Eri-ikäisillä naisilla on omat vaivansa ja huolenaiheensa hyvinvoinnissa. Tarkista, mihin juuri sinun iässäsi kannattaa kiinnittää huomiota.

30+

Kolmekymppinen nainen on perusterve, eikä ikäkrempoista tarvitse kärsiä. Kannattaa kuitenkin alkaa miettiä omia elämäntapoja, kun kaikki on vielä hyvin. Siten voit vaikuttaa, millaista elämää elät viisi-kuusikymppisenä ja sen jälkeenkin.

  • Jos lapsia ei vielä omasta tahdosta ole, on tärkeä miettiä, joko lapsi mahtuisi elämään. Raskaaksi tuleminen vaikeutuu 35 ikävuoden jälkeen.

  • Jos raskauksista on jäänyt liikakiloja, ne kannattaa pudottaa pois. Myöhemmin se on vaikeaa.

  • Jos kärsit kivuliaista kuukautisista, pidä mielessä, että kyseessä voi olla endometrioosi. Siitä kärsii useampi kuin joka kymmenes nainen, mutta vaiva on alidiagnisoitu. Lääkityksellä se saadaa kuitenkin kuriin.

  • Tupakointi kannattaa lopettaa. Joka toiselle tupakoitsijalle kehittyy hitaasti - ja yleensä huomaamatta - keuhkoahtaumatauti.

40+

Nelikymppisenä nainen saa yleensä nauttia vielä hyvästä terveydestä ja jaksavasta kehosta. Vanhenemisen krempat antavat vasta ensioireita, ja ensimmäiset vaihdevuosioireet voivat ilmaantua. Elämäntavat kannattaa muuttaa vielä tässä vaiheessa, ennen kuin ne johtavat terveysongelmiin.

  • Ota tavaksi tutkia rinnat säännöllisesti ja pyydä gynekologiasikin tutkimaan ne.

  • Käy myös tutkituttamassa rintasi mammografiassa ja ultraäänitutkimuksella.

  • Seuraa verenpaineen ja veren rasva-arvojen kehitystä. Jos arvot ovat nousussa, voit korjata tilannetta ruokavaliolla ja liikunnalla.

  • Huolehdi ehkäisystä. Runsaisiin kuukautisiin ja voimakkaisiin pms-oireisiin löytyy apu hormonikierukasta.

  • Virtsankarkailu saadaan nykyään hoidettua, eikä siitä tarvitse kärsiä.

50+

Viidenkympin jälkeen moni nainen on loistavassa vireessä, mutta monelle alkaa tulla kremppoja. Elintavat alkavat näkyä kehossa ja ulkonäössä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
  • Rintasyöpien riskihuippu alkaa 50-60-vuotiaasta. Tutki ja tutkituta rinnat säännöllisesti.

  • Käy gynekologilla perustarkastuksessa 50-vuotissyntymäpäivän jälkeen vuosittain. Jos kuukautisvuodot ovat epäsäännölliset, poikkeuksellisen runsaat tai kivuliaat, on syytä käydä tutkimuksissa.

  • Osteoporoosin riski on tärkeää selvittää lääkärin kanssa.

 60+

Kuusikymppisen terveydessä näkyy, miten hän on elänyt.Osa on jo niin saiaraita, että se rajoittaa elämää, kun taas monet ovat terveitä ja henkisesti vireitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  • Vaihdevuosien hormonihoito kannattaa lopettaa viimeistään, kun se on kestänyt 5-7 vuotta.

  • Emättimen limakalvot pysyvät hyvässä kunnossa emätinpuikkojen ja -voiteiden avulla.

  • Ota kalkkitabletteja ja D-vitamiinia säännöllisesti, jotta luusto pysyy kunnossa.

  • Ällä täytä tyhjiä eläkepäiviä tissuttelemalla viiniä. Siihen jää helposti koukkuun.

  • Järjestä aivoillle jumppaa, niin ne pysyvät kunnossa. Kirjat, uuden opettelu ja harrastukset piristävät aivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla