Häpeä on yksi vaikeimmista tunteista. Se estää olemasta aidosti vapaa ja nauttimasta elämästä.

Monien henkisten ja sosiaalisten ongelmien taustalla on käsittelemätön häpeä.

"Mieleen ja kehoon jäänyt häpeä voi aiheuttaa estyneisyyttä ja masennustyyppistä käyttäytymistä. Se voi estää ihmissuhteiden muodostumista ja usein se näkyy työuralla, parisuhteessa ja seksuaalisuudessakin", psykoterapeutti Jari Salmela kertoo.

Päästä siis irti häpeästä. Aloita tästä.

1. Myönnä tosiasiat.

On tapahtunut ikäviä asioita, eikä niitä saa tekemättömiksi.

2. Sijoita häpeän synty aikajanalle.

Voit huomata, että häpeällisestä kokemuksesta on kulunut vuosikymmeniä. Onko enää järkevää kantaa sitä mukana? Se kuului elämääsi silloin, mutta tarvitsetko sitä enää?

3. Erota itsesi häpeän tunteesta.

Häpeälukon takana elävä ajattelee tiedostamattaan, että hän on häpeä. Kukaan ihminen ei ole kävelevä häpeä. Eikä häpeä ole useinkaan sinun syytäsi. oikeasti se kuuluu sille, joka mitätöi, haukkui, kiusasi tai jätti ulkopuolelle.

4. Irrota häpeä sisältäsi.

Muotoile se vaikka saveen tai maalaa paperille. Upota työhösi kaikki muistamasi häpeäkokemukset, nekin, joita et kykene muistamaan. Jätä ne sinne.

5. Mieti, miten olet selviytynyt tähän saakka häpeäsi kanssa.

Kiitä itseäsi kaikesta, joka on auttanut sinua selviytymään.

6. Piirrä paperille, kuinka suuri osa elämääsi häpeä on.

Kuinka suuri sen pitäisi olla?

7. Etsi apua.

Joskus häpeää on hyvä työstää yhdessä ammattiauttajan kanssa. Ammattilainen voi auttaa näkemään häpeän syntymekanismin ja sen vaikutukset elämääsi.