Hiukset voivat kertoa paljon ihmisen terveydentilasta. Ne reagoivat esimerkiksi stressiin, sisäilmaan ja säätiloihin.
Hiukset voivat kertoa paljon ihmisen terveydentilasta. Ne reagoivat esimerkiksi stressiin, sisäilmaan ja säätiloihin.

Lähteekö hiuksia tavallista tiuhemmin? On aika vetää henkeä.

Katkonaiset yöunet. Hikoavat kämmenet. Tavallista kiivaammin sykkivä sydän.

Keho osaa kertoa, kun sitä stressaa. 

Joskus selkein hälytysmerkki on kylpyhuoneen hiuksista täyttyvä lattiakaivo.

”Stressi kuuluu elämään. Se pitää valppaana ja saa ihmisen toimimaan, huolehtimaan itsestään, työstään, perheestään”, sanoo hiustutkija Miisa Rauhala Jyväskylän Hiusklinikalta.

”Pitkittynyt stressi kääntyy kuitenkin ihmistä vastaan. Se vaikuttaa koko kehoon – vatsaan, ihoon ja hiuksiin.”

Stressi on yksi tavallisimmista hiustenlähdön syistä.

Miisa Rauhalan mukaan hiustutkija näkee hiuksista aina, onko stressi muuttunut haitalliseksi. Jos on, hiuksissa on lähes aina krampin jälkiä.

Anteeksi mitä?

Rauhala selittää: Hiusjuurta ympäröi sidekudos. Se on täynnä hermoja ja suojaa hiusta esimerkiksi lialta ja tulehduksilta. Kun ihminen on todella stressaantunut, aivot lähettävät sidekudokseen hermoviestejä. Ne aiheuttavat sidekudoksen kiristymistä ja kramppeja.

Krampit taas vaurioittavat hiusta ja voivat estää sen kasvua. Vaurioituneet hiukset haurastuvat, katkeilevat ja lähtevät joskus kokonaan.

Rauhalan mukaan stressi on yksi tavallisimmista hiustenlähdön syistä.

”Hiustenlähtö on aina monen tekijän summa. Sitä voivat aiheuttaa esimerkiksi tulehdukset, stressi, hormonaaliset häiriöt, suolisto-ongelmat tai vaikka se, että ei saa tarpeeksi vettä tai hyvälaatuisia rasvoja.”

Tuntuuko erilaiselta?

Jos epäilet, että elämäsi on liian hektistä, tarkkaile näitä merkkejä. Tuntuvatko hiukset erilaisilta kuin aiemmin? Kuivilta, elottomilta, haurailta? Katkeilevatko ne helpommin kuin ennen? Kutiseeko päänahka? Onko hiustenlähtö kiivaampaa kuin yleensä?

”Stressin voi huomata siitä, että hiukset eivät ole yhtä hyvinvoivan oloiset kuin ennen. Hiuslaatu muuttuu jotenkin siitä, millainen se on ollut aiemmin”, Rauhala sanoo.

Pitkittyessään stressi voi syödä kehon vitamiinivarastoja. Siksi B-ryhmän vitamiinit ja magnesium saattavat auttaa stressistä kärsiviä hiuksia voimaan paremmin.

Fiksuinta on kuitenkin hoitaa itse stressiä – siis tehdä elämästä huolettomampaa. Testaa esimerkiksi nämä 6 tieteellisesti todistettua tapaa vähentää stressiä.