Onko nälkä? Väsyttääkö? Moneen kiukkuun on yksinkertainen selitys.
Onko nälkä? Väsyttääkö? Moneen kiukkuun on yksinkertainen selitys.

Suuttumusta voi oppia hallitsemaan. Ensin täytyy tunnistaa, miten kiukku itsessä ilmenee.

Ennen kiukkua

  1. Ehkäise riskit. Nälkä, väsymys, stressi ja maton alle lakaistut ongelmat lisäävät riskiä suuttua.
  2. Opettele näkemään muut laukaisevat tekijät. Esimerkiksi parisuhteen tietyt puheenaiheet saavat ihmisen helposti näkemään punaista.
  3. Muistele, miten olet riitatilanteissa ennemmin toiminut. Oletko huutanut kenties naama punaisena?
  4. Mieti ennalta, miten voisit toimia tilanteessa toisin. Voisitko vain kävellä tilanteesta pois?
  5. Sisäistä tosiasiat: jos hyökkäät, negatiivinen kehä vain jatkuu.
  6. Harjoittele jämäkämpää minä-ilmaisua. Opettele ilmaisemaan, mitä sinä haluat ja mitä sinä aiot tehdä. Opettele sanomaan ei ja pyytämään apua.
  7. Älä hyväksy huonoa kohtelua. Anna selkeä, rakentava palaute heti ja selvitä mieltäsi vaivaavat asiat.

Kun kiukku tulee

  1. Tunnustele kiukkusi ensimerkkejä. Miten ne sinussa ilmenevät? Tarkastele kehosi fyysisiä tuntemuksia. Nouseeko puna kasvoille tai tunnetko painon rinnassasi? Miltä ne tuntuvat? Tässä kohtaa voit vielä vaikuttaa toimintaasi.
  2. Tunnista kiukun aalto, kun se nousee. Tunnista mielihalusi suuttua ennen kuin tunne vie sinut mennessään. Kun olet huomioinut tunteen, ja sanot sen vaikka ääneen, kontrolloit jo kiukkuasi. Enää ei ole pakko räjähtää.
  3. Opettele surffaamaan kiukun aallolla. Huomaa, että tunne tulee ja menee. Keskity hengitykseen. Enää ei tarvitse toimia automaattisesti.

Kiukun jälkeen

  1. Tunnista sinulle ominaiset negatiiviset, kriittiset ajatukset, jotka alkavat vyöryä päälle kun adrenaliini nousee. ”Aina minua kohdellaan noin.”
  2. Tiedosta tekojesi seuraukset. Lauhtuiko riita käytöksestäsi? Vai paheni? Jos haukuit toisen lyttyyn, oliko teillä sen jälkeen lämpimämpää ja rennompaa yhdessä?
  3. Tunnista perustunne. Kiukku ei ole kuitenkaan aina miltä se näyttää. Mitä muuta tunteita taustalla voisi vaikuttaa?
  4. Jos olet loukannut toista, hyvitä se. Mene ja pyydä vilpittömästi anteeksi. Anna itsellesi anteeksi, jos et joka kerta kykene toimimaan niin kuin haluaisit. Ole itsellesi armollinen.

Asiantuntijana psykologi Arto Pietikäinen.