Taikinakoukut säästävät gluteenittoman leipojan hermoja.
Taikinakoukut säästävät gluteenittoman leipojan hermoja.

Gluteeniton hiivataikina kohotetaan vain kerran, juuri ennen paistamista. Kahteen kertaan kohotetusta gluteenittomasta taikinasta voi syntyä lässähtäneitä, kumimaisia leivonnaisia. Ota käyttöön myös taikinakoukut.

Kun leivot gluteenittomia pullia, kaiva esiin sähkövatkaimen taikinakoukut. Tarttuvan taikinan vaivaaminen käy niillä kätevimmin. Et myöskään joudu käyttämään liikaa jauhoja.

Anna pullien kohota vain kerran juuri ennen paistamista. Näin ne säilyttävät muotonsa uunissa.

Parhaat gluteenittomat pullat leivot näin

Sekoita taikinaan 2½ dl kädenlämpöistä maitoa, 25 g hiivaa, 1 dl sokeria, 2 tl psylliumia, 2 tl kardemummaa, 1 tl suolaa ja 3 dl gluteenitonta vaaleaa jauhoseosta. Anna turvota pari minuuttia. Lisää 2½–3 dl jauhoseosta ja vaivaa taikinakoukuilla huolellisesti. Lisää 100 g notkeaa voita ja vaivaa vielä muutama minuutti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pyörittele tai nostele taikina rennosti kahdella lusikalla nokareiksi pellille. Anna kohota peittämättä, voitele munalla ja ripottele pinnalle raesokeria. Paista pullia 225-asteisessa uunissa koosta riippuen 10–15 minuuttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kannattaa santsata!

Gluteenittomat pullat ovat parhaimmillaan tuoreina. Pakasta ylimääräiset pullat pullattoman päivän varalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla