Joka kymmenes suomalainen on lopettanut leivän syömisen kokonaan. Kyse on karppaamisesta eli vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, jossa vähennetään leivän, perunan, pastan ja riisin syömistä.

Ilmiö näkyy tilastoissa. Vuonna 2008 jokainen suomalainen söi leipää keskimäärin 47 kiloa. Viime vuonna määrä oli enää 42 kiloa, viisi kiloa vähemmän. Esimerkiksi tummaa ruokaleipää myytiin viime marraskuussa 64 miljoonaa kiloa, yli kuusi miljonaa kiloa vähemmän kuin pari vuotta aikaisemmin.

Osa pudotuksesta selittyy tosin taloustaantumalla: leipomoteollisuuden mukaan leipä syödään tiukkoina aikoina tarkemmin eikä sitä mene haaskuun niin paljon kuin noususuhdanteessa.

Hiilihydraatit lihottavat

Karppaaminen on silti lyönyt Suomessa läpi. Termi on johdettu hiilihydraatteja tarkoittavasta englannin sanasta carbohydrate

Tunnetuin karppausruokavalio on ns. Atkinsin dieetti. Karppaamisen perusajatus on, että hiilihydraatit lihottavat. Hiilihydraatit kuten leipä nostavat verensokeria, minkä vuoksi haima alkaa erittää insuliinia. Insuliini saa aikaan sen, että veren glukoosi muuttuu maksassa triglyseridirasvoiksi, jotka joutuvat vereen, josta ne varastoidaan rasvasoluihimme. Lihomme.

Teorian mukaan rasvojen tai proteiinin syöminen ei kohota verensokeria eikä lisää insuliinin eritystä. Verensokeri pysyy alhaisena, ja rasva ja proteiini pitävät ihmisen kylläisenä vähemmällä syömisellä. Energiaa puretaan rasvasoluistamme vereen. Laihdumme.

Mieluummin tummaa suklaata

- Suomessa syödään liikaa leipää, ja varsinkin välipalaksi se sopii huonosti. Leipä pitää nälän huonosti, joten leivän syöminen on huonoa nälänhallintaa. Valkuaisaineet pitäisivät nälän paremmin loitolla. Leipä ei edes ole ravitsemuksellisesti kovin hyvää syötävää eikä kovin vitamiinipitoista, sanoo Christer Sundqvist.

Sundqvist on filosofian tohtori ja ex-maratoonari, jonka Veteraaniurheilija-blogi on arvioitu Suomen suosituimmaksi terveysblogiksi. 

- Esimerkiksi lapsille suosittelisin mieluummin välipalaksi pähkinöitä, vihanneksia, juureksia. Jopa tumma suklaa olisi parempaa syötävää kuin leipä. Suklaassa on antioksidantteja, magnesiumia, rautaa, sinkkiä. Siitä saa energiaa, ja nälän tunne johtuu juuri liian vähästä energiasta, Sundqvist selittää.

Loistava täysjyväleipä

Jaakko Kolmonen, suomalaisen ravitsemusneuvonnan grand old man, on leivän syönnistä tyystin eri mieltä kuin Sundqvist. 

- Leivänsyönnin vähentyminen on kansanterveydelle erittäin paha isku. Hiilihdyraateista puhutaan paljon potaskaa ja levitetään väärää tietoa. Täysjyväleipä on peruselintarvike niin terveyden, työnteon kuin energiansaannin kannalta. Täysjyväviljassa on runsas valikoima hivenaineita, vitamiineja, kuitua, mutta ei mitään haitallista, Kolmonen suorastaan jyrähtelee.

- Jos tietäisin yhdenkin vähähiilihdyraattisella ruokavaliolla laihtuneen ihmisen, joka on vielä viiden vuoden kuluttua samoissa mitoissa! Rasva- ja proteeinipitoisen ruokavalion kilot tulevat takaisin.
Hiilihydraateissa on eroja, Kolmonen muistuttaa. Hyvä hiilari on täysjyvää, mutta huono hiilari on puhdistetusta vehnästä tehtyä pastaa, pullaa ja sokeria, noin yksinkertaistetusti.

- Vältä sokeria, vältä sokeria, vältä sokeria! Kolmonen kehottaa.

- Suomalainen syö vuodessa keskimäärin 39 kiloa rasvaa ja 34 kiloa sokeria ja juo 11-12 litraa puhdasta alkoholia päälle. Näistä tulee yhteensä 564 000 kilokaloria vuodessa eli 376 vuorokauden energiantarve. Siis yli vuoden energiat eikä ole vielä tarvinnut syödä mitään terveellistä, Kolmonen laskee.

- Tällä ruokavaliolla emme oikein voi olla muuta kuin sairaita. Valtion budjetti vielä kaatuu tämmöisen syömisen aiheuttamiin sairauksiin. 

Karppaus toi hyvän olon

Henna-Riikka Koistisella, 34, on puolestaan loistavat kokemukset leivättömästä elämästä. Hän vähensi hiilihydraattien syömistä alkuvuodesta ja jätti reilut pari kuukautta sitten leivän kokonaan pois. Paino on pudonnut 10 kiloa. Turvotus ja närästys sekä ylipainosta johtuneet selkävaivat helpottivat. Allergiaoireet ja astma vähentyivät ja olo on virkeämpi.

- Nälässä ei ole tarvinnut olla, saa syödä niin paljon kuin haluaa ja makuakin saa ruuassa olla, Koistinen sanoo.
Hän alkoi alun perin etsiä syitä refluksioireisiin ja närästykseen, kun päällä oli kolme lääkekuuria niiden takia.

