itke tai vain puhu ääneen.

Tämä ei ole minun tunteeni eikä minun vastuullani. Annan sen pois ja päästän irti.

4. Suojele itseäsi

Oikeastaan kukaan muu ei voi suojella herkkää ihmistä kuin hän itse.

"Puolisolle voi toki sanoa, että voisitko purkaa kiukkusi jossakin muualla, mutta eihän ketään toisaalta voi kieltää tuntemasta omia tunteita", Heli Heiskanen sanoo.

Heiskanen muistuttaa, että läheisten tunnetilat tarttuvat herkimmin. "Mitä voimakkaampi tunneside ihmisten välillä on, sitä helpommin toisen tunteita aistii niin hyvässä kuin pahassakin."

Herkän ihmisen on hyvä säädellä, minkä verran hän on muiden kanssa. Jos työpäivä on täynnä ihmisiä, ilta on kenties viisaampi rauhoittaa kotona olemiselle ja keskittyä lähimpiin.

"Kannattaa muistaa, että ei-toivottuja tunteita voi imeä itseensä myös mediasta", Heli Heiskanen sanoo.

Myös Facebookissa roikkuminen saattaa viedä energian ja tartuttaa negatiivisia tunteita, jos uppoutuu liikaa toisten ihmisten asioihin ja tunteisiin. Siksi se kannattaa toisinaan sulkea ja keskittyä omaan elämään.

On tärkeää myös harjoitella sanomaan vastaan ja puolustamaan itseään – vaikka se ei usein helppoa olekaan

Nyt en kestä enempää, haluan pois tästä tilanteesta ja menenkin.

5. Pidä huoli jaksamisestasi

Jotta muiden tunneimurina oleminen ei kävisi liian raskaaksi, omasta jaksamisesta on pidettävä huolta. Väsymys ja stressi haurastuttavat omaa luontaista suojaa, jolloin muiden tunteet pääsevät sen läpi helpommin.

"Oma hyvinvointi on otettava vakavasti. Terve itsekkyys on hyväksi paitsi itselle, myös läheisille", Heli Heiskanen muistuttaa.

Hyvinvoivalla ihmisellä on paljon enemmän annettavaa myös muille.

Jos suuntaisinkin myötätuntoni tällä kertaa itseeni? En huolehtisikaan ensisijaisesti toisten tunteista ja ottaisi niitä omikseni oman hyvinvointini kustannuksella?

Asiantuntijana Herkkyyden voima – Opas omannäköiseen elämään -kirjan kirjoittaja, psykologi ja kouluttaja Heli Heiskanen.

Yksi Veetin opeista kuuluu: Nuku rakkaidesi vieressä, jos se suinkin on mahdollista. Vaadi, että sinua silitetään.
Yksi Veetin opeista kuuluu: Nuku rakkaidesi vieressä, jos se suinkin on mahdollista. Vaadi, että sinua silitetään.

Veeti on yritetty ostaa yli 7 000 euron hintaan Venäjälle, mutta turhaan. Kissa venyttelee ja saunoo mieluummin kotona, sillä parhaat nautinnot ovat usein aika arkisia.

Noiden silmien katsetta en unohda koskaan, sanoi arvovaltainen tuomari.

Hän ei puhunut mielitietystään, vaan kissasta.

Hän oli ehkä oikeassa.

Tuusulalainen Lumikissan Nopsajalka eli siperiankissa Veeti arvioitiin maailman kauneimmaksi kissaksi Haagin kansainvälisessä kissanäyttelyssä viime vuonna.

Jos Veeti osaisi puhua, se kenties opettaisi kissan elämästä seuraavat seikat. Elämänohjeet pätevät mainiosti myös ihmisiin.

1. Tee parhaasi. Veeti osaa ottaa näyttelyissä poseerausasennon ja ilmeen, jossa se näyttää parhaimmalta. Se poseeraa myös kotona, jos sattuu kuulemaan kameran napsahduksen. Sitten se lähtee muihin puuhiin. Luota, että oman parhaan tekeminen riittää. Ethän voi tehdä enempää. 

2. Koko ajan tarvitse yrittää. Kun kisat ovat ohi, Veeti makaa, venyttelee ja menee saunan jälkilöylyihin. Muista sinäkin maata, venytellä ja saunoa.

3. Parhaat nautinnot ovat usein aika arkisia. Veeti juhli voittoaan katkaravuilla, joita sille ostettiin paluumatkalla laivan ravintolasta. Kotona se ummisti silmänsä nautinnosta työntäessään kuononsa kissanraksuihin. Sellaista elämä on, aika arkista, ja hyvä niin.

4. Ethän ylpisty. Veetistä on maalattu Koreassa taulu. Taiteilija löysi kissan kuvan Facebookista ja piti kissaa niin kauniina, että päätti ikuistaa sen maalaukseen. Huomio voi tehdä kenestä tahansa turhamaisen. Siksi kannattaa pitää neljä tassua tai kaksi jalkaa maassa.

5. Älä satuta muita. Veetin omistaja Jaana Sivén sanoo, ettei Veeti koskaan kynsi tai näyki ketään. Älä sinäkään tee niin.

6. Kehitä itseäsi. Veeti tekee sen kiipeilemällä kiipeilypuissa. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia jotakin uutta. Kiipeä, konkreettisesti tai vertauskuvallisesti. 

7. Pidä yhteyttä ystäviisi. Veetillä on kotona 11 kissakaveria. Se on jo aika paljon, mutta jokaisella pitäisi olla ainakin yksi hyvä ystävä. Toivottavasti sinullakin.

8. Muista juuresi. Voiton jälkeen Veeti on saanut kosiopyyntöjä ympäri maailmaa. Se on kutsuttu Kiinaan ja yritetty ostaa yli 7000 eurolla Venäjälle. Mutta jos rakkaat asuvat tavallisessa talossa tavallisessa taajamassa, miksi sieltä pitäisi lähteä minnekään. Pitäkööt palatsinsa.

9. Rakasta! Nuku rakkaidesi vieressä, kuten Veeti, jos se suinkin on mahdollista. Vaadi, että sinua silitetään. Kehrää, kun kosketus tuntuu hyvältä.

Parisuhteen onnen salaisuus puutarhakielellä: kastele kukkasia, älä rikkaruohoja.
Parisuhteen onnen salaisuus puutarhakielellä: kastele kukkasia, älä rikkaruohoja.

Älä anna rakkauden hukkua arjen kiireisiin. Listasimme monta hyvää keinoa löytää huuma uudelleen.

1. Kosketelkaa enemmän

Pitkään yhdessä olleet parit eivät yleensä halaa tai suutele tarpeeksi. Se kannattaa, sillä ihokosketus tuottaa aivoissa oksitosiinia eli mielihyvähormonia.

Kokeilkaa halata toisianne parinkymmenen sekunnin ajan muutaman kerran päivässä. Pussailkaa pitkään ja hartaasti nopeiden hyvästelysuukkojen sijaan.

2. Pitäkää teknologiapaussi

Puoliso kertoo työpäivästään, mutta katselet puhelintasi. Kuulostaako tutulta? Tutkimusten mukaan hälyttävän moni kokee älypuhelinten häiritsevän rakkauselämäänsä.

Sopikaa, että jätätte puhelimen ja television ainakin ruoka-aikoina ja makuuhuoneessa kokonaan pois.

3. Sano kiitos

Pitkän parisuhteen rutiinien keskellä toisen pienet teot alkavat tuntua itsestäänselvyyksiltä. Jos huomaat, että kumppanisi on ostanut lempijugurttiasi tai jaksanut ripustaa pyykit, kiitä häntä.

Kirjoittakaa kokeeksi joka päivä ylös kolme asiaa, josta olette kiitollisia, ja kertokaa ne toisillenne.

4. Vaihda nalkutus kehuihin

Kun asuu vuosia saman katon alla, on helppo sortua mäkättämiseen: et sitten taaskaan viitsinyt tyhjentää tiskikonetta.

Yrittäkää mieluummin keskittyä siihen, mitä toinen tekee hyvin. Puutarhakielellä se sanottaisiin näin: Kastele kukkasia, älä rikkaruohoja.

5. Muista harrastuksesi 

Jos suhteenne tuntuu passiiviselta, se voi johtua siitä, ettet ole tyytyväinen elämääsi. Tee säännöllisesti jotain, mistä nautit.

Kun tulet harrastuksesta kotiin innostuneena, olet myös parisuhteessa parhaimmillasi.

6. Huomioi kumppanisi kiinnostuksen kohteet

Et ehkä koskaan opi pitämään golfista tai innostumaan uusimmista älyvempaimista. Kun puolisosi tekee jotain, mistä on todella innostunut, tarkkaile häntä. Intohimo tekee ihmisestä kauniin.

7. Sovi tuplatreffit

Parisuhdeaikaa ei aina tarvitse viettää kahdestaan. Yhden tutkimuksen mukaan hyvän ystäväpariskunnan kanssa tuplatreffeillä käyminen auttoi pareja tuntemaan kiintymystä omaa kumppania kohtaan.

Kun näet puolisosi juttelevan ystävienne kanssa, saatat taas muistaa, miksi aikoinaan rakastuit häneen.

8. Flirttaile

Parisuhde on tasapainoilua: ihminen kaipaa turvaa, mutta myös jännitystä. Niiden yhdistäminen on haastavaa. Siksi hellä ja vihjaileva flirttailu kannattaa.

Saattaa tuntua hölmöltä lähettää punastuttava tekstiviesti aviopuolisolle, mutta se voi auttaa löytämään mahanpohjasta kadonneet perhoset.

9. Kerro, miltä sinusta tuntuu

Käyt kampaajalla ja vedät ylle kauneimman puserosi. Odotat, että puoliso huomaisi ja suutut, kun niin ei käy.

Parisuhteen lämmittely-yritys ei saa olla sanaton testi, jonka puolisosi voi joko läpäistä tai reputtaa. Älä oleta, että hän osaa lukea mieltäsi.

Ellet tunne välejänne läheisiksi, kerro siitä kumppanillesi. Vasta silloin voitte yhdessä pohtia, miten asia korjataan.

10. Määrittele treffi-ilta uusiksi

Treffien ei aina tarvitse tarkoittaa pöytävarausta kalliissa ravintolassa. Käykää vaikka iltakävelyllä ja jutelkaa päivästänne.

Treffit tarkoittavat aikaa, jolloin ette pidä toisianne vanhempina tai asuinkumppaneina, vaan ihmisinä, jotka olette valinneet jakamaan elämänne.

11. Älä odota mahdottomia

Nykykulttuuri on niin seksualisoitunutta, että parisuhde voi tuntua laimealta, jos se ei muistuta romanttisten elokuvien kiihkeitä kohtauksia. Kaikissa pitkissä parisuhteissa on hyviä ja huonompia ajanjaksoja. Muista, että rakkautta voi tuntea ja osoittaa monin eri tavoin.

Lähde: health.com