Joko painonhallinta kivikautisella, gluteenittomalla tai 5:2-dieetillä kyllästyttää? Ei huolta, ihmisen evoluutiosta löytyy muitakin kiehtovia vaiheita laihduttajan tarpeisiin.

Mikä dieetti?

Leguaanidieetissä saat syödä mitä ja miten paljon haluat. Ainoa rajoitus on, että syöt vain tunnin ajan päivässä. Muina aikoina ainoastaan juot vettä.

Mihin perustuu?

Evoluutioon. Ihmisellä, leguaanilla ja muilla selkärankaisilla oli 500 miljoonaa vuotta sitten yhteinen esiäiti, joka muistutti sillifileetä. Leguaani on siis serkkumme, ja dieetti noudattaa sen esimerkkiä: nuoret Galapagos-saarten merileguaanit syövät pelkästään levää, joka paljastuu merestä kerran päivässä laskuveden aikaan. Laskuvesi kestää tunnin.

Plussat

+ Saat syödä, mitä haluat.

+ Laihdut varmasti.

+ Hampaasi joutuvat happohyökkäykseen vain kerran päivässä.

Miinukset

– Laihtuminen ei ole pysyvää, mutta milläpä dieetillä olisi?

– Dieetti ei ole pitkän päälle terveellinen, mutta mikäpä dieetti olisi?

– Koko touhussa ei ole mitään järkeä, mutta missäpä dieetissä olisi?

Tylsä vaihtoehto

Syö aamiainen, lounas, päivällinen ja pari välipalaa.

Täytä puolet lautasesta kasviksilla ja neljännes perunalla tai jollakin täysjyväviljalisäkkeellä. Viimeinen neljännes on varattu proteiinille: kalalle, lihalle, kananmunalle, palkokasveille, pähkinöille, siemenille. Lisäksi kasviöljypohjaisella levitteellä voideltua täysjyväleipää, marjoja ja hedelmiä. (Lähde: Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014)

Lue myös

Puraise proteiinia

Raakana vai kypsänä?