Ota kahdeksan vinkkiä käyttöön riitapukarisi kanssa ja hämmästy: nämä tehoavat ihan oikeasti.

1. Kerro, miltä sinusta tuntuu.

Kehotus tunteista puhumiseen voi tuntua kornilta tai vitsiltä. Kukaan ei kuitenkaan ihan oikeasti voi tietää, mitä ajattelet, jos et kerro.

2. Jos tunteiden nimeäminen on vaikeaa, listaa paljon tunteita paperille.

Tunnelistoja löytyy netistä googlaamalla. Nimeä joka ilta kolme tunnetta, joita päivän aikana koit. Kerro toiselle, missä yhteyksissä ja miksi tunsit näin. Jos hoet vain, että olitpa taas ärsyttävä, riita on valmis.

3. Analysoikaa rauhallisella hetkellä, mikä toisen riitelytavassa ärsyttää tai loukkaa.

Jos toinen alkaa aina riitelyn lomassa siivota paiskimalla ja toinen lässyttää tai pakenee paikalta, tapoja kannattaa yrittää muuttaa.

4. Sopikaa selvästi asioista, jotka aiheuttavat usein riitaa.

Kuka siivoaa keittiön illalla, jos molemmat ovat kotona? Vai siivotaanko se vuorotellen? Uusikaa sääntöjä tarpeen vaatiessa.

5. Päättäkää, että kaikkia asioita ei välttämättä tarvitse ratkaista heti.

Jos joku asia aiheuttaa ison riidan, se voidaan laittaa ehkä odottamaan. Kypsyttelyn jälkeen voi löytyä uusi perspektiivi. Sopikaa mahdollisimman konkreettisesti, koska asia otetaan uudelleen käsittelyyn.

6. Tehkää konkreettisia riitelysääntöjä.

Jos esimerkiksi raha-asioiden käsittely päättyy usein riitaan, sopikaa, ettei niistä puhuta enää iltayhdeksän jälkeen. Riita saa usein lisäpontta esimerkiksi väsymyksestä ja nälästä.

7. Kun toinen puhuu, älä käytä aikaasi sen miettimiseen, kuinka pistävän vastauksen saat aikaiseksi.

Kuuntele ja kysy. Joskus parasta, mitä voit tehdä, on sanoa kiukkuiselle: kerro lisää, haluan tietää, mitä ajattelet.

8. Keskity itseesi.

Mieti, mitä sinä teit ja miksi, olisitko voinut tehdä jotain toisin. Mieti vasta sitten, mitä toinen teki. Hyväksy, että toinen on erilainen kuin sinä. Ei parempi, ei huonompi.

Asiantuntijoina parisuhdekouluttajat Saara ja Panu Rissanen.