Luulitko, että koiran kamoiksi riittää vesikuppi, peti ja panta? Olit väärässä.

Vuh vuh! Häntä vispaa, pää kallistuu, ruskeissa silmissä on pyytävä katse. Ole hyvä, tässä! Ja herkku katoaa odottavaan suuhun.

Miten ihana karvaista perheenjäsentä onkaan ilahduttaa. Tämän ovat huomanneet myös lemmikkiliikkeet. Tämän vuoden hittituote on – usko tai älä – lemmikin oma joulukalenteri.

”Koirien ja kissojen joulukalentereita myydään koko ajan enemmän. Erityisen suosittuja ne ovat olleet tänä vuonna. Sanoisin, että tuote on todella lyönyt itsensä läpi”, kauppias Mia Heino Keskustan eläinkaupasta Helsingistä kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Hänestä on hienoa, että ihmisten halu helliä lemmikkiään on lisääntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Suomessa on pikkuhiljaa päästy eroon agraarisesta ajattelusta, jonka mukaan eläimestä täytyy olla hyötyä. Yhä useammin eläin on perheenjäsen, jota arvostetaan, ja hyvä niin”, Heino summaa.  

Keskustan eläinkaupassa vajaan kympin hintaiset kalenterit ovat käyneet kaupaksi niin hyvin, että niitä on jäljellä vain muutama. Tyypillisesti kalenterin kuvituksena on koira tai kissa tonttulakissa. Kissojen kalentereista luukun takaa löytyy kuivattua kananfilettä tai kissanmintulla höystetty herkkunappi, koirien kalenterista taas kuivattua lihaa tai koiransuklaata.

”Olen kuullut myös koiraihmisistä, jotka hankkivat askarteluliikkeestä tee-se-itse -kalenterin ja täyttävät sen lemmikkinsä lempiherkuilla”, Heino vinkkaa.

Soittokierros Helsingin lemmikkiliikkeisiin paljastaa, että mirrin tai murren ilahduttaminen joulukalenterilla on todellakin yleistynyt.

Itäkeskuksen Megaeläimestä koirakalenterin kyselijöille joudutaan jo hokemaan ei-oota. Kissakalentereita löytyy vielä muutama. Liikkeen valikoimista löytyy myös jyrsijäkalentereita hiirille ja hamstereille.

"Meiltä ne loppuivat jo pari viikkoa sitten."

Hittituote on huvennut myös Musti ja Mirri -ketjun liikkeistä. Jäljellä on enää yksittäiskappaleita.

”Lemmikin joulukalentereita aletaan kysellä yhä aiemmin. Meiltä ne loppuivat jo pari viikkoa sitten”, myymäläpäällikkö Nelli Okker Sörnäisten Musti ja Mirristä kertoo.

Villitys ei hänen mielestään kerro lemmikin höpsöstä inhimillistämisestä, vaan perheen tunneyhteydestä.

”Useimmille asiakkaille tämä on harmiton hyvän mielen juttu, vitsi. Usein karvaturria haluavat ilahduttaa perheen lapset. Kalenterin hintakaan ei huimaa päätä.”

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla