Näpräätkö puhelinta useita kertoja päivässä? Ovatko hartiat ja niska jumissa? Onneksi jo muutama keino auttaa ehkäisemään oireita.

Aina kun otat kännykän käteen ja alat räplätä sitä, saat samalla kroppasi entistä enemmän juntturaan. Jo parin minuutin tekstailun aikana hartialihakset jännittyvät, kun puhelinta pidetään paikoillaan ja peukaloa sihdataan, jotta osutaan oikean kirjaimen päälle.

Tekstatessa päätä pidetään normaalia alempana, mistä voi aiheutua jopa yli 15 kilon lisäkuorma niskanikamille.

Elimistö on stressitilassa

Ei siis ihme, että niska- ja hartiavaivat sen kun vain lisääntyvät. Suomen Selkäliiton mukaan älypuhelimen käyttäjistä yli 80 prosentilla on käsi- ja niskakipuja.

OMT-fysioterapeutti Hilkka Virtapohja Selkäliitosta kertoo, että suurin osa ihmisistä ei tiedosta, että älylaitteiden käyttö johtaa erilaisiin kehon reaktioihin, kuten jännittämiseen ja hengityksen pidättämiseen.

”Toistuva lihasjännitys, sykkeen kohoaminen ja pinnallinen hengitys tuottavat lihaskipuja ja viestivät aivoille elimistön stressitilasta", Virtapohja sanoo.

Selkäliiton mukaan niska-hartiajumit ovat nykyään jo niin tavallisia, ettei niiden tajuta voivan johtua tekstaamisesta, pelaamisesta tai tabletin näppäilemisestä. Aikuisten olisikin hyvä tunnistaa omat tekstaamistapansa sekä valvoa myös lasten ja nuorten puhelimen ja tabletin käyttöä.

Keski-ikäisten ja sitä vanhempien niska kestää tekstailurasitusta huonommin kuin nuorten. Nuorilla taas kosketusnäytön käyttö epäergonomisesti saattaa johtaa ryhtivirheisiin. Kun toistetaan samoja huonoja asentoja, ne opitaan pysyviksi.

Näin ehkäiset niska- ja hartiakipuja:

•    Ojenna ryhtisi ja vahvista ryhtilihaksiasi (niskan ojentajalihaksia, lapaluiden tukilihaksia ja selkälihaksia).

•    Pidä puhelinta ylhäällä, kun tekstaat tai pelaat pelejä. Sopiva katselukorkeus on suoraan suun edessä.

•    Pidä säännöllisesti taukoja. Hae esimerkiksi lasi vettä, sillä selkärangan välilevyt, lihakset ja koko keho tarvitsevat nestettä.

•    Venyttele rinta- ja kaulalihaksiasi.

•    Käytä tekstiviestin sijaan ääniviestiä tai lähetä sähköpostia pöytäkoneelta hyvässä asennossa.

•    Tapaa ihmisiä mahdollisimman usein kasvokkain.

Lähde ja ohjeet: Selkäliitto

Katso videolta niska-hartiajumppavinkki.

Lisää tietoa selästä:

Selkäkanava.fi

Suomen Selkäliitto

Katso myös videot:

Ämpärijumppa on tehokas treeni.

Putkirullaus rentouttaa lihakset.