”Elä hetkessä?” Mitä ihmettä sillä tarkoitetaan? Tässähän minä elän, vai elänkö sittenkään? Rauhoittumista ja hetkeen tarttumista voi harjoitella arjessa näin.

Hetki tuolilla

• Etsi hyvä asento.
• Sulje silmät, kuulostele kehoasi ja keskity hengitykseesi. Laske hengityksen tahdissa yhdestä kymmeneen. Anna hengityksen virrata vapaasti.
• Kiristääkö jostain? Sattuuko johonkin? Voit asettaa kätesi kohdan päälle, mihin sattuu. Väheneekö kipu, kun kiinnität siihen huomiota? Siirtyykö se?

Hetki bussissa

• Jos seisot bussissa ja pidät itseäsi pystyssä yhdellä kädellä, päästä irti ylimääräistä jännitystä. Laske hartiat alas ja henkäise syvään.
• Tarkkaile hengitystäsi, kehon tuntemuksia ja mieleesi tulevia ajatuksia. Hyväksy ne. Jos huomion kiinnittäminen kehon tuntemuksiin on vaikeaa, hyväksy sekin.
• Kun keskityt sitkeästi, kykysi havaita, huomioida ja olla läsnä kehittyy.

Hetki metsässä

• Kun kävelet luonnossa, katso ympärillesi. Miltä puiden lehdet näyttävät? Mitä ääniä kuulet?
• Keskity näkemääsi, kuulemaasi ja hengitykseesi.
• Ikävien ajatusten kierteen voi katkaista havainnoimalla ympäristöä. Toisaalta ikävät tuntemukset kertovat, että elämästä puuttuu jotakin. Tuntemusten tarkkailu tuo esiin elämän kipukohtia. Osaisitko seuraavan kerran sanoa työmäärälle ei? Tai läheiselle, että sanat loukkasivat?

Hetki hyväksyntää

• Havainnoi mielessäsi pyörivää negatiivista ajatusta. Aiheuttaako se pahaa oloa? Saako se aikaan sen, ettet jaksakaan lähteä lenkille tai soittaa kaverille?
• Valitse se, mikä tekee sinulle hyvää. Älä lähde seuraamaan ajatusta vaan koe sen tuomat tunteet kehossasi. Sen jälkeen anna tunteen mennä.
• Saat hyväksyä kaikenlaiset ajatukset ja tunteet sellaisina kuin ne ovat. Ole ajatuksillesi ja itsellesi armollinen.

• Ikävän tunteen kanssa olemista voi harjoitella: henkäise syvään, anna tunteen tulla – ja lipua taas pois.