"Herkän on hyvä säädellä, minkä verran hän on muiden kanssa. Jos työpäivä on täynnä ihmisiä, ilta on kenties viisaampi rauhoittaa ja keskittyä lähimpiin", psykologi Heli Heiskanen sanoo.
"Herkän on hyvä säädellä, minkä verran hän on muiden kanssa. Jos työpäivä on täynnä ihmisiä, ilta on kenties viisaampi rauhoittaa ja keskittyä lähimpiin", psykologi Heli Heiskanen sanoo.

Herkkyys ja empatiakyky ovat mahtavia hyveitä, kunhan muistat pitää huolta myös itsestäsi. Onneksi muiden tunteiden omaksumista voi oppia säätelemään pieninkin keinoin.

Ystävä on surullinen. Yritän keksiä lohduttavia sanoja, mutta itku alkaa pistellä omien silmien takana ja kurkkua puristaa. Hölmöä, mutta käy niin sääliksi!

Puoliso tulee töistä kireänä. Minulla on ollut hyvä päivä. Kohta huomaan olevani itsekin ärtynyt, ilman syytä. Vaikkei puoliso edes sanonut mitään, murjotti vain itsekseen.

Joskus tuntuu, että imen toisten tunteet itseeni kuin pesusieni veden. Kaltaisiani tunneimureita on paljon, sanoo psykologi ja kouluttaja Heli Heiskanen. Alla on listattu viisi askelta terveeseen itsekkyyteen.

1. Mieti, mistä tunneherkkyys kumpuaa  

"Usein toisten tunteiden voimakas aistiminen on jo lapsuudessa omaksuttu tapa. Siihen voi liittyä myös opittu miellyttämisen suojakuori", Heli Heiskanen sanoo.

Lapsi on opetellut aistimaan perheenjäsenten mielialoja, jotta osaisi sopeuttaa oman käytöksensä toisten tunteisiin.

Miellyttämisen suojakuoresta on mahdollista vapautua.

Synnynnäisesti erityisherkällä lapsella on tavallistakin parempi kyky aistia toisten tunteita ja turvattomissa olosuhteissa kyky voi virittyä äärimmilleen.

"Tämä ei tarkoita, että lapsuudenkoti olisi välttämättä ollut erityisen turvaton. Riittää, että vanhemmat eivät osaa tukea lasta hänen tunteidensa kanssa ja aikuisten käytöksessä on ailahtelevaisuutta, jota lapsi ei voi ennakoida."

Aikuisena miellyttämisen suojakuoresta voi olla vaikea pyristellä eroon, vaikkei millään jaksaisi ottaa joka murhetta kantaakseen. Siitä vapautuminen on kuitenkin mahdollista.

2. Ymmärrä, että herkkyys sinänsä ei ole pahasta

"Herkkyys on hyve", Heli Heiskanen muistuttaa.

Kun toiset kiirehtivät eteenpäin, herkkä kuulee lehtien kahinan. Hän osaa nauttia pienten asioiden kauneudesta. Herkkä hurmioituu musiikista ja inspiroituu auringonnoususta. Moni kovapintaisempi saattaa jäädä paitsi sellaisista iloista.

Herkkyyteen liittyy myös vahva empatiakyky. Sen avulla osaa eläytyä toisten tilanteisiin ja asettua muiden asemaan. Nekin ovat hurjan hienoja taitoja.

3. Käännä katse toisista itseesi

Herkkä on usein vaarassa väsyä. Ei kukaan jaksa sitä, että muiden negatiiviset tunteet vaikuttavat omaan oloon. Siksi toisten tunteiden aistimista on säädeltävä. Heli Heiskasen mukaan se onnistuu esimerkiksi hyväksyvän ja tietoisen läsnäolon avulla.

Tämä tarkoittaa käytännössä huomion pitämistä omassa kehossa ja omissa tunteissa – ja niiden hyväksymistä sellaisina kuin ne kulloinkin ovat. Rauhallinen hengitys auttaa.

Tämä ei ole minun tunteeni eikä minun vastuullani. Annan sen pois ja päästän irti.

Jos toisen tunteet on jo imenyt itseensä, niistä voi irtautua itselleen sopivalla tavalla. Kokeile vaikka näitä:

  • Käy juoksulenkillä.
  • Käy suihkussa.
  • Huuda, itke tai vain puhu ääneen.

Tämä ei ole minun tunteeni eikä minun vastuullani. Annan sen pois ja päästän irti.

4. Suojele itseäsi

Oikeastaan kukaan muu ei voi suojella herkkää ihmistä kuin hän itse.

"Puolisolle voi toki sanoa, että voisitko purkaa kiukkusi jossakin muualla, mutta eihän ketään toisaalta voi kieltää tuntemasta omia tunteita", Heli Heiskanen sanoo.

Heiskanen muistuttaa, että läheisten tunnetilat tarttuvat herkimmin. "Mitä voimakkaampi tunneside ihmisten välillä on, sitä helpommin toisen tunteita aistii niin hyvässä kuin pahassakin."

Herkän ihmisen on hyvä säädellä, minkä verran hän on muiden kanssa. Jos työpäivä on täynnä ihmisiä, ilta on kenties viisaampi rauhoittaa kotona olemiselle ja keskittyä lähimpiin.

"Kannattaa muistaa, että ei-toivottuja tunteita voi imeä itseensä myös mediasta", Heli Heiskanen sanoo.

Myös Facebookissa roikkuminen saattaa viedä energian ja tartuttaa negatiivisia tunteita, jos uppoutuu liikaa toisten ihmisten asioihin ja tunteisiin. Siksi se kannattaa toisinaan sulkea ja keskittyä omaan elämään.

On tärkeää myös harjoitella sanomaan vastaan ja puolustamaan itseään – vaikka se ei usein helppoa olekaan

Nyt en kestä enempää, haluan pois tästä tilanteesta ja menenkin.

5. Pidä huoli jaksamisestasi

Jotta muiden tunneimurina oleminen ei kävisi liian raskaaksi, omasta jaksamisesta on pidettävä huolta. Väsymys ja stressi haurastuttavat omaa luontaista suojaa, jolloin muiden tunteet pääsevät sen läpi helpommin.

"Oma hyvinvointi on otettava vakavasti. Terve itsekkyys on hyväksi paitsi itselle, myös läheisille", Heli Heiskanen muistuttaa.

Hyvinvoivalla ihmisellä on paljon enemmän annettavaa myös muille.

Jos suuntaisinkin myötätuntoni tällä kertaa itseeni? En huolehtisikaan ensisijaisesti toisten tunteista ja ottaisi niitä omikseni oman hyvinvointini kustannuksella?

Asiantuntijana Herkkyyden voima – Opas omannäköiseen elämään -kirjan kirjoittaja, psykologi ja kouluttaja Heli Heiskanen.