Kuvat
Anna Huovinen
Iida Rintala, 31, työskentelee hätäkeskuspäivystäjänä Keravan hätäkeskuksessa. Suomen kuudessa hätäkeskuksessa vastataan kaikkialta Suomesta tuleviin hätäpuheluihin.
Iida Rintala, 31, työskentelee hätäkeskuspäivystäjänä Keravan hätäkeskuksessa. Suomen kuudessa hätäkeskuksessa vastataan kaikkialta Suomesta tuleviin hätäpuheluihin.

Hätäkeskuspäivystäjä Iida Rintala päättää nopeasti, miten voi parhaiten auttaa hengenvaarassa olevia, yksinäisyydestä kärsiviä, rintakivuista puhuvia tai niitä, jotka eivät muista, miten elvytetään.

Kun hätäkeskuspäivystäjä Iida Rintala, 31, vastaa hätäkeskuksessa puhelimeen, edessä voi olla mitä tahansa. Yhtään puhelua ei saisi pelätä ja kaikkeen pitäisi olla valmis: elvytyksen neuvomiseen, muistisairaan rauhoitteluun, väkivaltatilanteen hoitamiseen nopeasti.

Kodin Kuvalehden Tässä työssä -nettisarjassa Iida Rintala vastaa muutamaan kysymykseen, joita häneltä usein kysytään. Paljon lisää Iidan työstä hätäkeskuspäivystäjänä sekä siitä, mitä hän meistä muista työssään näkee voit lukea Kodin Kuvalehdestä 4/2021. Löydät jutun myös digilehdestä.

Mitä muut työstäsi eniten kysyvät, Iida?

”Minulta kysytään, onko töissä ollut mitään jännittävää. Jotkut ajattelevat, että työni hätäkeskuksessa on joka päivä tulipalojen sammuttelua ja kriisien estämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

”Minulta kysytään, miten jaksan tehdä tällaista työtä.”

Oikeasti eniten tulee kotihoidon puheluita vanhusten kaatumisista tai yleistilan laskuista. Poliisisoittojen puolella yleisimpiä aiheita ovat juopuneet, häiriöt ja kolarit.

Toinen minulta usein kysytty asia on, miten jaksan tehdä tällaista työtä.

Kerron, että vaikka työ on kuormittavaa, töitä ei tarvitse viedä kotiin. Vaikeista puheluista pääsee myös keskustelemaan heti puhelun jälkeen. Saan sanoa itse, milloin tarvitsen juttelua, ja esimies seuraa puheluita ja ehdottaa tilanteiden purkua. Se on tosi tärkeää.”

Millaisiin harhaluuloihin törmäät?

”Ihmisillä on joskus käsitys, että työni on joka päivä suuronnettomuuksien pelastamista – mitä se ei onneksi ole.

Tosi moni yllättyy myös siitä, että hätäkeskuspäivystäjän työhön on oma puolitoistavuotinen koulutus. Olen opiskellut Kuopion Pelastusopistossa.”

 

Vapaalla Iida ei juuri seuraa onnettomuusuutisia. ”Kun Norjassa oli maanvyöry, mietin kyllä heti, mitä olisin tehnyt, jos puhelu siitä olisi tullut minulle.”
Vapaalla Iida ei juuri seuraa onnettomuusuutisia. ”Kun Norjassa oli maanvyöry, mietin kyllä heti, mitä olisin tehnyt, jos puhelu siitä olisi tullut minulle.”

 

Mitä lauseita toistat työssäsi usein?

Uusi soitto, jos tilanne muuttuu. Se lause minun pitää sanoa jokaisen hätäkeskuspuhelun päätteeksi.”

Mitkä ovat työsi helmihetkiä?

”Työn palkitsevimpia hetkiä ovat ne, kun saan omilla vuorovaikutustaidoillani ihmisen rauhoittumaan ja luottamaan siihen, että tilanne on hallussa. Silloin soittajalle tulee olo, että hänen ei tarvitse selvitä yksin, ja minulle tulee tunne, että olen tehnyt kaikkeni.

”Tässä työssä näen, että ihmiset välittävät toisistaan.”

Tietenkin kaikkein parasta on, jos joku ihminen pelastuu ohjeideni avulla.

Hienoa tässä työssä on myös nähdä, että ihmiset välittävät toisistaan. Kun Kehä ykkösen varrella kävelee vanhus, siitä tulee helposti 20 puhelua. Jokainen ohi ajava soittaa. Se tuntuu hyvältä.”

Millaisina hetkinä ajattelet, että olisi työnsä voinut paremminkin valita?

”Vaikeita ovat puhelut, joissa soittajalla on hätätilanne, mutta hän ei ole yhtään yhteistyökykyinen.Hän saattaa ärsyyntyä, kyselen asioita asioita, ja sanoa, että laita nyt vain se auto tulemaan. Yritän silloin pysyä rauhallisena ja selittää, että tämä on minun työtäni ja riskinarviolla saadaan paikalle oikea apu.

”On turhauttavaa, kun soittaja on niin humalassa, että en saa mitään selvää enkä siksi pysty auttamaan.”

On myös tilanteita, joissa soittaja on niin humalassa, etten saa mitään selvää. Kuulen, että joku tarvitsisi apua, mutta kukaan ei pysty puhumaan selkeästi. Ne tilanteet turhauttavat.”

Mitä muuttaisit työssäsi, jos voisit?

”12 tunnin työvuorot ovat näin kuormittavassa työssä tosi hurjia. Tänä vuonna työvuorojärjestelmä muuttuu niin, että työvuoroja suunnitellaan yksilöllisesti. Päivät ovat lyhyempiä ja vuoroja on enemmän. Se vaikuttaa varmasti työhyvinvointiin ja jaksamiseen.”

Mitä puheluita hätäkeskukseen soitetaan eniten maanantaisin? Mitä Iida on oppinut keski-ikäisten miesten rintakivuista? Mitä pelottavaa puhelua varten hän harjoittelee? Entä mitä puheluita Iida ei pysty unohtamaan?

Lue koko kiinnostava juttu hätäkeskuspäivystäjä Iida Rintalasta Kodin Kuvalehdestä 4/2021. Tilaajana voit lukea sen myös digilehdestä täältä.

Koheluuri

Vuodenvaihteessa jouduin vaihtamaan sekä kännykkää että puhelinliittymää, koska hajotessaan vanha kännykkä lukitutti vanhan prepayed- liittymän sim-kortin, jonka puk-koodit ovat hukassa.
Ostin myyjän suosittelemana Alkatelin perusluurin, jossa oli niin herkkä näppäimistö, että se soitteli monta kertaa itsekseen hälytyskeskukseen. Tuli nopea luurin vaihto vanhempaan ja luotettavampaan malliin.
Nolottaa niin kovasti! En tiedä mitä pilapuheluita ovat hälytyskeskuksessa luulleet saavansa joltain hullulta sekopäältä.
Nykyiseen numeroon tulee jatkuvasti edellisten käyttäjien viestejä mm. ulkomaan huojauspuheluja ja erilaisia viestejä salasanoista tilausvahvistuksiin siihen tahtiin, että luulen numeronkin kohta vaihtuvan, kun edellisten omistajien jatkuvat viestit täyttävät muistin.

Vierailija

Pari kertaa olen elämäni aikana, olosuhteiden pakosta, joutunut soittamaan hätäkeskukseen ja apua olisin ihan oikeasti tarvinnut. Ei silloin ollut ketään Iidan tyyppistä puhelimessa, olikohan edes oikea hälytyskeskus, onko niitä muita? Apu jäi siis silloin, pahoin seurauksin, saamatta. Toivottavasti nykyisin on toisin ja tämäkin lehtijuttu pitäisi oikeasti paikkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla