
Muslimien paastokuukausi ramadan alkaa tänään. Tässä jutussa kolme muslimiyhteisön jäsentä kertoo, millainen tuo kuukausi heille on.
/kodinkuvalehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/a9r1b08.jpg?itok=wEt8xr0t)
Aurinko valaisee taivasta, vaikka kello on melkein yhdeksän illalla. Helsinkiläinen Momar Diop, 36, vilkaisee tablettinsa näyttöä: vielä puolitoista tuntia.
Momarin vaimo Johanna Blom, 33, katsoo miestään syrjäsilmällä. Hän tietää, että nyt ei kannata aloittaa turhia keskusteluja. Momarin maha kurnii ja verensokeri on alhaalla, sillä mies ei ole syönyt eikä juonut koko päivänä.
On islamin pyhän kuukauden ramadanin ensimmäinen päivä.
– Ramadanin alku on Momarille aina vaikeinta aikaa, Johanna sanoo.
"Yritin juoda kadulla vesipullosta salaa."
Johanna ei ole muslimi, mutta silti 13 viime vuotta hänen elämänsä on rytmittynyt ramadanin mukaan. Parikymppisenä Johanna tanssi turkulaisessa afromusiikkiryhmässä, jonka mukana hän lähti tanssikurssille Senegaliin. Moni tosin varoitti, ettei muslimimaahan kannattaisi matkustaa ramadanin aikana.
– En heti ymmärtänyt, miksi ei.
Johanna tiesi ramadanista vain sen, mitä koulusta muisti: paaston aikana muslimit ovat syömättä ja juomatta auringonnoususta auringonlaskuun.
– Minäkin yritin kadulla juoda vesipullosta salaa, etteivät ihmiset pahastuisi.
Hymyilevä rumpali
Senegal on tunnettu elävästä musiikkiperinteestään, mutta ramadanin aikana discot ja klubit olivat kiinni. Ihmiset vaikuttivat väsyneiltä.
Tanssikurssilla salissa oli kuitenkin täysi meno. Johanna kiinnitti huomion kurssin rumpaliin, dakarilaiseen Momar Diopiin, joka ei lopettanut Johannalle hymyilemistä. Tuntien jälkeen he jäivät juttelemaan, ja suhde syveni nopeasti.
– Olin vähän hämilläni, kun Momar ei halunnut edes pitää kädestäni kiinni.
Paastoaminen tarkoittaa mielihyvästä pidättäytymistä.
Momar selitti, että paastoaminen ei tarkoita pidättäytymistä vain ravinnosta vaan kaikesta maallisesta mielihyvästä, kuten naisten katselemisesta. Kuukauden tavoitteena on lähentyä Jumalaa.
– Onneksi sentään auringon laskettua sain pusuja, Johanna virnistää.
Tanssikurssista alkanut suhde toi Momarin lopulta Suomeen. Nyt aviopari asuu 11-vuotiaan Seynebou-tyttärensä kanssa Helsingin Viikissä. Eteiseen on pinottu Momarin djembe-rummut, joita hän soittaa esiintyessään Mama Africa -yhtyeessä. Arkisin Momar on töissä nuorisotalolla. Johanna viimeistelee tekstiilitaiteen maisterin lopputyötään ja työskentelee kangaskaupan myyjänä.
Nyt Momar istuu olohuoneessa kahden senegalilaiskaverinsa kanssa rupattelemassa wolofiksi. Keittiössä Johanna grillaa lihaa ja heittää joukkoon kourallisen hakattua chiliä. Jotta herkkutuoksu ei kiusaisi paastoajia, hän avaa ikkunan ja laittaa liedelle senegalilaista suitsuketta.
Valmis ruoka jää kannen alle odottamaan auringonlaskua.
– Aamiaisen syön kotona ja lounaan töissä, mutta vältän Momarin edessä syömistä. Ei se haittaa, vaikka nukkumaanmeno ramadanin takia vähän viivästyy.
Keskinäistä kunnioitusta
Johanna ei ole koskaan harkinnut muslimiksi kääntymistä, mutta arvostaa ja ymmärtää miestään, joka haluaa elää uskonnollisten perinteidensä mukaan.
– Tulen itse epäuskonnollisesta perheestä. Olen varmasti idealisti, koska uskon tällaiseen kulttuurit ja uskonnot yhdistävään suhteeseen, Johanna sanoo naurahtaen, mutta vakavoituu.
– Olen alusta asti tuntenut Momarin kanssa voimakasta yhteenkuuluvuutta, erilaisuudestamme huolimatta.
"Onneksi yhä useammalla alkaa olla kosketusta islamiin."
Etenkin suhteen alkuaikoina Johanna joutui monta kertaa vastailemaan lähipiirin ihmetteleviin kysymyksiin, miten hän pärjää muslimin kanssa.
– On naurettavaa, että vieläkin islamia pelätään. Onneksi yhä useammalla alkaa jo olla siihen jotain kosketusta, ja tieto uskonnon oikeasta luonteesta lisääntyy.
Momar kuuntelee vaimonsa ajatuksia. Häntä ei haittaa, vaikka hän joutuukin paastoamaan perheessä yksin.
– Olen oppinut tähän lapsesta asti. Olen niin vahva luonne, etten retkahda, Momar toteaa.
– Sitä paitsi Johanna tarvitsee aamiaisensa. Hän varmasti pyörtyisi, jos joutuisi aloittamaan päivän ilman, mies hymyilee vaimolleen.
Seynabou-tytär saa päättää uskontonsa itse. Hänet on kyllä kastettu islamiin ja koulussa hän käy islamin tunneilla. Viime vuonna Seynabou halusi ensimmäisen kerran kokeilla paastoamista.
– Seynabou oli vanhempieni kanssa mökillä, kun äitipuoleni soitti ihmeissään. Tyttö oli kieltäytynyt syömästä kaurapuuroa ja sanonut paastoavansa, Johanna naurahtaa.
Momaria tytön paastoharjoitukset ilahduttavat.
– Suomessa ei ole helppo opettaa lapselle islamia. Hän saa myös rukoilla kanssani, jos haluaa.
Momar huomaa, että rukousaika on koittanut. Hän heilauttaa plyysisen rukousmaton parvekkeen oven eteen ja seisahtaa sen päälle. Seynebou tarttuu tablettiin ja alkaa pelata Tappajavalas-peliä. Johanna poimii sohvapöydältä makean taatelin. Ihan kohta syödään.
/kodinkuvalehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/a9r1b0a.jpg?itok=b7zh6er7)
Ensimmäinen kevytpaasto
Elokuun alussa ramadania on ehtinyt kulua pari viikkoa. Ennen aamuneljää monessa turkulaisen Varissuon lähiön ikkunassa palavat valot. Muslimiperheet siellä nautiskelevat aamiaistaan ennen kuin päivä valkenee.
Parkkipaikalla Zahra Al Take, 23, vilkaisee ikkunoita hiukan haikeana ja istahtaa sitten isosiskonsa Nerimanin viereen kartanlukijan paikalle. Tämä on ensimmäinen ramadan, jonka Zahra viettää eräänlaisena kevytversiona: hän on syömättä vain viikonloppuisin. Syynä on raskas kesätyö elintarviketehtaassa.
Rukouspesu ei vaadi saippuaa.
Naiset parkkeeraavat auton tehdashallin eteen, vaihtavat kesämekot toppa-asuihin ja alkavat pakata kolmioleipiä pahvilaatikoihin. Töitä on paljon, välillä kaksikin vuoroa peräkkäin. Kolmeasteisessa hallissa ei jaksa, ellei syö ja juo.
– Mietin pitkään, lopetanko työt ja paastoan, mutta äiti rohkaisi keskittymään töihin. Tarvitsen rahaa.
Lounastunnilla Zahra syö nopeasti lounaan. Sitten hän kipaisee tyhjään pukuhuoneeseen, riisuu työvaatteet ja peseytyy. Muslimien rukouspesu ei vaadi saippuaa, pelkkä vesi riittää. Ensin Zahra kauhaisee vettä suuhunsa ja pesaisee kasvot, sitten käsivarret kyynärpäihin asti, niskan, korvat ja viimeisenä jalkaterät.
Kun Zahra laskee otsansa maahan autiossa pukuhuoneessa, hän rauhoittuu. Hetkeksi työt unohtuvat.
Luokkakavereilta mallia
Zahra on viettänyt ramadania kymmenvuotiaasta. Sitä ennen hän ei oikeastaan edes ymmärtänyt islamin merkitystä.
Al Taken perhe pakeni vuonna 1990 Irakista Saudi-Arabian aavikolle pakolaisleiriin. Zahra oli silloin kaksivuotias. Pari vuotta myöhemmin koko perhe pääsi kiintiöpakolaisina Suomeen, ja he saivat kodin Savonlinnasta.
Zahra sai kuulla, että tarkoitus on eläytyä köyhien osaan.
Kun Zahra oli kymmenen, perhe muutti Turkuun. Ensimmäistä kertaa Zahran luokalla oli muitakin muslimeja. Somalitytöt käyttivät huivia ja kertoivat paastoavansa.
– Minäkin päätin paastota, koska halusin kuulua porukkaan. Vielä silloin ramadaniin ja huivinkäyttööni ei liittynyt mitään uskonnollista, Zahra sanoo.
Myöhemmin hän kysyi isoisältään syytä paastoon. Zahra sai kuulla, että tarkoitus on eläytyä köyhien osaan, jotta tietäisi miltä tuntuu, kun ei ole edes ruokaa.
– Se hätkähdytti minua ja sai kiinnostumaan asiasta enemmän.
Teininä ramadanista tuli Zahran suosikkikuukausi, koska silloin koko perhe ja suku lähenivät. Päivisin Zahra katseli sukulaisten kanssa arabikanavien lähettämiä ramadanin ajan draamasarjoja.
Mutta viime vuosina perheen paastoperinne on muuttunut. Kun Zahra ja Neriman palaavat töistä, pöydässä on papukeittoa, riisistä ja kanasta tehtyä biryania ja tsatsikia. Nyt perheessä ei paastoa kukaan. Äidillä on diabetes ja isällä epilepsia, joten ravinnosta pidättäytyminen voisi olla vaarallista.
Paastoamaan kauas
Tänä vuonna useimmat Zahran muslimiystävät lähtivät paaston ajaksi entisiin kotimaihinsa, Irakiin ja Algeriaan. Mutta viikonloppuisin Zahra, Neriman-sisko ja naapurissa asuva ystävä Afaf paastoavat yhdessä.
"Nukumme päivät ja valvomme yöt."
– Nukumme päivät ja valvomme yöt. Luemme Koraania, syömme, juttelemme ja käymme yökävelyillä.
Kaikkiaan tästä kuukaudesta Zahralla jää 22 päivää paastoamatta. Islamin perinteen mukaan ne voi hoitaa myöhemminkin.
Opettajaksi Tampereella opiskeleva Zahra palaa syksyllä luentosaliin. Ramadanin hän suunnittelee paastoavansa loppuun joululomalla. Silloin päiväkin on sopivasti lyhimmillään.
/kodinkuvalehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/a9r1b04.jpg?itok=f1H-LouL)
30 ateriaa köyhille
Kun ramadanin kolmas viikko päättyy, Lea Vetri laskeutuu lentokoneella Helsinki-Vantaan kentälle. Paastokuukauden alun helsinkiläisnainen on viettänyt Kairossa.
– Olen vieläkin vähän pöllähtänyt, Lea sanoo kultaisin verhoin koristellussa asunnossaan Herttoniemen lähiössä.
Egyptin-reissu oli Lean tähän asti pisin ulkomaanmatka, peräti kuusi viikkoa. Lisäksi se oli hänen ensimmäinen ramadaninsa islamilaisessa maassa – ja ylipäätään Lean koko elämän toinen ramadan.
Leasta tuli muslimi kaksi vuotta sitten lokakuussa. Sitä edelsi peräti 13 vuoden puntarointi.
"Ihailin somaliperheiden kohteliasta elämäntapaa."
Islam alkoi kiinnostaa, kun Lea 90-luvun lopussa alkoi vetää Herttoniemen naapuruston asukastalo Ankkuria. Vanhempien kahviloita ja perheleirejä järjestäessään hän ensin tutustui ja sitten ihastui muslimiperheisiin.
– En voinut kuin ihailla somaliperheiden kohteliasta ja anteliasta elämäntapaa. He olivat aina tarjoamassa ruokaa, eivätkä koskaan vaatineet mitään vastapalvelua.
Silti Lea piti islamia itselleen pitkään liian vaativana uskontona.
– En ollut valmis luopumaan omasta pukeutumistyylistäni, halailusta ja miesten kanssa tanssimisesta.
Päätös syntyi, kun Lea huomasi suomenkielistä Koraania lueskeltuaan, ettei muslimina eläminen rajoittaisi: pikemminkin se helpottaisi häntä. Lealle islamin perimmäinen sanoma on toisen ihmisen kunnioittamista.
– Alkoholia, tupakkaa tai sianlihaa en käyttänyt ennenkään.
Joillekin ohjeille piut paut
Nykyään Lea käy moskeijassa, rukoilee viidesti päivässä ja käyttää ulkona huivia. Horoskooppien lukemisen hän on lopettanut, eikä enää lähde tyttökavereiden rillutteluristeilyille.
– Mutta sellaisille ohjeille sanon piut paut, ettei musliminainen saisi olla yksin taksissa tai vieraiden miesten kanssa hississä!
Silti moni tuttu ihmetteli sinkkunaisen valintaa.
"Pullani maistuvat samalta kuin ennenkin."
– Mikä tässä nyt on muuttunut? Samalla tavalla lähtevät sähköpostit. Pullani maistuvat samalta kuin ennenkin, Lea kuittaa.
Mutta paastoamaan hän ei ole ryhtynyt: astma-ja reumapotilaalle päivän paasto olisi liikaa. Sen sijaan Lea noudatti Koraanin ohjetta ja maksoi 30 ihmiselle päivän ruuat.
– Valitsin ulkoasiainministeriön nettisivulta järjestön, joka toimittaa rahat luotettavasti somalialaiselle moskeijalle. Siellä vapaaehtoiset jakelevat ruuan köyhille.
Tänä vuonna monet Lean tuntemat somaliperheet suunnittelivat lähtevänsä ramadanin viettoon ulkomaille: Turkkiin, Tunisiaan, jopa Malesiaan. Kairoon oli lähdössä peräti neljä perhettä, ja niistä yksi pyysi Lean mukaan.
Tuoreelle muslimille yli 30-asteisessa yössä kiirivät rukouskutsut ja täpötäy-sien moskeijojen edustalle levittäytyneet rukoilijat olivat vaikuttava kokemus.
– Se ei ollut mikään rantaloma Luxorissa vaan raskas matka egyptiläisten arkeen.
Lea asui tuttavaperheen kanssa vuokraamassaan kerrostaloasunnossa, yski pölyä ja suri katujen kodittomia. Naapuruston köyhyys sai hänet miettimään omaa, varsin etuoikeutettua asemaansa.
Oma ahneus saa pitämään kiinni omaisuudesta ja tavoista.
– Miksi juuri minä olisin ansainnut puhtaan veden, raikkaan ilman ja oman asunnon, kun niin monelta ne puuttuvat? Lea kysyy edelleen itseltään.
Ramadanpohdinnat saivat hänet entistä vakuuttuneemmaksi siitä, ettei hänelle kuulu tässä maailmassa yhtään enempää kuin muillekaan, mutta oma ahneus saa hänet pitämään kiinni omaisuudesta ja tavoista. Lealle se oli tärkeä, valaiseva havainto.
– On ihan turha kuvitella itsestään liikoja. Meidän kaikkien tulisi auttaa heikommassa asemassa olevia.
Egyptissä Leasta hienointa olikin se, että koko maa vietti pyhää kuukautta samaan aikaan. Suomessa muslimit sen sijaan ovat pieni, reilun 50 000 hengen vähemmistö, eikä paastoava väki erotu katukuvasta. Kunnes ramadan sitten lopulta päättyy.
Kiireettömyyttä oppimassa
Elokuun 17. päivänä Lea odottaa, että ilta pimenisi Saudi-Arabiassa. Eikä hän ole yksin. Koko islamilainen maailma saa silloin tietää, joko ramadan loppuu. Jos Saudi-Arabian taivaalla näkyy kuunsirppi, pyhä kuukausi on päättynyt. Mutta sirppiä ei näy, mikä tarkoittaa, että paasto jatkuu vielä päivän. Ramadanin päätösjuhla id alkaakin vasta sunnuntaina.
– Islam on opettanut minulle kiireetöntä asennetta. Kaikki ei ole omassa kädessä.
Lea on jo saanut useita kutsuja idin viettoon. Pasilan moskeija on varannut loppurukousta varten urheiluhallin. Bangladeshilaiset ovat kutsuneet Lean omaan moskeijaansa Kallioon.
– Ihan kivahan se on, mutta en ymmärrä heidän kieltään.
Sunnuntaina Lea pukeutuu egyptiläiseen juhla-asuun ja ajaa metrolla Myllypuroon. Mustapuron leikkipuistoon kerääntyy silmämääräisesti arvioiden viitisensataa muslimia. Lapset juoksentelevat pitkin pihaa, kaikilla on uudet idin kunniaksi hankitut juhlavaatteet. Vapaaehtoiset valmistelevat ruokapöytiä. Lea ottaa kassistaan rukousmattonsa ja levittää sen hiekalle. Onneksi ei sada.
Kunnon muslimille vuoden kaikki muutkin 11 kuukautta ovat pyhiä.
Ryhmärukouksen jälkeen imaami saarnaa ensin arabiaksi. Siitä Lea ymmärtää vain muutaman sanan. Mutta suomenkielinen puhe saa hänet mietteliääksi.
– Aiotteko te lähteä nyt baariin tanssimaan, imaami kysyy, ja vastaa itse, että kunnon muslimille vuoden kaikki muutkin 11 kuukautta ovat pyhiä, ja hyviä tekoja tulisi jatkaa ympäri vuoden.
Lea nousee seisomaan. Ilmaisen ruuan ympärille alkaa kerääntyä jonoa, joten hän lähtee Itäkeskukseen moikkaamaan tuttuja. Tänään suurella osalla kauppakeskuksen naisasiakkaista on värikäs muslimihuivi ja miehillä pipomainen päähine.
– Salam aleikum, vastaantulijat tervehtivät Leaa. Hän vastaa arabiaksi takaisin, että rauhaa teillekin, aleikum salam.
McDonaldsin pöydät ovat täynnä, mutta Lealle löytyy heti vapaa tuoli. Asukastalosta tutut somalisiskokset Farhiya ja Samiira Hersi Abd tekevät Lealle tilaa, näyttävät hennattuja käsiään ja alkavat vaihtaa kuulumisia.
– Tämä on onnen päivä, Farfiya sanoo. Lea on samaa mieltä.
Juttu on julkaistu Kodin Kuvalehden numerossa 20/2012.