Jos olet asettanut itsellesi jonkin tavoitteen, tarvitset käytännöllisiä neuvoja, joilla onnistut.

Ota tiede avuksi. Tässä neljä tutkitusti hyvää tapaa, jotka auttavat päätösten pitämisessä.

1. Tee täsmällinen lupaus

Käyttäytymistutkijat Edwin Locke ja Gary Latham kävivät läpi 35 vuoden aikana tehdyt tutkimukset ja päättelivät, että epämääräiset ja abstraktit tavoitteet harvoin saavat aikaan muutosta ihmisen käyttäytymisessä. Täsmällinen tavoite energisoi ja innostaa, mutta mikä vielä tärkeämpää, se antaa aivoille selkeät ohjeet siitä, miten tavoitteeseen pääsee.

Jos tavoitteesi on esimerkiksi liikkua enemmän, älä aseta sitä tavoitteeksi. Lopputuloksen kannalta parempi tavoite on päättää liikkua kolme kertaa viikossa vähintään puoli tuntia kerrallaan. Silloin voit sijoittaa kalenteriisi jumppatunnit, sopia lenkkitreffit kaverin kanssa tai buukata personal trainerin. Sinulla on toimintaohjelma, ei hurskasta toivetta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

2. Automatisoi päätökset

Tavoitteeseen pyrkiminen on rasittavaa ja usein turhauttavaakin. Siksi moni luovuttaa. Tutkimukset osoittavat, että itsekuri kuluu käytössä: sitä ei todennäköisesti riitä kaikkeen, mitä haluat tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyvä apukeino on automatisoida mahdollisimman monta tavoitetta edistävää päätöstä. Kun teet päätökset jo ennalta, noudatat niitä jatkossa ilman kovin kummoista itsekuria.

Jos esimerkiksi haluat alkaa käydä salilla, liitä se automaattisesti osaksi asiaa, jonka teet joka tapauksessa: kun ajat töistä kotiin, käyt salilla.  Kun et aina työpäivän jälkeen joudu tekemään päätöstä salikäynnistä erikseen, todennäköisyys päätyä salille kasvaa. Yksinkertaista.

3. Hanki palautetta

Varmaa on, että matkalla tavoitteeseesi kohtaat odottamattomia vaikeuksia. Voit onnistua vain jos mukaudut uusiin olosuhteisiin ja selvität yllättävät esteet unohtamatta tavoitetta.

Paras tapa oivaltaa, milloin jotain pitää muuttaa, on hankkia palautetta muilta. Jos esimerkiksi huomaat, että salikäynnit jäävät kaikesta huolimatta väliin, keskustele asiasta muiden kanssa. Ulkopuolinen tarkkailija voi havaita sinua paremmin, missä vika on. Hän saattaa ehdottaa erilaista treeniä tai kokonaan toista lajia. 

Suuri merkitys on tietysti silläkin, miten otat palautteen vastaan. Tyrmäätkö ystävän tai asiantuntijan ehdotukset? Vai kokeiletko niitä?

4. Kerro siitä kaikille

Yhdestä kaikki tavoitteiden saavuttamista koskevat tutkimukset ovat yhtä mieltä: Tavoitteesta pitää kertoa kaikille.

Kun kerrot julkisesti, että alat liikkua enemmän, kasvatat lupauksen toteutumisen todennäköisyyttä. Ihminen on psykologisesti ohjelmoitu pitämään sanansa.

Johdonmukaisuus on myös sosiaalinen normi: haluamme voida luottaa muiden sanaan. Niinpä sekä yksilöt että yhteisöt halveksuvat heitä, jotka toimivat epäjohdonmukaisesti. Heitä pidetään tekopyhinä tai valehtelijoina.

Kun siis kerrot tavoitteestasi muille, luot itsellesi painetta pyrkiä siihen. Se on loistava motivaattori.

Lähde: Fast Company

Lue lisää:

Toimi näin, kun tekisi mieli jo luovuttaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla