Hermoiletko ihmisten tapaamista? Tuntuuko sinusta, että olet tylsä tuppisuu? Näillä ohjeilla olosi helpottuu.

1. Harjoittele jännittäviä tilanteita.

Aloita kevyesti. Voit ensin luoda katsekontaktin tuntemattomaan, seuraavaksi hymyillä, sitten tervehtiä. Pikkuhiljaa voit alkaa ilmaista itseäsi rohkeammin.

Älä kieltäydy illanvietoista ystävien tai tuttujen kesken, vaikka sinusta tuntuisi, että edessä olisi epämukavia hetkiä. Epämukavissa hetkissäkin voi välillä mennä vessaan tai vaikka terassille hengähtämään. Se on parempi vaihtoehto kuin erakoitua.

2. Puhu jännityksestä.

Moni vaikenee jännittämisestä, koska häpeää sitä. Peloista olisi hyvä puhua ystäville tai perheenjäsenille. Kun antaa itselleen luvan jännittää ja hyväksyy sen, jännittäminen alkaa usein helpottaa.

3. Älä häpeä.

Herkkyydessä, ujoudessa ja jännityksessä ei ole mitään hävettävää. Moni herkkä on vuorovaikutustilanteissa taitavampi kuin suulas pälpättäjä. Läsnäolo ja kuuntelu ovat tärkeitä, ja arat ihmiset ovat usein hyviä kuuntelijoita.

Jännittäminen ei ole heikkoutta. Se on osoitus siitä, että tilanne on tärkeä.

4. Hyväksy oma rytmisi.

Toiset lämpiävät hitaammin keskustelussa. Olisi raskasta, jos kaikki olisivat spontaaneja ja sukkelia. Ajatuskin työryhmästä, jossa kaikki ovat vauhdikkaita ekstroverttejä, tuntuu rasittavalta.

5. Älä mieti, mitä muut ajattelevat.

Jännityksestä näkyy ulospäin vain murto-osa. Siksi monesta tuntuukin, että on ainoa jännittäjä!

Jännittäjä miettii, mitä muut ajattelevat minusta, mutta tosiasiassa muut ajattelevat useimmiten itseään.

6. Älä tarkkaile itseäsi.

Jännityksen ja oireiden tarkkailu ja kontrollointi helposti lisää jännitystä. Myötätuntoinen suhtautuminen omaan jännittämiseen rauhoittaa mieltä ja kehoa.

7. Ole armollinen.

Jännittämisen taustalla on usein vaativuus itseä kohtaan. Sen paras vastalääke on myötätuntoisuus ja armollisuus. Riittävän hyvä riittää.

Voit ajatella: ”Uskallan ja haluan olla ihmisten kanssa tekemisissä jännittämisestä huolimatta. Jännitys on osa minua ja minun tapaani kokea tilanteita. Muilla on omat tapansa. Olemme erilaisia: emme heikompia tai vahvempia.”

8. Hengitä.

Erilaiset hengitysharjoitukset rauhoittavat. Myös mindfulness-harjoitukset auttavat monia.

9. Anna itsellesi aikaa.

Elämänkokemuksen karttuessa mokaamisen pelko laantuu. Siksi jännittäminen yleensä helpottuu iän myötä.

Lähde: Psykologi Anne Syvälahti

Miksi ihmiset pelkäävät "kiusallista hiljaisuutta"? Lue lisää Kodin Kuvalehdestä 13/2014!