Nyt on keksitty jotain vänkää: 12 tavoitteen ohjelmassa tehdään joka kuukaudelle oma päämäärä. Sillä tulee onnellisemmaksi.

Liikuntaa ei saa lisättyä. Ruokaremontti ei koskaan ala oikeasti, ja isommat elämänmuutokset vasta saavatkin odottaa.

Väittävät, että 12 tavoitteen ohjelmalla alkaa vihdoin tapahtua. Näin se menee!

* Mieti aluksi, minkä asioiden haluaisit olevan toisin elämässäsi.

Mitkä asiat vähentävät onnellisuuttasi? Listaamista helpottaa, kun käyt läpi eri elämänalueita: mielenrauhaa, kehon hyvinvointia, ihmissuhteita, taloutta, arvojasi, ammatillisia toiveitasi, harrastuksia ja intohimojesi kohteita.

* Kirjoita ensin paljon hyviä tavoitteita.

Voit valita suuria, joista kuukaudessa voi tehdä osan, tai pieniä, jotka edellyttävät jokapäiväistä sitoutumista. Voit toteuttaa sen vaikkapa näin: maaliskuussa soitan joka päivä pianoa, huhtikuussa teen joka päivä jotain käsityötä, toukokuussa käyn joka päivä pienellä lenkillä.

* Karsi tavoitteista 12 tärkeintä.

Valitse vain sellaisia, joiden voit oikeasti odottaa tapahtuvan. Kirjaa ei voi kirjoittaa kuukaudessa, mutta siitä voi saada aikaan ensimmäisen luvun. Tavoitteiden valinnassa auttavat tällaiset kysymykset: Kuinka paljon asian saavuttaminen minulle merkitsee? Millaista elämäni on, jos en koskaan ryhdy siihen? Mihin muuhun muutos voisi johtaa?

* Tee valitsemistasi asioista 12 kuukauden ajalle lista.

Laita se paikkaan, josta näet sen päivittäin. Kirjaa listaan jokaisen asian kohdalle käytännön tekoja, jotka auttavat tavoitteen saavuttamisessa. Jos suuri tavoitteesi on esimerkiksi syödä terveellisemmin, päätä laittaa ruokaa kasviksista kolme kertaa viikossa.

Juonena tässä kaikessa on, että kun jotain on tehnyt jo kuukauden, siitä tulee helposti tapa. Mahtaisiko onnistua?

Lähteet: agoalamonth.com, refocuser.com

Ehdota alla Kommentti-kentässä, mitä voisi asettaa Kuukauden tavoitteiksi!

Lue myös:

Onnelliseksi

Haluatko tulla onnelliseksi? Luovu 7 pahasta tavasta