Parsa on maukasta grillattuna sellaisenaan tai grillilihan lisäkkeenä. Parsa sopii myös esim. piirakoihin, risottoihin ja salaatteihin.

Parsa on herkullinen, terveellinen ja kevyt tarjottava. Parsa maistuu esimerkiksi Hollandaise- ja korvasienikastikkeiden kanssa. Kokeile myös grillilihan lisänä.

Vihreän parsan voi sivellä kevyesti öljyllä ja grillata tai paistaa pannulla. Grillattu parsa on rapea lisä salaateissa, kun sen pyörittelee balsamicossa ennen salaattiin sujauttamista.

Parsa on hyvä keittää pystyasennossa, jotta sen herkät nuput eivät keity vaan höyryttyvät. Erityistä parsakattilaa ei välttämättä tarvita, sillä paistinpannu ajaa saman asian.

Ota puoli kiloa parsaa ja pari litraa vettä. Lisää kiehuvaan veteen 1 rkl suolaa ja 1–2 tl sokeria. Voit halutessasi lisätä keitinveteen myös sitruunamehua tai nokareen voita. Älä ylikeitä parsaa, ettei siitä tule tule vetistä.

Valkoinen parsa kuoritaan aina ennen ruuanvalmistusta. Aloita kuoriminen nupun alta ja kuori kohti tyveä. Leikkaa kovasta alaosasta pois 3–5 senttiä. Keitä 5–10 minuuttia varren paksuudesta riippuen. Hyvin ohut valkoinenkin parsa saattaa kypsyä alle 5 minuutissa.

Vihreä parsa vaatii 4–7 minuutin keittoajan. Vihreitä parsoja ei tarvitse kuoria tyveä lukuunottamatta, mutta puumainen alaosa kannattaa leikata pois. Ohuen miniparsan voi syödä sellaisenaan.