Vasemmalla ryhtivaljaiden perusmalli ja oikealla urheilumalli.
Vasemmalla ryhtivaljaiden perusmalli ja oikealla urheilumalli.

Uutuustuotteen lupaillaan helpottavan paljon istuvan ihmisen hartiakipuja ja oikaisevan ryhtiä. Onko ryhtivaljaista oikeasti apua vaiko onko kyseessä taas uusi turhake? Testasimme.

Tuijotamme ruutua, räpläämme älypuhelinta ja istumme liikaa. Siinä suurimpia ja hyvin yleisiä syitä, joiden vuoksi puoli Suomea kärsii hartia-, niska- ja selkäkivuista.

Paljon istuvien sankkaan joukkoon kuuluvat myös Kodin Kuvalehden AD Taru ja graafinen suunnittelija Heidi. He testasivat ryhdin parantamiseen markkinoitua uutuustuotetta, ryhtivaljaita.

Mikä näiden erikoisilta kuulostavien valjaiden idea siis on? Niiden tarkoitus on auttaa kehoa parempaan asentoon. Valmistaja lupaa valjaiden ”opettavan” kehoa: joustavat olkaremmit vetävät kevyesti olkapäitä taakse ja estävät niiden lysähtämisen eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Oikean asennon pitäisi jäädä lihasmuistiin, jolloin ryhti pikkuhiljaa korjaantuisi. Lopulta luonnollisen suora ryhti alkaa syntyä selän omia lihaksia käyttämällä, jolloin valjaita ei enää tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Urheilusta innostunut Taru testasi valjaiden Sport-mallin, Heidi puolestaan keveämmän Classic-mallin, jota hän testasi toimisto-oloissa.

Heidin arvio: ”Valjaissakin pystyy lysähtämään”

“Työskentelen tietokoneella pitkiä aikoja putkeen. Usein havahdun kesken päivän huomaamaan, että teen töitä huonossa asennossa: kaula pitkällä ja selkä pyöreänä. Kärsin toisinaan jännityspäänsäryistä ja niskajumeista. Siksi toivoin, että ryhtivaljaat olisivat sen verran epämukavat, että muistaisin paremmin huolehtia työasennostani.

Valjaiden pukeminen tuntui melko helpolta. Kireyttä säädetään leveillä, joustavilla tarranauhoilla, joita on rinnan alla kulkevassa vyössä ja olkapäillä.

Myös ryhtivaljaat päällä oli mahdollista lysähtää huonoon asentoon, mutta niiden pieni epämukavuus kyllä aktivoi ja muistutti ryhdistäytymään. Miinuksena täytyy sanoa, että olkahihnat alkoivat ikävästi hiestyä ja puristaa kainaloiden kohdalta pidemmässä käytössä.

Puolen päivän käytön jälkeen teki jo mieli vapauttaa hartiat.

En päässyt niin pitkälle, että olisin pystynyt pitämään niitä koko päivän. Maahantuoja suositteleekin aloittamaan valjaiden käytön pikkuhiljaa, muutaman tunnin erissä. Mutta silti paras lääke huonoon ryhtiin olisi varmasti salitreeni, joka tukee lapoja ja voimistaa hartioita.

Pidin kyllä valjaiden joustavasta tuntumasta ja lempeästä ohjaustavasta. Omaan olemukseen tuli mukavan napakka fiilis ne päällä.

Testailin valjaita epäsäännöllisen säännöllisesti pari kuukautta. Ehkä jotain jäi lihasmuistiinkin, sillä hartiajumeja ei ole nyt hetkeen ollut.”

 

Tarun arvio:

”Harrastan aktiivisesti juoksua ja lisäksi kevyttä voimatreeniä kuntosalilla. Salitreenistä haen helpotusta päätetyöskentelyn ja liian istumisen aiheuttamille niska- ja hartiajumeille.

Salilla olen keskittynyt ryhtiä ja lapoja oikoviin liikkeisiin ja keskivartalon vahvistamiseen. Lähtökohtani testissä oli sikäli hyvä, että osaan tunnistaa hyvin omat ryhtilihakseni. 

Ensimmäisenä testipäivänä jaksoin istua valjaat päällä vain reilun tunnin, kun tiukka vääntö alkoi ahdistaa. Illalla puin ne lenkille. Viileässä kevätkelissä valjaat eivät juuri hiostaneet ja ryhdistivät kivasti juoksuasentoani, joka on helposti etukumara.

Rintakehä vaikutti olevan normaalia avoimempi: happeakin tuntui sen ansiosta saavan haukattua tehokkaammin. Ehkä suurin hyöty valjasta oli se, että juoksuasentoa tuli valjaat päällä tarkkailtua normaalia tarkemmin.”

Backgym classic -ryhtivaljaat 69 euroa, Backgym Sport 76 euroa. Tiedustelut 

Sisältö jatkuu mainoksen alla