Oletko huomannut, että itkemisen jälkeen olo on usein jotenkin kummasti parantunut?
Oletko huomannut, että itkemisen jälkeen olo on usein jotenkin kummasti parantunut?

Itku ei ole merkki heikkoudesta vaan rohkeudesta. 

1. Et pelkää tunteitasi.

Jos tuntisit suurta riemua, pidättelisitkö hymyäsi? Jos työpäiväsi olisi todella kurja, etkö olisi kiukkuinen? Niinpä – näissä tilanteissa tunteet osoitetaan avoimesti. Kun olo on surullinen, moni vetää kasvoille tekohymyn ja porskuttaa eteenpäin.

Suru ja itkeminen eivät ole ikinä merkki heikkoudesta, vaan ihmisyydestä. Ne kertovat, että tunnet myös tunteita, joita ei kaikkien mielestä ole sopiva osoittaa ulospäin. Olet rohkea.

2. Ymmärrät, että kyyneleet voivat parantaa.

Itku auttaa aivojasi päästämään irti surusta ja turhautumisen tunteista. Kun uskallat antautua kyynelille, ikävät tunteet valuvat usein niiden mukana ulos. Stressi-itku auttaa kehoa päästämään irti myrkyllisestä stressihormonista. Itkeminen myös tappaa bakteereja, parantaa näköä ja mielialaa. Myös onnenkyynelillä on parantava vaikutus ihmiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Itkun kannattaa antaa tulla, sillä vahvan tunteen tukahduttaminen voi olla vaarallista niin henkisesti kuin fyysisestikin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Tiedät, miten terapeuttista itkeminen on.

Uusissa tutkimuksissa on todettu, että itkeminen stimuloi endorfiinien eli mielihyvähormonien vapautumista aivoissa. Samat hormonit toimivat luonnollisena kipulääkkeenä. Olo voi olla itkemisen jälkeen uupunut, mutta itku auttaa päästämään hetkeksi irti ikävistä tunteista. Sen ansiosta näet tilanteen kirkkaammin ja osaat etsiä ratkaisua siihen. 

4. Et välitä sukupuolirooleista tai muiden hyväksynnästä.

Itku on tabu molemmille sukupuolille. Jos nainen itkee, hän on arvaamaton, sekopää tai kerjää huomiota. Jos mies itkee, hän on heikko, naismainen tai mammanpoika. Tällaiset yleistykset saavat aikaan sen, että useimmat tuntevat tarvetta kätkeä surunsa.

Kun annat itsellesi luvan olla surullinen julkisesti, taistelet samalla henkisesti terveemmän yhteiskunnan puolesta.

5. Rohkaiset muita ilmaisemaan tunteensa.

Kun huomaamme jonkun olevan surullinen, emme usein lähesty häntä, koska kielteiset tunteet pelottavat. Kun annat surun näkyä ulospäin, kannustat muita samaan. Kertomalla omasta kurjasta olostasi muille saatat tietämättäsi auttaa ystävääsi, joka myös painii vaikeiden asioiden kanssa.

Lähde: Lifehack.org

Sisältö jatkuu mainoksen alla