Sisäinen ääni puhua pulputtaa jatkuvasti. Mutta miksi sen sävy on niin toruva? Tässä neljä keinoa, joilla hiljennät motkottajan sisältäsi ja saat sen kannustamaan itseäsi.

1. Väitä vastaan

Etsi sisäisen äänen esittämille valituksille vastaväitteitä. Niiden ei tarvitse olla yltiöpäisiä. Riittää, että ajatus saa uuden, positiivisemman sävyn. ”Minulla ei ole juhliin mitään päälle pantavaa” muuttuu ajatukseksi ”pukeudun oman tyylini mukaan”.

2. Vaihda näkökulmaa

Pyri pois vanhoista ajattelutavoista. Elämäntaito-oppaista on hyötyä, ja esimerkiksi kansalaisopistot järjestävät itsetuntemuskursseja. Mitä parempi itsetuntemus, sitä helpompaa on suunnistaa vaihtuvissa elämäntilanteissa.

3. Käytä kaukosäädintä

Kuvittele itsellesi kaukosäädin, jolla hallitset sisäistä ääntäsi. Voit hiljentää sitä, voimistaa tai muuttaa sen sävyä. Kun säädät äänen korkeaksi kimitykseksi, sitä on vaikeaa ottaa vakavasti.

4. Ulkoista äänet

Kuvittele, että motkottavat ajatukset tulevat kärttyisältä pahanilmanlinnulta ja kannustavat kommentit lausuu kiltti kirahvi. Sinulla on valta valita, kumman ääntä kuuntelet. Voit myös leikkiä, että sisäinen äänesi kuuluukin idolillesi tai lempeälle isoäidille. Mitä hän sanoisi? Moittisiko vai rohkaisisi?