Keväinen metsä on ihana! Siellä voi tavata rakkaita vanhoja tuttuja.
Keväinen metsä on ihana! Siellä voi tavata rakkaita vanhoja tuttuja.

Luonto on tehokas lääke masennukseen ja stressiin. Jo 20 minuuttia metsässä vaikuttaa aivoihisi ja saa sinut paremmalle tuulelle.

Näin luonto hoitaa: 

  • muutama minuutti metsässä: verenpaineesi laskee.

  • 20 minuuttia metsässä: tunnet, miten mielialasi kohenee.

  • 1 tunti metsässä: tarkkaavaisuutesi paranee.

  • 2 tuntia metsässä: elimistösi puolustuskyky paranee.

  • 60 prosenttia elinympäristöstäsi pitäisi olla luontoa, jotta voisit hyvin.

  • 300 metriä on pisin kävelymatka, joka hyvässä asuinympäristössä on lähimpään metsään tai puistoon.

  • 96 prosenttia suomalaisista määrittelee itsensä luontoihmisiksi.

Metsässä samoilu on tehokasta terapiaa. Luonto parantaa mielialaasi jo muutamassa minuutissa ja hoitaa aivojasi yhtä konkreettisesti kuin mielialalääke.

”Luonnon vaikutusta mielenterveyteen vähätellään. Sitkeästi uskotaan, että vain ihmisten välinen vuorovaikutus hoivaa mieltä, vaikka tosiasiassa myös ympäristöllä on syvällisiä terapeuttisia vaikutuksia”, ekopsykologi Kirsi Salonen sanoo.

Nujerra ahdistus, laske verenpainetta

Metsässä oleskelu vaikuttaa elimistöön jo muutamassa minuutissa: verenpaine laskee, sydämen syke rauhoittuu ja stressihormoni kortisolin määrä vähenee.

Japanilaistutkimuksen mukaan myös valkosolujen tuotanto lisääntyy, eli puolustuskyky bakteereja ja tulehduksia vastaan kasvaa. Japanilaislääkärit ovatkin alkaneet kirjoittaa potilailleen reseptejä, joissa hoidoksi määrätään metsäkylpyjä eli shinrin-yokuja.

Jos haluat tuntea myös psyykkisiä vaikutuksia, sinun on samoiltava tai kellittävä mättäällä vähintään 20 minuuttia. Siinä ajassa alat huomata, että mielialasi nousee. Jos olet pahasti stressaantunut, tarvitaan kahden tunnin metsäannostus, ennen kuin olosi helpottuu.

Metsässä hengailu on tehokas täsmähoito ahdistukseen, stressiin ja masennukseen. Luonnossa leikkimisen on todettu lieventävän myös lasten tarkkaavaisuushäiriöitä.

Käkkyrämänty lohduttaa

Metsä parantaa, vaikka et edes viihtyisi siellä. Riittää, kun pidät silmäsi auki. Mielialasi kohoaa jo pelkästä katselemisesta: vihreän sävyistä, tempoilevista aalloista, sinne tänne sojottavista oksista.

”Vanha käkkyrämänty on lohdullinen, koska se on niin epätäydellinen ja silti urheasti pystyssä. Se on elänyt tässä jo sata vuotta minua ennen, ja se elää tässä vielä sata vuotta minun jälkeeni. Luonnon rosoisuus ja ajattomuus suhteuttaa murheemme”, Kirsi Salonen sanoo.

Vahvimmin mielenterveyttämme hoitaa maisema, joka tarjoaa sekä suojan että tilan tunteen. Tällaisia keitaita ovat metsä, ranta ja peltoaukea.

Vaikka suljet metsässä silmäsi, metsä jatkaa terapoimistasi. Silloin sen hoitokeinona on hiljaisuus. Tai oikeastaan äänet, joita et pidä ääninä. Tutkimusten mukaan miellämme nimittäin lintujen viserryksen, veden solinan ja tuulen huminan hiljaisuudeksi, toisin kuin vaikkapa moottoripyörän pärinän.

Irti ihmissuhteista

Moni painuu metsään siksi, että saa olla hetken hiljaa ja yksin. Luonto ei vaadi mitään, ei varsinkaan sanoja.

”Sosiaaliset suhteet ovat tärkeitä, mutta ne myös rajoittavat ja ohjaavat käytöstämme. Täytämme mielellämme muiden odotuksia. Metsä on paikka, jossa moni muistaa pitkästä aikaa, miltä tuntuu hengittää vapaasti. Kun sen muistikuvan saa palautettua aivoihinsa, uupunut mieli alkaa taas toimia”, Kirsi Salonen sanoo.

Luonto synnyttää meissä osittain tiedostamattomia, myönteisiä tunteita. Samalla tavalla aivoihimme vaikuttaa esimerkiksi musiikin kuuntelu.

Testaa metsäterapiaa!

