Pakko tarkistaa! Lieviä pakko-oireita on melkein kaikilla. Jos ne haittaavat arkea, on syytä hakea apua.

Palaatko ulko-ovelta varmistamaan, ettei silitysraudan johto jäänyt seinään ja vesihana valumaan? Ovathan avaimet varmasti taskussa?

Et ole yksin. Tarkistelu, ohimenevät pakkoajatukset ja -toiminnot ovat hyvin tavallisia. Lievänä niitä on lähes jokaisella.

On normaalia olla varovainen ja haluta varmistaa, että kaikki on kunnossa. Moni tarkistaa esimerkiksi matkalle lähtiessään, että ovi on varmasti lukossa, montakin kertaa. Tarkistamisen jälkeen uloslähtijä yleensä uskoo, että kiinni on ja kaikki tarvittava on mukana, eikä hän enää ajattele asiaa. Kyse on pitkälti luonne-ja temperamenttieroista.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

"On ihmisiä, jotka eivät koskaan tarkista mitään. Toisessa ääripäässä on niitä, joiden elämää huoli todella häiritsee", sanoo kouluttajapsykoterapeutti Jan-Henry Stenberg Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos tarkistelu ja pakkoajatukset ei häiritse elämää, siitä ei tarvitse huolestua.

Jos tarkistelu ja pakkoajatukset eivät vie merkittävästi aikaa, aiheuta voimakasta ahdistusta tai muuten heikennä elämänlaatua, niistä ei tarvitse huolestua lainkaan.

Joskus kahvinkeitin pitää tarkistaa vielä uudestaan useamman kerran ja silti myöhemmin tuntuu epävarmalta. Ehkä se jäi sittenkin päälle? Tällainen voi jo haitata keskittymistä muuhun elämään ja häiritä ihmissuhteita.

Jottei mitään pahaa tapahtuisi

Pakkoajatuksilla tarkoitetaan toistuvia, mieleen nousevia, usein epämiellyttäviä ja ahdistavia ajatuksia, joita on vaikea hallita ja saada pyyhittyä pois. Ne voivat liittyä tavaroiden tiettyyn järjestykseen, sairauksien pelkoon tai epäilyyn siitä, että on vahingossa satuttanut jotakuta.

Pakkotoiminnot ovat pakonomaisesti toistettavia toimia, joiden tarkoitus on lievittää pakkoajatusten tuottamaa ahdistusta: estää jotain ikävää tapahtumasta. Niihin voi liittyä taikauskoista ajattelua. Pelottaa, että jotain kamalaa sattuu, jos valokatkaisijaa ei rämpsytä vaikka viittä kertaa.

Toiminnot liittyvät usein ylenmääräiseen tarkisteluun, sanojen hiljaiseen toisteluun, numeroiden laskemiseen ja esimerkiksi peseytymiseen. Yleisiä pakkotoimintoja ovat jatkuva avainten etsiminen ja käsien peseminen.

"Ensin keittiöön pitää kerran palata tarkistamaan, että vesihana on varmasti kiinni. Vähitellen tarkistusten määrä lisääntyy."

Rituaalisilla toiminnoilla haetaan turvaa. Ne helpottavat ahdistusta, mutta vain vähän aikaa. Ahdistuksen tunteen välttely lisää ahdistusta pidemmällä aikavälillä. Pakko-oireinen häiriö on usein jatkumo, noidankehä, joka voimistuu vähitellen.

"Ensin keittiöön pitää kerran palata tarkistamaan, että vesihana on varmasti kiinni. Vähitellen tarkistusten määrä lisääntyy. Lopulta hanan tilanne mietityttää päivän aikana tarkistamisesta huolimatta", Jan-Henry Stenberg sanoo.

"Hellan levyjen tarkistaminen voi myös olla tapa, helppo rituaali, jolla ihminen käsittelee jotain hankalaa tilannetta elämässään."

Turha huoli vie voimia

Tarkistelusta on varmasti hyötyäkin. Sen ansiosta virheet tulevat huomatuiksi ja niihin voidaan puuttua. Luultavasti monta tulipaloa on estetty sillä, että hellanlevyt ja kahvinkeitin on vielä palattu sammuttamaan.

Toisaalta turha huolehtiminen vie paljon energiaa. Pakko-oireita voidaan hoitaa. Omahoito-ohjelman harjoitusten avulla ne voidaan saada paremmin hallintaan, niistä on mahdollista vähitellen luopua ja niihin liittyvä ahdistus pienenee.

"Jos asioiden jatkuva tarkistaminen alkaa viedä aikaa ja häiritä muuta elämää, on hyvä selvittää, mistä on kyse. Joskus avuksi voi tarvita terapiaa", Stenberg neuvoo.

Jos pakkoajatukset askarruttavat tai ahdistavat, tietoa aiheesta löytyy esimerkiksi mielenterveystalo.fi -sivustolta. Julkisen terveydenhuollon ylläpitämän sivuston testit auttavat selvittämään, onko omista oireista syytä olla huolissaan.

5 keinoa päästä pakko-oireista

  • 1 Listaa oireesi. Havainnoi ja kirjoita paperille oireet ja rituaalit, joilla pyrit vähentämään ahdistusta.
  • 2 Käytä ajatuksen voimaa. Käy ahdistavaa ajatusta läpi, kunnes siitä tulee tavallinen. Ajatuksia tulee ja menee.
  • 3 Kohtaa pelkosi. Mene ahdistusta aiheuttaviin tilanteisiin mutta jätä niitä helpottavat rituaalit pois. Lopulta ne unohtuvat.
  • 4 Keskity muuhun. Ohjaa ajatukset muualle. Kun katsot elokuvaa tai luet kirjaa, pakko-oireet voivat unohtua.
  • 5 Vapaudu häpeästä. Ahdistus vähenee, kun hyväksyt oireesi. Häpeä lisää stressiä ja oireita.
Sisältö jatkuu mainoksen alla