Kuvat
Getty Images
Millainen on oikea juoksija? En ole ihan varma, mutta juoksen silti, miettii helsinkiläinen Anna. Kuvituskuva.
Millainen on oikea juoksija? En ole ihan varma, mutta juoksen silti, miettii helsinkiläinen Anna. Kuvituskuva.

Haluaisitko aloittaa juoksuharrastuksen? Poimi tästä jutusta asiantuntijan vinkit aloittelijalle!

Anna, 48:

”En vieläkään tiedä, mitä minulle pari vuotta sitten tapahtui.

Uskoin reilusti yli nelikymppiseksi, ettei liikunta ole minun juttuni. Liikuntatuntien huutojaossa jäin aina kolmen viimeisen joukkoon.

Sitten tuli elämänvaihe, joka vaati paljon ajatusten selvittelyä. Tulin lähteneeksi kävelylle yksikseni. Se tuntui niin hyvältä, että lähdin toisenkin kerran. Ja yhtenä iltana mieleni teki juosta!

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Aluksi mittasin juoksumatkan lyhtypylväiden välisillä etapeilla, kolmannen kohdalla olin jo hengästynyt. Mutta matka piteni vähitellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Juostessani minusta tuntuu onnelliselta, vahvalta ja vapaalta.”

Eräänä iltana juoksin ensimmäistä kertaa niin lujaa, että juoksin edellä lenkkeilevän naisen ohitse. Se oli niin ihmeellistä, että piti heti soittaa ystävälle ja kertoa. Aloin mitata juoksumatkan lyhtypylväiden sijaan kilometreillä.

Minulla on juostessani vieläkin välillä huijarisyndrooma. Saan itseni kiinni ajattelemasta vastaantulijoista: nuo kai luulevat, että olen oikea juoksija, eivätkä arvaa totuutta.

Mikä sitten on oikea juoksija, en oikeastaan ole varma. Sen tiedän, että juostessani minusta tuntuu hetken onnelliselta, vahvalta ja vapaalta.”

Asiantuntijan vinkit aloittelijalle:

  1. Rauhassa liikkeelle. Jos et ole juossut koskaan tai pitkään aikaan, nivelten kannalta viisasta voi olla aloittaa kävelylenkeistä.
  2. Harjoita myös lihaskuntoa ja lisää juoksupätkiä hiljalleen.
  3. Harkitse juoksukoulua: siellä ammattilainen ohjaa myös hyvät oheisharjoitteet, eli verryttelyt ja venytykset sekä juoksua tukevat lihaskuntoliikkeet. Juoksukoulujen hinnat vaihtelevat muutamasta kympistä pariin sataan.
  4. Hyviin lenkkareihin kannattaa sijoittaa, vaikka vasta aloittelisi harrastusta. Hyvät kengät ehkäisevät jalkavaivoja. Kysy kenkien ostoon neuvoa asiantuntevasta urheiluliikkeestä.
  5. Mukavat, ei-lepattavat vaatteet ovat lenkillä kätevät. | Asiantuntijana toimi personal trainer Maija Mäkipää.

Kodin Kuvalehdessä 17/2022 on viisi muutakin tarinaa siitä, kuinka liikunnan ilo löytyi, sekä Maija Mäkipään vinkit, miten päästä harrastuksen alkuun. Kiinnostaisiko pilates, paritanssi tai padel? Tilaajana voit lukea jutun myös digilehdestä

Sisältö jatkuu mainoksen alla