Lohtusyöjä löytää ruuasta turvaa ja hyvää oloa, samanlaista kuin vauva saa äidin sylissä. Nämä 7 keinoa auttavat sinua irti lohtusyömisestä.

1. Ruokarytmi kohdalleen

Herkkujen himo kielii useammin liian pitkistä ateriaväleistä kuin taipumuksesta lohtusyömiseen. Kun panttaat päivällä, huijaat itseäsi. Sen seurauksena ajattelet ruokaa koko ajan ja illalla iskevät mieliteot. Kun syö tarpeeksi ja hyvää ruokaa, lohdun tarve vähenee.

2. Ruuasta saa nauttia

Jos kiellät itseltäsi herkut, ne houkuttelevat entistä enemmän ja niihin latautuu tunteita. Mitä ankarammin kiellät, sitä todennäköisemmin repsahdat. Se, joka sallii nautinnon, voi syödä kaksi palaa suklaata. Se, joka kieltää ruuasta nauttimisen kokonaan, ahmii koko levyn.

3. Automaatio poikki

Kun olet kaivamassa herkut esiin, pysähdy miettimään, tarvitsetko jäätelöä vai jotain ihan muuta. Kurja olo voikin olla väsymystä rankan työpäivän jälkeen tai ikävää työmatkalla olevaa kumppania kohtaan. Anna itsellesi sitä, mitä oikeasti tarvitset. Ehkä se onkin lepoa tai puhelinsoitto.

4. Lupa tunteisiin

Tunteiden kieltäminen pitää yllä pahaa oloa ja altistaa lohtusyömiselle. Jo se vie eteenpäin, kun antaa tunteen vain olla eikä tee sille mitään. Voit myös ilmaista tunnetta puhumalla tai kirjoittamalla. Sekin helpottaa.

5. Sinulla on vastuu valinnoistasi

Sokeri ei ole huumetta, eivätkä herkut aiheuta oikeaa riippuvuutta. Kysymys on omasta valinnasta: mitä laitan ostoskärryyn ja mitä teen, kun on paha mieli. Vastuullisuus on sitä, että löytää muita hyvän olon lähteitä tai rentoutumiskeinoja kuin syömisen.

6. Oma tapa syödä

Ei ole yhtä oikeaa tapaa syödä niin, että se edistää hyvinvointia. Sinulla on lupa etsiä oma tapasi: sellainen, joka antaa nautintoa muttei luo syyllisyyttä. Muista, että syömistä ja painoa hallitaan syömällä, ei olemalla syömättä.

7. Ansaitset hyvän olon

Rakasta itseäsi, olet oman elämäsi asiantuntija. Ansaitset niin nautinnon kuin hyvinvoinninkin. Molemmat löytyvät kohtuudesta.

 

Mustikat paitsi maistuvat taivaallisilta myös edistävät terveyttämme monin tavoin.
Mustikat paitsi maistuvat taivaallisilta myös edistävät terveyttämme monin tavoin.

Supermarja mustikka on mitä terveellisin metsien aarre – siitä on paljon tutkimustietoa. Lue tästä, miten monin tavoin mustikka tekee sinulle hyvää.

1. Mustikka on vitamiini- ja ravintoainepommi.  

Mustikka sisältää magnesiumia, mangaania ja sinkkiä ja esimerkiksi B-, C- ja E-ryhmän vitamiineja. Supermarjassa on myös runsaasti kuitua.

2. Mustikka parantaa näköä.

Mustikka voi parantaa erityisesti silmänpainetautipotilaiden ja likinäköisten näkökykyä. Mustikka voi myös lieventää näyttöpäätetyön aiheuttamaa silmien väsymistä.

3. Mustikka voi edistää sydän- ja verisuoniterveyttä.

Mustikka voi vähentää valtimojäykkyyttä ja alentaa verenpainetta, joten mustikka vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. 

Mustikan sisältämät flavonoidit saattavat vähentää sydänkohtausten riskiä

4. Mustikka lieventää matala-asteista tulehdustilaa.

Säännöllinen mustikan käyttö lieventää matala-asteista tulehdustilaa. Matala-asteinen tulehdus liittyy moniin yleisiin sairauksiin, kuten diabetekseen ja sepelvaltimotautiin. Mustikka myös alentaa aterianjälkeistä insuliinin nousua.

5. Mustikka parantaa muistia.

Mustikoiden syöminen on hyväksi aivoterveydelle. Se parantaa muistia ja aivojen kognitiivista toimintaa ja ehkäisee ikääntymiseen liittyviä ongelmia.

6. Mustikka pienentää syövän riskiä.

Mustikoiden sisältämät flavonoidit ovat antioksidantteja ja alentavat muun muassa syöpien riskiä ja tulehduksellisia reaktioita.

Juominen on paras ensiapu, kun helle korventaa. Mutta tiesitkö, että loputtomiin ei kannata lipittää pelkkää vettä?

Särkeekö päätä? Tarvitset lisää nestettä

Tarvitset normaalioloissa pari litraa nestettä vuorokaudessa, mutta pitkän hellekauden aikana ainakin tuplasti sen määrän. Jos siis päätä alkaa kuumana päivänä särkeä, suuntaa lähimmän vesihanan luo. Viileää juotavaa kannattaa nauttia tasaisesti pitkin päivää, 2–4 desiä tunnissa.

Jos päänsärky on tullut auringossa oleskellessasi, kyse voi olla auringonpistoksesta. Sekin useimmiten helpottuu, kun vetäydyt viileään varjoon lepäämään ja juomaan nestettä. Lippa- tai lierihattu on oiva keino ehkäistä auringonpistosta.

Heikottaako? Juo muutakin kuin vettä

Elimistösi suolapitoisuus alkaa laimeta, jos juot hellepäivästä toiseen pelkkää vettä. Heikotushan siitä seuraa. Juo siis välillä mehua, kivennäisvettä tai vaikka piimää.

Alkoholista, kahvista ja teestä ei ole hellejuomiksi, koska ne lisäävät virtsaneritystä ja voivat pahentaa nestehukkaa entisestään.

Jo muutama suolakurkun viipale auttaa.

Kramppaavatko pohkeet? Suola ja juoma auttavat

Jos jalat kramppaavat helteellä, parasta ensiapua on lepo varjossa, juominen ja pieni suolainen. Jo muutama suolakurkun viipale leivän päällä auttaa.

Turpoavatko nilkat? Nosta jalat seinälle – ja juo

Hellepäivän jälkeen jalat ja etenkin nilkat ovat monesti turvoksissa. Pölkkyjalat alkavat pikku hiljaa sulaa, kun heittäydyt lepoasentoon ja nostat ne ylös. Ja jälleen kerran juo paljon nestettä. Juominen on helteellä lääke melkein kaikkeen.

Eivätkö oireet hellitä? Kysy neuvoa asiantuntijalta

Jos kuumuus oikein uuvuttaa tai jos kyse on lapsesta, vanhuksesta tai sairaasta, pelkät kotikonstit eivät välttämättä riitä. Ota yhteyttä lääkäriin ainakin näissä tapauksissa:

  • Jos heikotus, pahoinvointi ja muut uupumisoireet ovat hyvin voimakkaita tai ne eivät hellitä levolla, kehon viilentämisellä ja nesteellä.
  • Jos krampit jatkuvat yli tunnin ajan levosta, juomisesta ja pienen suolaisen nauttimisesta huolimatta.
  • Jos sinulla on nesteenpoistolääkitys ja jalkasi turpoavat. Oire voi silloin johtua myös perussairaudesta.

Lähteet: THL, Duodecim