Masentunut eristäytyy usein muista. Etsi mikä tahansa syy lähteä ulos - saatat huomata jaksavasi paremmin.
Masentunut eristäytyy usein muista. Etsi mikä tahansa syy lähteä ulos - saatat huomata jaksavasi paremmin.

Masennus ei ole yleensä pysyvä tila, vaan se tulee ja menee. Sen lähestymisen voi onneksi oppia tunnistamaan.

Jos huomaat, että kielteiset ajatukset alkavat painaa päälle etkä voi enää nauttia elämästä niiden takia, auta itseäsi näillä keinoilla.

1. Varaa aika ammattiauttajalle

Jos et käy säännöllisesti terapeutilla, varaa itsellesi aika heti. Säännöllisesti käyvän kannattaa aikaistaa seuraavaa tapaamista tai kertoa jo etukäteen terapeutille, että olet synkkien aikojen partaalla. Siten hän osaa varautua.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

2. Etsi syy lähteä ulos talosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Masentunut eristäytyy usein muista. Kun tuntuu, että seuraava pahempi jakso lähestyy, järjestä tapaamisia ystävien kanssa. Sinun ei tarvitse lähteä juhlimaan, mutta ymmärtävien kavereiden tapaaminen voi helpottaa oloa. Kerro suunnitelmistasi muillekin, jotta pidät niistä todennäköisemmin kiinni. 

3. Syö enemmän kalaa

Rasvaisessa kalassa on paljon omega-3-rasvahappoja, joiden uskotaan parantavan mielialaa. Syö lohta tai jos olet kasvissyöjä, nappaa omegat purkista. 

4. Tehosta liikuntatapojasi

Tiede sen kertoo: liikunta vaimentaa masennuksen vaikutuksia. Yritä luoda uusia rutiineja ja vedä lenkkitossut jalkaan iltaisin tai ennen töitä. Jos liikut mieluummin kotona, katso ohjevideoita netistä ja jumppaa niiden tahtiin. 

5. Kerro läheisillesi

Vaikka ystävä ei tietäisi, että kärsit masennuksesta, voi olla hyvä idea kertoa mielialastasi. Yksinkertainen kysymys riittää: ”Minusta tuntuu nyt aika vaikealta, haluaisitko tulla kahville?" Jos ympärilläsi on ihmisiä, jotka tietävät masennuksestasi, muista kertoa tuntemuksistasi etenkin heille.

6. Vahdi nukkumaanmenoaikojasi

Univaikeudet ovat tyypillinen vaikean masennuksen oire. Ala jo etukäteen tarkkailla unirytmiäsi, äläkä anna sen suistua raiteilta. Pidä kiinni nukkumaanmenoajoista, juo rauhoittavaa teetä. Älä näprää älylaitteita myöhään illalla. Laita herätyskello soimaan aamuksi. Pidä kirjaa unirytmistäsi, se auttaa terapeuttia seuraamaan vointiasi.

7. Sovi jotakin mukavaa tekemistä lähitulevaisuuteen

Jos sinulla on tiedossa jotain positiivista, johon keskittyä, mielialasi ei välttämättä painu aivan pohjamutiin. Sen ei tarvitse olla ulkomaanmatka: päivä ystävän kanssa tai iltapäivä lempiharrastuksen parissa voi riittää. Tulevaisuudessa siintävä pienikin valopilkku auttaa.

8. Varaa aikaa rentoutumiselle

Pidä itsestäsi huolta. Mene kylpyyn tai kuuntele musiikkia samalla kun meditoit. Joidenkin tutkimusten mukaan myös mindfullness voi auttaa masentunutta.

9. Yritä ymmärtää, mikä masennuksen laukaisee

Jos ehdit vetää henkeä ennen kuin vaikea masennus iskee, yritä miettiä, mikä sen aiheuttaa. Myös ympäristö vaikuttaa masennukseen: stressi, univaikeudet, sairaudet tai ongelmat perheessä. Kirjoita ylös, mitä viime aikoina on tapahtunut. Muistiinpanoistasi voi myöhemmin olla hyötyä. 

Lähde: bustle.com

Näillä tavoilla voit pitää itsestäsi huolta:

Syö oikein ja helli sydäntäsi

Viisi tapaa rakastaa itseään

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla