Loma edessä ja aivot jumissa? Ei hätää. Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori, aivotutkija Minna Huotilainen antaa vinkit aivojen rentouttamiseen.

1. Nuku.

Aivan loman alkuun kannattaa kuitata kertyneet univelat. Nukkuessa aivot käsittelevät ja järjestävät kertynyttä aineistoa ja siivoavat tarpeettomat tiedot pois. Hyvin levänneet aivot ovat nokkelammat, hoksaavat herkemmin ja kohottavat mielialaa.

2. Lähde reissuun.

Ympäristön vaihtaminen vauhdittaa aivojen toipumista stressistä ja kuormituksesta. Aivojen toivelistalla ei ole, ettei mitään tapahdu. Vaikka väsyneenä tahtoisi jäädä vain sohvalle lepäämään, aivoille se ei ole hyvä tila. Uusi ympäristö virittää aivot nopeasti uuteen tunnelmaan ja tarkkailemaan uusia asioita rutiinien sijaan.

3. Mene metsään. 

Paluu ihmisen luonnolliseen ympäristöön ja epätasaiseen maastoon virkistää myös mieltä. Ihmisen evoluutiohistorian kannalta käveleminen tasaisella maalla, jossa ei tarvitse katsoa koko ajan eteensä, vaan voi selata puhelinta, on uusi asia. Luonnossa liikkumalla pääsee lähelle sitä, mihin ihminen ja aivot on tehty.

4. Tee käsitöitä.

Aivot pitävät toistuvista, mekaanisista ja yksinkertaisista tehtävistä, joissa ei tarvitse ajatella liikaa. Luovuus on erikoinen ominaisuus, joka vaatii oikeanlaiset olosuhteet ja joutilaisuutta, jota nykytyöelämä ei tarjoa. Sukkaa kutoessa koko keho rentoutuu, hengitys hidastuu ja sydän lyö verkkaisemmin. Rento keho viestittää aivoillekin, ettei niitä uhkaa mikään. Kun aivojen ei tarvitse olla jatkuvasti valppaina, saa paljon paremmin kiinni mielessä risteilevistä ajatuksista.

5. Tee mitä tykkäät.

Aivot tykkäävät ylipäätään kaikenlaisesta tekemisestä. Ihminen urautuu helposti, mutta aivot rakastavat touhuamista. Loma onkin juuri oikea aika miettiä, mitä sitä tykkääkään tehdä.