Hoidatko työasioita vapaallakin? Keskitytkö töihin niin, ettet muista syödä edes lounasta? Töitä on toki paljon, mutta saatat myös olla työholisti.

Työholisteja yhdistää usein arvottomuuden kokemus. Se voi juontaa juurensa lapsuuteen, koulukiusaamiseen tai perusturvallisuuden kolhuihin. Työholisti tuntee olevansa arvoton, jos ei suoriudu työstään erinomaisesti. Siksi hän lunastaa kaiken aikaa paikkaansa maailmassa.

Työholismi on riippuvuus siinä missä alkoholismi tai tupakanpolttokin. Siitä paraneminen vaatii isoa elämäntapojen muutosta ja ehkä myös terapiaa. Itselle pitää selvittää, mikä saa minut tekemään koko ajan töitä.

Työriippuvuudesta irtautumista voi auttaa konkreettisilla teoilla ja kysymyksillä.

Aloita näillä:

1. Kysy itseltäsi, mitä olisit, jos sinulla ei olisi lainkaan ammattia. Mitä jäisi jäljelle?

2. Kartoita, kuinka suuren osan elämästäsi työ täyttää. Ketkä hyötyvät puurtamisestasi ja kenelle siitä on haittaa?

3. Aseta itsellesi ja työllesi rajat. Opettele jättämään työt kesken ja aloittamaan vapaa-aikasi tietyllä kellonlyömällä.

4. Hanki kaksi kännykkää, toinen työkäyttöön ja toinen yksityiselämää varten, äläkä anna yksityisnumeroa edes esimiehellesi. Sulje työpuhelin, kun tulet kotiin.

5. Opettele uusia, hyvää oloa ja mieltä tuottavia rutiineja. Muista, että rutiinin muodostamiseen tarvitaan satoja sinnikkäitä toistoja.