Metsäterapiansa voi aloittaa pienellä samoilutreenillä. Ekopsykologi kutsuu tätä ”mielipaikkaharjoitukseksi”:

  1. Sulje kännykkäsi. Lähde metsään, rannalle tai puistoon. Voit ottaa mukaan kaverisi, mutta muistakaa, että teillä ei ole lupa puhua mitään. Jos et pysty pitämään suutasi kiinni, puhu puille.

  2. Yritä löytää metsästä paikka, jossa sinun on mahdollisimman hyvä olla. Älä järkeile, että ”ai niin, mähän olen aina tykännyt kallioista, menenpä kalliolle”, vaan seuraa vain aistejasi. Katsele, kuuntele, haistele. Tunnustele käsilläsi maata ja kasveja. Pötkötä pusikossa, jos siltä tuntuu. Keskity vain havainnoimaan ympäristöäsi.

  3. Jatka harjoitustasi vähintään 20 minuuttia. Kun löydät paikan, jossa viihdyt, mieti miksi pidät siitä. Millainen olosi on, kun sinusta tuntuu hyvältä? Mitä voisit elämässäsi muuttaa, jotta tuntisit olosi näin hyväksi useamminkin?

Yksi Veetin opeista kuuluu: Nuku rakkaidesi vieressä, jos se suinkin on mahdollista. Vaadi, että sinua silitetään.
Yksi Veetin opeista kuuluu: Nuku rakkaidesi vieressä, jos se suinkin on mahdollista. Vaadi, että sinua silitetään.

Veeti on yritetty ostaa yli 7 000 euron hintaan Venäjälle, mutta turhaan. Kissa venyttelee ja saunoo mieluummin kotona, sillä parhaat nautinnot ovat usein aika arkisia.

Noiden silmien katsetta en unohda koskaan, sanoi arvovaltainen tuomari.

Hän ei puhunut mielitietystään, vaan kissasta.

Hän oli ehkä oikeassa.

Tuusulalainen Lumikissan Nopsajalka eli siperiankissa Veeti arvioitiin maailman kauneimmaksi kissaksi Haagin kansainvälisessä kissanäyttelyssä viime vuonna.

Jos Veeti osaisi puhua, se kenties opettaisi kissan elämästä seuraavat seikat. Elämänohjeet pätevät mainiosti myös ihmisiin.

1. Tee parhaasi. Veeti osaa ottaa näyttelyissä poseerausasennon ja ilmeen, jossa se näyttää parhaimmalta. Se poseeraa myös kotona, jos sattuu kuulemaan kameran napsahduksen. Sitten se lähtee muihin puuhiin. Luota, että oman parhaan tekeminen riittää. Ethän voi tehdä enempää. 

2. Koko ajan tarvitse yrittää. Kun kisat ovat ohi, Veeti makaa, venyttelee ja menee saunan jälkilöylyihin. Muista sinäkin maata, venytellä ja saunoa.

3. Parhaat nautinnot ovat usein aika arkisia. Veeti juhli voittoaan katkaravuilla, joita sille ostettiin paluumatkalla laivan ravintolasta. Kotona se ummisti silmänsä nautinnosta työntäessään kuononsa kissanraksuihin. Sellaista elämä on, aika arkista, ja hyvä niin.

4. Ethän ylpisty. Veetistä on maalattu Koreassa taulu. Taiteilija löysi kissan kuvan Facebookista ja piti kissaa niin kauniina, että päätti ikuistaa sen maalaukseen. Huomio voi tehdä kenestä tahansa turhamaisen. Siksi kannattaa pitää neljä tassua tai kaksi jalkaa maassa.

5. Älä satuta muita. Veetin omistaja Jaana Sivén sanoo, ettei Veeti koskaan kynsi tai näyki ketään. Älä sinäkään tee niin.

6. Kehitä itseäsi. Veeti tekee sen kiipeilemällä kiipeilypuissa. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia jotakin uutta. Kiipeä, konkreettisesti tai vertauskuvallisesti. 

7. Pidä yhteyttä ystäviisi. Veetillä on kotona 11 kissakaveria. Se on jo aika paljon, mutta jokaisella pitäisi olla ainakin yksi hyvä ystävä. Toivottavasti sinullakin.

8. Muista juuresi. Voiton jälkeen Veeti on saanut kosiopyyntöjä ympäri maailmaa. Se on kutsuttu Kiinaan ja yritetty ostaa yli 7000 eurolla Venäjälle. Mutta jos rakkaat asuvat tavallisessa talossa tavallisessa taajamassa, miksi sieltä pitäisi lähteä minnekään. Pitäkööt palatsinsa.

9. Rakasta! Nuku rakkaidesi vieressä, kuten Veeti, jos se suinkin on mahdollista. Vaadi, että sinua silitetään. Kehrää, kun kosketus tuntuu hyvältä.

