Muistisäännöt auttavat, kun muistettavaa olisi paljon ja unohtelu vaivaa. Kokeile näitä apukeinoja.

1. paina mieleen ja kertaa.

Asian muistiin palauttamisessa voi käyttää loogista päättelyä ja tapahtuneen kertaamista. Millaisiin vaatteisiin olit pukeutunut sinä päivänä, jonka tapahtumia yrität muistaa? Mitä teit juuri ennen hetkeä, jota yrität muistella?
Myös visuaalisen ulkoasun mieleen painaminen auttavat. Kulkeeko pankkikortin tunnusluku näppäimistöllä kahdessa allekkaisessa rivissä? Eroaako nettipankin tunnus vain loppuosastaan syntymäpäivästäsi?
Tärkeiden asioiden alleviivaaminen ja muistikartan eli mindmapin piirtäminen ovat myös kokeilun arvoisia keinoja. Uuden putiikin aukioloajoista voit näpätä kuvan kännykällä. Muistiapujen käyttäminen ei heikennä muistia. Ne vain vapauttavat työmuistista tilaa oikeasti tärkeille asioille.

2. Riimitä ja rytmitä.

Muisti toimii paremmin, kun yksittäiset asiat voi liittää suurempaan kokonaisuuteen ja mielellään monen eri aistin välityksellä. Musiikki on hyvä keino painaa asioita mieleen, sillä rytmitys ja loppusäkeet tukevat muistia. Siksi moni muistaa koko elämänsä esimerkiksi Pikku Kakkosen postin osoitteen, vaikka saattaa unohtaa omat aiemmat kotiosoitteensa, vanhan työkaverin nimen tai muuta merkityksellistä.

3. Kulje reitti läpi mielessäsi.

Kun muistettavan asian liittää myös paikkoihin ja liikkeeseen, on muistilla enemmän, mistä ammentaa: jätä mielessäsi kauppalistan maitopurkki kotisi etuovelle, ruisleipä eteisen hattuhyllylle ja margariinipaketti kenkätelineelle. Kun kaupassa mietit, mitä pitikään ostaa, kuljet vain mielessäsi tutun reitin läpi.
Muistiinpanojen tekeminen on myös todella tehokasta. Jos kirjoitat kauppalistan kerran paperille ja unohdat listan kotiin, todennäköisesti muistat ainakin useimmat tuotteet, jotka sinun piti hankkia.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla