Lähes kaikkien kasviöljyjen rasvahappokoostumus on hyvä, mutta toisten vielä parempi. Myös käyttötarkoitus ratkaisee, mihin pulloon kannattaa tarttua.

Öljyjä voi käyttää keittiössä monipuolisesti kaikkeen ruuanvalmistukseen ja leivontaan. Öljyjen kuumuudenkestävyys kerrotaan niiden savuamispisteellä. Mitä korkeampaa lämpötilaa öljy kestää, sitä turvallisempaa sen käyttö paistamisessa on.

Kuumennettaessa öljyjen rasvahappojen sidokset alkavat hajota, jolloin niiden terveellisyyskin kärsii.

Suosi kasviöjyä

Kasviöljy on sataprosenttisesti rasvaa – yleensä hyvää rasvaa. Kasviöljyissä on siis runsaasti monityydyttymättömiä rasvahappoja. Siksi niitä kannattaa suosia keittiössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tyydyttyneet rasvahapot nostavat veren haitallisen LDL-kolesterolin määrää, kun taas monityydyttymättömien rasvahappojen on todettu alentavan kokonaiskolesterolia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Säilytä oikein

Öljyt kannattaa säilyttää viileässä ja valolta suojattuna. Jääkaappia ne eivät vaadi. Monet öljyt samenevat ja kohmettuvat liian kylmässä, mutta palautuvat ennalleen huoneenlämmössä.

Tutustu erilaisiin öljyihin

Rypsiöljy

Rypsiöljy sisältää öljyistä eniten elimistölle tärkeitä omega-3-rasvahappoja. Öljy saadaan rypsinsiemeniä puristamalla. Kylmäpuristetun tai neitsytrypsiöljyn valmistus on hellävaraisinta, sillä öljyä ei käsitellä kemiallisesti eikä altisteta korkeille lämpötiloille. Siksi nämä öljyt ovat väriltään tummempia ja niissä on voimakkaampi aromi kuin tavallisissa rypsiöljyissä.

Tavallinen rypsiöljy soveltuu kaikenlaiseen ruuanvalmistukseen, myös paistamiseen. Neitsytöljykin kestää paistamista, mutta uppopaistoon sitä ei kannata käyttää, jotta sen hieno aromi ei kärsi.

Auringonkukkaöljy

Miedonmakuinen auringonkukkaöljy sisältää öljyistä eniten E-vitamiinia. Se soveltuu kaikenlaiseen ruuanlaittoon ja kestää uppopaistamisenkin.

Oliiviöljy

Oliiviöljyissä on valtavasti makuvaihtoehtoja. Toiset ovat erittäin voimakkaita, ruohoaromisia, toiset hyvin mietoja. Värivaihtelut kertovat muun muassa siitä, onko öljy puristettu nuorista vai täysin kypsistä oliiveista. Oliiviöljyjä voi käyttää kaikenlaiseen ruuanvalmistukseen. Oliiviöljyjen nimikkeet on EU:n alueella määritelty asetuksin.

Ekstraneitsytoliiviöljyt ja neitsyt-öljyt puristetaan mekaanisesti suoraan oliiveista. Niitä ei kuumenneta eikä lisätä mitään. Ekstra-nimeä saa käyttää vain öljystä, joka on puristettu laadukkaista oliiveista. Neitsytöljyt soveltuvat parhaiten kylmiin ruokiin tai leivonnaisiin.

Sekoiteoliiviöljyihin saadaan raaka-ainetta neitsytoliiviöljyjen puristamisessa syntyneestä oliivimäskistä. Värittömään, hajuttomaan ja mauttomaan tuotokseen sekoitetaan neitsytoliiviöljyä värin ja maun korjaamiseksi. Usein etiketeissä lukee vain olive oil tai pure olive oil.

Oliiviöljyn nimessä sana "light" ei tarkoita kevytöljyä, vaan ainoastaan miedompaa makua.

Avokadoöljy

Yleensä kasviöljyt puristetaan siemenistä, mutta ruuanlaittoon tarkoitettu avokadoöljy saadaan puristamalla hedelmälihaa ilman kuoria ja siemeniä. Pehmeän ja miedon makuista avokadoöljyä voi käyttää salaatinkastikkeena, leivonnassa ja ruuanvalmistuksessa. Se kestää korkeita lämpötiloja, sillä öljyn savuamispiste on +255 astetta.

Pellavansiemenöljy

Voimakasaromista pellavansiemenöljyä myydään elintarvikekäyttöön lähinnä kylmäpuristettuna. Pellavansiemenöljyssä on hyvä rasvahappokoostumus, mutta erikoisen makunsa vuoksi se jää monelta käyttämättä. Pellavansiemenöljy sopii kaikkeen ruuanvalmistukseen, mutta jos et saa sitä syötyä, voit käyttää öljyä ihonhoitoon tai käsitellä sillä puiset työtasot ja keittiön leikkuulaudat.

Maapähkinäöljy

Maapähkinäöljyä käytetään paljon kiinalaisessa ruuassa. Se kestää korkeita lämpötiloja hyvin, joten se on omiaan pikapaistamiseen. Se on myös halvimpia ruokaöljyjä Aasiassa.

Kookosöljy

Kylmäkaapissa myytävä kookosrasva ja nestemäinen kookosöljy valmistetaan kookospähkinän kuoren alla olevasta hedelmälihasta. Vaikka kookosöljy on kasvirasvaa, se koostuu tyydyttyneistä rasvahapoista eli on pääosin niin sanottua kovaa rasvaa. Pehmeitä, tyydyttymättömiä rasvoja on ainoastaan noin kuusi prosenttia.

Muun muassa uppopaistamiseen käytettävä, huoneenlämmössäkin kiinteänä pysyvä kookosrasva kestää kuumennusta noin 230 asteeseen. Kookosöljy syttyy palamaan jo 180 asteessa. Kookosöljyä ei pidä sekoittaa palmuöljyyn, joka on peräisin öljypalmun hedelmästä.

Kurpitsansiemenöljy

Paahdetuista kurpitsansiemenistä saadaan sekä aivan kirkasta että tummaa, melko paksua öljyä. Molemmat sopivat parhaiten salaattien ja kylmien kastikkeiden maustamiseen tai erilaisten paistettujen tai grillattujen ruokien viimeistelyyn. Öljyssä on aromikas, melko pähkinäinen maku.

Pähkinä- ja manteliöljy

Pähkinä- ja manteliöljyä saadaan mekaanisesti puristamalla. Öljyissä ovat voimakas pähkinäaromi, ja ne ovat parhaimmillaan salaateissa tai lämpimien ruokien viimeistelyssä. Pähkinäöljy säilyy huonosti, joten sitä kannattaa säilyttää jääkaapissa.

Tarjolla on pistaasi-, hassel- ja saksanpähkinä- sekä manteliöljyä.

Pähkinöille ja siemenille allergiset voivat saada allergisen reaktion myös pähkinä- tai seesamiöljyistä.

Seesamiöljy

Seesamiöljyä saadaan puristamalla paahtamattomia tai paahdettuja seesaminsiemeniä. Maku muistuttaa hiukan hasselpähkinää. Vaalea, paahtamattomista siemenistä puristettu öljy soveltuu paistamiseen, mutta tumma, paahdetuista siemenistä puristettu öljy vain valmiiden ruokien maustamiseen, sillä se palaa helposti.

Seesamiöljyä käytetään runsaasti varsinkin kiinalaisessa ja japanilaisessa keittiössä.

Maustetut öljyt

Mausteöljyjen pohja on yleensä oliivi-, rypsi tai rypäleensiemenöljyä. Tryffeli-, chili-, sitruuna-, valkosipuli-, yrtti- tai muut maustetut öljyt maustetaan joko aidoilla tuotteilla tai synteettisillä aromeilla. Käytä öljyjä ruokien viimeistelyyn ja maustamiseen.

Rypsi- ja oliiviöljypohjaiset mausteöljyt kestävät kevyttä paistamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla