”Työuupumukseen puututaan liian usein vasta, kun ollaan lähellä täydellisestä loppuun palamista, burnoutia", sanoo psykologi Mervi Herranen.
”Työuupumukseen puututaan liian usein vasta, kun ollaan lähellä täydellisestä loppuun palamista, burnoutia", sanoo psykologi Mervi Herranen.

Työuupumus ei ole laiskuutta tai epäonnistuminen. Se on merkki siitä, että on aika sanoa: ”Ei, en jaksa, tilanteen on muututtava."

Aamulla on vaikea lähteä töihin, päivällä on vaikea keskittyä.

Olo tuntuu hämmentyneeltä. Juuri tästä työstä olen nauttinut vuosia. Miksen nauti enää?

Sisäinen ääni jankuttaa: Olet laiska ja huono, eivät työkaveritkaan väsy samoissa tehtävissä. Yritä enemmän!

Tämän kaltaisista tunteista kannattaa napata kiinni ja ottaa ne vakavasti, sanoo työ- ja organisaatiopsykologi Mervi Herranen.

Ne ovat työuupumisen ensimmäisiä merkkejä.

”Työuupumukseen puututaan liian usein vasta, kun ollaan lähellä täydellistä loppuun palamista, burnoutia.”

Seuraavat kolme ajatusta suojelevat sinua väsymästä liikaa:

1. Tunnista väsymisen merkit jo silloin, kun ne ovat pieniä

Ei kai tämä niin vakavaa vielä ole?

Tämä on tyypillinen työssä uupujan lause.

”Ei ehkä vielä, mutta pieni uupumus on aina vaarassa muuttua vakavaksi”, Mervi Herranen sanoo.

Työuupumuksessa voidaan erotella kolme eri tasoa: lievä, kohtalainen ja vakava.

Lievän uupumuksen merkkejä ovat esimerkiksi:

  • Fyysinen ja psyykkinen väsymys. Viikosta toiseen jatkuvat nukahtamisvaikeudet tai aamuöiset heräilyt, jolloin työasiat pyörivät mielessä. Uni on hyvä ja herkkä hyvinvoinnin mittari.
  • Usein toistuva ärtyneisyys.
  • Ajatukset, jotka on vaikea saada irti työstä vapaa-aikanakaan.
  • Epävarmuuden tunne ja vaikeus tehdä päätöksiä.
  • Olo, ettei jaksa pitää yllä sosiaalisia suhteita eikä nauttia ystävien tapaamisesta.

2. Kuuntele itseäsi herkällä korvalla, älä vähättele

Mitä sitten pitäisi tehdä? Tuntuu hankalalta alkaa muuttaa asioita, jotka ovat olleet ennallaan pitkään.

”Jokainen uupumus ja sen helpotuskeinot ovat erilaisia. On tärkeää löytää itselleen sopiva”, Mervi Herranen korostaa.

Kysy itseltäsi nämä kysymykset:

  • Mitä minulle kuuluu juuri nyt, miten voin? Mitä huomaan, kun katson itseäni rehellisesti, avoimesti ja rakentavasti?
  • Mikä minua kuormittaa eniten? Miten palaudun töistä ja mitkä ovat omat rentoutumiseni avaimet?
  • Johtuuko uupumukseni siitä, etten osaa jotakin työtehtävää? Tarvitsenko lisäkoulutusta? Mihin asioihin voin itse vaikuttaa, voidaanko työtehtäviä muokata?
  • Vaadinko itseltäni liikaa? Vaatiiko joku muu minulta liikaa?
  • Keneltä saisin tukea tilanteeseeni? Esimieheltä, ystävältä, työkaverilta, työterveyshuollosta?
  • Mitä työpaikalla voitaisiin tehdä tilanteen parantamiseksi? Voinko puhua esimiehen kanssa? Millainen on työilmapiiri, tukeeko johtaminen työntekoa?
  • Olenko aikaisemmin ollut vastaavassa tilanteessa? Miten selvisin silloin? 

3. Ole rohkea (vaikka se on joskus vaikeaa)

Alkaa ahdistaa, kun kuvittelenkin, että ottaisin asian puheeksi esimiehen kanssa. Jospa tämä menisi ohi ihan itsestään?

Suomessa on vahva selviytymisen kulttuuri. Ulkopuolisen avun pyytäminen ja siihen tarttuminen koetaan usein vaikeana ja nolona, jos kyse ei ole fyysisestä vammasta tai sairaudesta.

”Hyväksymme sen, että lihas väsyy kun se ylikuormittuu, mutta mieli ei saisi koskaan uupua”, Mervi Herranen sanoo.

Muistuta itsellesi:

  • Työuupumus ei ole minun laiskuuttani tai huonouttani. Sitä ei tarvitse hävetä.
  • Työuupumuksessa ei ole kyse vain minusta. Uupumukseen vaikuttavat myös työn sisältö, työyhteisö, työn johtaminen sekä organisaation ja koko yhteiskunnan rakenne.
  • Jokainen on yksilö. Geeniperimä ja kasvuympäristö vaikuttavat siihen, kuinka koemme stressiä. Myös voimavarat ja palautumiskeinot ovat yksilöllisiä. Toiselle riittää kuusi tuntia yöunia, toinen tarvitsee yhdeksän.
  • Vain minä voin sanoa omasta puolestani: ”ei, en jaksa, tilanteen on muututtava”. Se ei ole helppoa – varsinkaan, jos on tottunut hakemaan hyväksyntää muiden miellyttämisellä.
  • Mitä aikaisemmin työuupumukseen puututaan, sitä helpompi korjausliikkeitä on tehdä. Voin oppia nauttimaan työstäni uudelleen.

Asiantuntijana työ- ja organisaatiopsykologi, työnohjaaja ja mindfulness-ohjaaja Mervi Herranen.
 

Vierailija

Älä häpeä, jos uuvut töissä – tunnista väsymisen merkit jo ennen romahdusta

Työnantajalla on kyllä usein oma etu kaiken muun edellä, jolloin työssään nuupahtanut tuupataan jollain verukkeella luiskaan ja otetaan sellainen vähemmän nuupahtanut tilalle... Vierestä seuraamassani tapauksessa hyvää työntekijää kuormitettiin jatkuvasti enemmän, kunnes ei hän enää jaksanut. Ja vaikka hän haki apua uupumukseen työterveyshuollon kautta käsittääkseni jo ihan ajoissa, joustoa ei työnantajan taholta löytynyt siihen, että häntä olisi autettu jaksamaan ja toipumaan. Sen sijaan...
Lue kommentti
Vierailija

Älä häpeä, jos uuvut töissä – tunnista väsymisen merkit jo ennen romahdusta

Työskentelen kaupungilla, tapa tehdä työtä on muuttunut paljon viime vuosina. Työtahti ja kuormittavuus ovat lisääntyneet, työjärjestelyt heikentävät jaksamista ja työssä viihtymistä. Tämä kaikki on hyvin tiedossa niin esimiehillä, kaupungin työsuojelussa, ylemmällä johdolla, liitoilla ja työterveydellä, mutta mikään ei muutu. Seuraan vierestä miten työkaverini yksi toisensa jälkeen väsyvät, kyynistyvät, ovat valmiita tinkimään omasta toimeentulosta tekemällä lyhennettyä päivää -vain, koska...
Lue kommentti