Unohda glykeemiset indeksit ja muu hifistely. Sydän rakastaa helppoja, suomenkielisiä asioita, niin kuin kalaa, pähkinöitä ja kasviöljyjä.

Jos sydän saisi päättää keittiössä, se valmistaisi upeita kala-aterioita ja ripottelisi pähkinöitä etu-, pää- ja jälkiruokien sekaan. Koneistonsa se rasvaisi auringonkukka-, soija-, maissi- tai rypsiöljyllä, miksei myös oliiviöljyllä.

Nuo kaikki sisältävät runsaasti sitä, mitä sydän eniten halajaa: monityydyttymättömiä rasvahappoja. Itä-Suomen yliopisto selvitti tutkimuksessaan, että juuri ne vähentävät sydän- ja verisuonisairauksien vaaraa.

Pelkkä kovan rasvan vähentäminen ruoasta ei vielä pienentänyt tautiriskiä. Mitään vaikutusta ei ollut silläkään, että kova rasva korvattiin laadukkailla hiilihydraateilla. Vasta monityydyttymättömät rasvat saivat sydämen hyrräämään.

Tutkimuksen ja Maailman sydänpäivän (29.9.) kunniaksi tässä pari monityydyttymätöntä reseptiä Kodin Kuvalehdestä.

Punastuva pestolohi

Pähkinäinen vihersalaatti