Laihdutatko? Oletko himokuntoilija? Noudatatko erityistä ruokavaliota? Terveyttään vaalivat ihmiset saattavat kärsiä yllättävästä vitamiinien, kivennäisaineiden ja rasvahappojen puutostiloista.

Jokainen ihminen tarvitsee 13 vitamiinia sekä 21 kivennäis- ja hivenainetta. Syömiseen ja laihduttamiseen liittyy trendejä ja elämäntapavalintoja. Mutta moniko oikeasti tuntee ruokaintoilunsa vakavammat seuraukset?

Kehon vitamiinitasot voi selvittää hivenaine- ja vitamiinimittauksilla. Ne tehdään verikokeina ja analysoidaan laboratoriossa.

Jos sinulta puuttuu...

A-vitamiinia

altistut tavallista helpommin flunssille ja yleisille virustaudeille ja kuivasilmäisyydelle.

B-ryhmän vitamiineja

suupielesi voivat halkeilla, saat ehkä ihottumaa ja podet masennusta.

C-vitamiinia

voit tuntea väsymystä ja lihaskipua.

D-vitamiinia

voit tuntea väsymystä, vastustuskykysi heikkenee ja masennut.

E-vitamiinia

voi olla väsynyt ja hermostunut, näkösi heikkenee ja haavasi paranevat hitaasti.

Kuparia

podet ehkä anemiaa, suupielten halkeilua ja ihottumaa.

Kalsiumia

sinulla voi olla lihassärkyä, pahimmassa tapauksessa luukato.

Rautaa

voit tuntea väsymystä ja heikkoa oloa, palelet ja sairastut flunssiin. Ihosi on kuiva ja kalpea, kyntesi hauraat.

Sinkkiä

suupielesi voivat helkeilla, saat ehkä ihottumaa, täpliä kynsiin ja hilseilyä päänahkaan.

Omega-3-rasvahappoja

ihosi kuivuu ja hilseilee, päänahan kunto heikkenee, haavat paranevat hitaasti ja näöntarkkuus heikentyy.