Aivosi havaitsevat helpommin kielteiset asiat kuin myönteiset. Onneksi tilannetta voi muuttaa.

Jättikö mies taas likaiset vaatteet keskelle kylppärin lattiaa? Myöhästyitkö bussista? Onko eteisen seinien väri sittenkin väärä?

Kielteiset asiat vaikuttavat ihmiseen voimakkaammin kuin myönteiset, koska aivomme elävät edelleen luolamieskautta. Silloin oli välttämätöntä havaita ympäristöstä sapelihammastiikeri tai kivivyöry.

Nykyisin tämä niin sanottu negatiivinen vinouma johtaa lähinnä elämän ankeutumiseen. Onnellisuutta ei ainakaan lisää se, että pää täyttyy kielteisistä ajatuksista.

Onneksi kielteisiä ajatuksia voi estää. Tässä viisi keinoa.

1. Heitä ne pois

Huolten kirjoittaminen paperille on vanha tuttu keino käsitellä niitä. Se pätee myös kielteisiin ajatuksiin. Amerikkalaistutkimuksen mukaan tärkeää on kuitenkin tuhota paperi. Kielteisiä ajatuksia sisältäneet paperinpalat roskiin viskannut ryhmä pääsi ajatuksistaan eroon helpommin kuin tutkimusryhmä, jonka piti säilyttää paperinsa.

Kokeile: Kirjoita kielteiset ajatuksesi paperille, revi paperi ja heitä palaset roskiin.

2. Harhauta itseäsi

Jos yrität kieltää itseäsi ajattelemasta hirviötä, päädyt ajattelemaan sitä. Parempi keino on suunnata ajatukset määrätietoisesti johonkin muuhun. Tutkimusten mukaan pelkkä muun asian ajattelu ei riitä. 

Kokeile: Kuuntele musiikkia, laula tai mene kävelylle.

3. Ole kiitollinen

Koska negatiiviset asiat huomaa helpommin kuin positiiviset, positiivisten asioiden huomaamiseksi pitää välillä tehdä töitä. Kiitollisuuden ilmaiseminen lisää herkkyyttä havaita hyviä asioita, mutta tutkimuksissa on todettu kiitollisten ihmisten myös muistavan enemmän hyviä asioita.

Kiitollisuuden ilmaiseminen voi jopa muuttaa  neutraaleja ja kielteisiä muistoja hyviksi. 

Kokeile: Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa. Kirjoita joka ilta ylös viisi sinä päivänä tapahtunutta hyvää asiaa. Jos haluat lisätehoa, julkista lista Facebookissa.

4. Anna tunteillesi nimi

Muista, että et ole yhtä kuin tunteesi ja ajatuksesi. Kun havaitset yleistäväsi kielteisen ajatuksen itseesi, pysähdy. Negatiivinen ajatus ei tarkoita negatiivista reaktiota.

Kokeile: Kun mielesi seuraavan kerran tekee sanoa, että elämäni on raskasta, vaihda levyä. Muotoile ajatuksesi toisin: Ajattelen, että elämäni on raskasta. Ero on pieni, mutta merkittävä.

5. Lakkaa yrittämästä

Kaikki negatiiviset ajatukset eivät ole turhia. Ellei havaitse epäkohtaa, ei voi korjata sitä. Olennaista on erottaa hyödylliset ja hyödyttömät negatiiviset ajatukset.

Hyväksy molemmat ja yritä selvittää, sisältävätkö ne viestin siitä, että jotain on vialla. Sitten tiedät, mikä reaktio on oikea.

Kokeile: Kuvittele negatiiviset ajatukset ryhmäksi mielenosoittajia, joista jokaisella on kyltti. Tarkkaile kylttien viestejä, mutta älä ala väitellä niiden kanssa. Ajattele, että ne ovat aivojesi viesti sinulle.

Lähteet: Huffington Post ja Tinybuddha.com