- Ruisleipähän on pyhä ruoka meidän ruokakulttuurissamme. Leipää on syöty aamu-, ilta-, väli- ja jokapalaksi, ja olen aina itse pitänyt leivästä. Refluksioireet loppuivat kuitenkin kolmessa päivässä, kun jätin leivän pois. Leivättömyyteen myös tottui helposti, kertoo Pohjois-Karjalan Kontiolahdessa asuva Koistinen.

Turvotuksen syykin löytyi.
- Jos syö pari kolme päivää hiilihydraattipitoista ruokaa, niin olo on kuin raskaana olisi.

 

Lisää aiheesta:

Karppaus.info

Leipätiedotus

Paras leipäjuusto on kauniin ruskeapilkullista.
Paras leipäjuusto on kauniin ruskeapilkullista.

Leipäjuusto onnistuu myös tavallisessa uunissa. Tärkeintä on kunnon valutus ja paistaminen, joka antaa juustolle kauniit pilkut. Näillä vinkeillä onnistut!

Lämmitä maito kädenlämpöiseksi

Käytä homogenoimatonta täysmaitoa ja lämmitä se kädenlämpöiseksi ennen kuin lisäät juustonjuoksuttimen. Parasta on mitata lämpötila digitaalisella mittarilla. Oikea lämpötila on tärkeä, jotta juustonjuoksutin toimii halutulla tavalla. Anna maidon juoksettua rauhassa.

Valuta hyvin

Valitse tilava siivilä ja vuoraa se puhtaalla harsolla. Nostele juustomassa keoksi ja odota tarvittaessa, että se painuu siivilään ennen uuden kerroksen lisäämistä. Anna valua hyvin. Näin varmistat, ettei juustosta tule liian kosteaa.

Juuston valutuksessa irtoava hera kannattaa käyttää vaikka sämpylätaikinaan.

Tarkkaile paistumista

Paista juusto tilavassa vuoassa, jotta se ei roisku yli. Tarkkaile paistumista ja alenna tarvittaessa lämpötilaa. Jos juustoon jää paistamisen jälkeen ylimääräistä nestettä, voit valuttaa sitä varovasti pois, kun juusto on jäähtynyt ja kiinteytynyt. Leikkaa paloiksi vasta täysin jäähtyneenä.

Tee leipäjuusto tällä ohjeella:

Artikkeli jatkuu alapuolella
Leipäjuusto kotikonstein
Resepti
Leipäjuusto kotikonstein

3 herkkua leipäjuustosta

Klassikkojälkiruoka

Paloittele juusto pieniin annosvuokiin ja kaada päälle loraus kuohukermaa. Kuumenna 200-asteisessa uunissa muutama minuutti. Tarjoa jälkiruuaksi lakkojen tai lakkahillon kanssa.

Leipäjuustosalaatti

Paloittele jäähtynyt leipäjuusto pitkiksi kolmioiksi. Revi vadille rapea- ja pehmeälehtistä salaattia. Lisää päälle leipäjuustot, puolitettuja mansikoita, hienonnettuja sipulinvarsia ja siemensekoitusta. Pirskota päälle oliiviöljyä ja sitruunamehua.

Herkkutikut

Varaa leipäjuuston lisäksi kirsikkatomaatteja, kurkkupaloja, viinirypäleitä ja basilikanlehtiä. Anna lasten koota aineksista mieleisiään herkkutikkuja.

Oikein puhdistetut pullot ja purkit takaavat säilykkeiden onnistumisen.
Oikein puhdistetut pullot ja purkit takaavat säilykkeiden onnistumisen.

Hillot, marmeladit ja mehut säilyvät parhaiten, kun purkit ja pullot ovat ennen säilöntää todella puhtaat. Näin se hoituu helpoimmin.

Kotitekoisten hillojen, mehujen ja marmeladien säilyvyyteen vaikuttaa purkkien ja pullojen puhtaus. Puhdistus ei ole vaikeaa, ja onkin makuasia, kuinka sen tekee.

Käytä puhtaita työvälineitä koko työskentelyn ajan, sekä ainoastaan puhtaita ja tuoreita raaka-aineita.

Tapa 1: kuumenna uunissa.

Pane astiat kylmään veteen likoamaan säilöntää edeltävänä päivänä.

Pese tölkit ja pullot huolellisesti astianpesuaineella.

Huuhtele astiat ja valuta hetki.

Kuumenna astioita 125 asteisessa uunissa vähintään 15 minuuttia.

Kiehauta kannet, korkit ja tiivisteet.

Tapa 2: keitä kattilassa.

Pane astiat kylmään veteen likoamaan säilöntää edeltävänä päivänä.

Pese tölkit ja pullot huolellisesti astianpesuaineella.

Pane tölkit kattilaan ja kaada vettä päälle siten, että astiat peittyvät.

Keitä purkkeja kiehuvassa vedessä muutaman minuutin ajan.

Kiehauta myös kannet, korkit ja tiivisteet.

+ 6 vinkkiä, joilla homma sujuu turvallisesti ja hillot säilyvät pitkään

  1. Noudata reseptiikan säilöntäohjeita.
  2. Ole varovainen kuumien purkkien käsittelyssä. Käytä apuna pihtejä ja puhdasta keittiöliinaa.
  3. Älä koskettele purkkeja sisäpuolelta sormilla.
  4. Täytä kuumat astiat kuumilla tuotteilla siten, että ne ovat aivan täynnä ja sulje välittömästi.
  5. Kuori mahdollinen pinnalle muodostunut vaahto pois.
  6. Säilytä purkit pimeässä ja viileässä paikassa.