Kriisistä selviytyminen kulkee neljän eri vaiheen kautta. Opi tunnistamaan kriisin eri vaiheet.

SOKKIVAIHE

  • Alkaa heti traumatapahtuman jälkeen ja kestää muutamasta tunnista vuorokauteen.

  • Sisältää tunteiden myllerrystä ja voi lamaannuttaa.

  • Tarkoituksena henkiinjääminen.

  • Psyykkinen sokki suojaa meitä sellaiselta tiedolta ja kokemukselta, jota se ei pysty vastaanottamaan.

  • Tyypillistä ovat vapina, pahoinvointi, palelu, itkuisuus, päänsärky.

REAKTIOVAIHE

  • Kestää kuukausia.

  • Ihminen alkaa kohdata tapahtunutta.

  • Suru, epätoivo, ahdistus, itsesyytökset, tyhjyyden ja syyllisyyden tunteet mutta myös viha ja raivo ovat tyypillisiä tunteita.

  • Usein unihäiriöitä tai somaattisia vaivoja.

  • Tapahtuma on koko ajan mielessä.

  • Tapahtuneesta puhuminen on tärkeää.

KÄSITTELYVAIHE

  • Voimakkaat tunteet heikkenevät ja asian käsittely kääntyy sisäänpäin.

  • Puhumisen tarve vähenee.

  • Muisti- ja keskittymisvaikeudet, ärtyisyyden lisääntyminen ja eristäytymishalu ovat tyypillisiä tunteita.

  • Saattaa kestää kuukausia.

  • Tapahtuma ei ole enää koko ajan mielessä.

  • On hyviä ja vaikeita päiviä.

  • Tyypillistä on halu olla yksin, jonka riskinä on masennus.

UUDELLEEN SUUNTAUTUMISEN VAIHE

  • Tapahtunutta voi ajatella ja sen voi kohdata ilman ahdistusta ja pelkoa.

  • Tapahtumasta on tullut osa itseä.

Lähde: Salli Saari: Kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kriisit ja niistä selviytyminen.