Parisuhteen onnen salaisuus puutarhakielellä: kastele kukkasia, älä rikkaruohoja.
Parisuhteen onnen salaisuus puutarhakielellä: kastele kukkasia, älä rikkaruohoja.

Älä anna rakkauden hukkua arjen kiireisiin. Listasimme monta hyvää keinoa löytää huuma uudelleen.

1. Kosketelkaa enemmän

Pitkään yhdessä olleet parit eivät yleensä halaa tai suutele tarpeeksi. Se kannattaa, sillä ihokosketus tuottaa aivoissa oksitosiinia eli mielihyvähormonia.

Kokeilkaa halata toisianne parinkymmenen sekunnin ajan muutaman kerran päivässä. Pussailkaa pitkään ja hartaasti nopeiden hyvästelysuukkojen sijaan.

2. Pitäkää teknologiapaussi

Puoliso kertoo työpäivästään, mutta katselet puhelintasi. Kuulostaako tutulta? Tutkimusten mukaan hälyttävän moni kokee älypuhelinten häiritsevän rakkauselämäänsä.

Sopikaa, että jätätte puhelimen ja television ainakin ruoka-aikoina ja makuuhuoneessa kokonaan pois.

3. Sano kiitos

Pitkän parisuhteen rutiinien keskellä toisen pienet teot alkavat tuntua itsestäänselvyyksiltä. Jos huomaat, että kumppanisi on ostanut lempijugurttiasi tai jaksanut ripustaa pyykit, kiitä häntä.

Kirjoittakaa kokeeksi joka päivä ylös kolme asiaa, josta olette kiitollisia, ja kertokaa ne toisillenne.

4. Vaihda nalkutus kehuihin

Kun asuu vuosia saman katon alla, on helppo sortua mäkättämiseen: et sitten taaskaan viitsinyt tyhjentää tiskikonetta.

Yrittäkää mieluummin keskittyä siihen, mitä toinen tekee hyvin. Puutarhakielellä se sanottaisiin näin: Kastele kukkasia, älä rikkaruohoja.

5. Muista harrastuksesi 

Jos suhteenne tuntuu passiiviselta, se voi johtua siitä, ettet ole tyytyväinen elämääsi. Tee säännöllisesti jotain, mistä nautit.

Kun tulet harrastuksesta kotiin innostuneena, olet myös parisuhteessa parhaimmillasi.

6. Huomioi kumppanisi kiinnostuksen kohteet

Et ehkä koskaan opi pitämään golfista tai innostumaan uusimmista älyvempaimista. Kun puolisosi tekee jotain, mistä on todella innostunut, tarkkaile häntä. Intohimo tekee ihmisestä kauniin.

7. Sovi tuplatreffit

Parisuhdeaikaa ei aina tarvitse viettää kahdestaan. Yhden tutkimuksen mukaan hyvän ystäväpariskunnan kanssa tuplatreffeillä käyminen auttoi pareja tuntemaan kiintymystä omaa kumppania kohtaan.

Kun näet puolisosi juttelevan ystävienne kanssa, saatat taas muistaa, miksi aikoinaan rakastuit häneen.

8. Flirttaile

Parisuhde on tasapainoilua: ihminen kaipaa turvaa, mutta myös jännitystä. Niiden yhdistäminen on haastavaa. Siksi hellä ja vihjaileva flirttailu kannattaa.

Saattaa tuntua hölmöltä lähettää punastuttava tekstiviesti aviopuolisolle, mutta se voi auttaa löytämään mahanpohjasta kadonneet perhoset.

9. Kerro, miltä sinusta tuntuu

Käyt kampaajalla ja vedät ylle kauneimman puserosi. Odotat, että puoliso huomaisi ja suutut, kun niin ei käy.

Parisuhteen lämmittely-yritys ei saa olla sanaton testi, jonka puolisosi voi joko läpäistä tai reputtaa. Älä oleta, että hän osaa lukea mieltäsi.

Ellet tunne välejänne läheisiksi, kerro siitä kumppanillesi. Vasta silloin voitte yhdessä pohtia, miten asia korjataan.

10. Määrittele treffi-ilta uusiksi

Treffien ei aina tarvitse tarkoittaa pöytävarausta kalliissa ravintolassa. Käykää vaikka iltakävelyllä ja jutelkaa päivästänne.

Treffit tarkoittavat aikaa, jolloin ette pidä toisianne vanhempina tai asuinkumppaneina, vaan ihmisinä, jotka olette valinneet jakamaan elämänne.

11. Älä odota mahdottomia

Nykykulttuuri on niin seksualisoitunutta, että parisuhde voi tuntua laimealta, jos se ei muistuta romanttisten elokuvien kiihkeitä kohtauksia. Kaikissa pitkissä parisuhteissa on hyviä ja huonompia ajanjaksoja. Muista, että rakkautta voi tuntea ja osoittaa monin eri tavoin.

Lähde: health.com